وزیر کشور در نود و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور:

صداوسیما برنامه دقیقی در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی ارائه کند/ دسترسی دانشگاهیان برای انجام پژوهش های کاربردی به آمارها تسهیل شود

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۱:۰۸:۰۱
کد خبر: ۶۷۸۷۹۴
صداوسیما برنامه دقیقی در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی ارائه کند/ دسترسی دانشگاهیان برای انجام پژوهش های کاربردی به آمارها تسهیل شود
وزیر کشور به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص در زمینه طلاق اشاره و بر حمایت جدی دستگاه ها از فعالان فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نود و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور صبح امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه به ریاست «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور و با حضور دستگاه‌های مرتبط در محل این وزارتخانه برگزار شد.

رحمانی‌فضلی در ابتدای سخنان خود با اشاره به گزارش سازمان ثبت احوال از وضعیت عمومی طلاق و ازدواج در کشور گفت: گزارش‌های سازمان ثبت احوال پیرامون وضعیت عمومی طلاق و دیگر موضوعات مرتبط باید تداوم یابد همچنین گزارش های تحلیلی درباره این آمارها و گزارش ها تهیه شود، سازمان اجتماعی کشور هم از این برنامه های ثبت احوال در این زمینه حمایت کند، همچنین سازمان ثبت احوال گزارشی از وضعیت عمومی ازدواج و طلاق به تفکیک هر استان و شهرستان تهیه و ارائه کند.

وی اجتماعی کردن مقابله با طلاق و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاددر این زمینه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید اقدامات تسهیل‌کننده و اجرایی مناسبی در راستای کاهش روند طلاق و افزایش ازدواج صورت بگیرد همچنین دسترسی دانشگاهیان و دانشجویان برای انجام کارهای پژوهشی کاربردی به این اطلاعات و آمارها  تسهیل شود.

وزیر کشور بیان کرد: در حوزه فرهنگ عمومی باید کار اساسی شود در این زمینه صدا و سیما نقش بسیار مهمی دارد بنابراین صداوسیما برنامه دقیق خود را در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص در زمینه کاهش طلاق ظرف یک هفته آینده ارائه کند و تکالیف و وظایف سایر دستگاه‌های مرتبط را مشخص کره تا برای اجرا به آنها ابلاغ کنیم.

رحمانی فضلی به استفاده از ظرفیت فضای مجازی به منظورکاهش آسیب های اجتماعی به خصوص در زمینه طلاق اشاره و بر حمایت جدی دستگاه ها از فعالان فضای مجازی  تاکید کرد و اظهارداشت: روز گذشته جلسه مشترکی با ۸۰ نفر از فعالان فضای مجازی داشتیم، این ها ظرفیت بسیار بالایی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها دارند اما استفاده از این ظرفیت ها مغفول مانده است بنابراین دستگاه ها از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند، آنها را به میدان بیاورند و با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت فضای مجازی در پیشبرد برنامه‌ها استفاده شود.

نظام به دنبال بستن و قلع و قمع فضای مجازی نبوده و نیست

وی تصریح کرد: فضای مجازی یک واقعیت است و باید آن را سازماندهی و هدایت کرد لذا نظام به دنبال بستن و قلع و قمع فضای مجازی نبوده و نیست.

جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور ادامه داد: رهبر انقلاب نیز در سخنانشان همواره بر ضرورت استفاده از فضای مجازی تاکید دارند و بیش از ۹۰ درصد از سخنان ایشان نیز در راستای فعال کردن و استفاده مناسب و مطلوب از فضای مجازی در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف بوده و تنها ۱۰ درصد سخنانشان مربوط به آسیب ها و نحوه مقابله با آن بوده بنابراین این مسئله نشان می دهد که می توان از فضای مجازی استفاده مناسب و مطلوب در راستای تحقق اهداف و برنامه ها داشت.

رحمانی‌فضلی استفاده از گروه‌های مرجع در راستای اجتماعی کردن و مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص مقابله با طلاق را ضروری دانست و گفت: روحانیت و علما یکی از گروه های مرجع در کشور به شمار می روند که بیشترین ارتباط را با گروه‌های عمومی مردم دارند بنابراین می توانیم با ارتباط با کانون های علمی و حوزه‌ها آنها را در راستای آگاهی‌بخشی به مردم به منظور کاهش آسیب های اجتماعی به میدان بیاوریم و باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه های عضو شورای اسلامی کشور تا پایان اسفندماه برنامه‌های سال ۹۷ خود را ارائه کنند همچنین سازمان اجتماعی نیز ردیف‌های اعتباری دستگاه‌ها در حوزه اجتماعی را احصا کند.

آیین نامه های اجرایی برنامه ششم در حوزه اجتماعی زودتر تهیه شود

وزیر کشور از سازمان اجتماعی خواست آیین نامه های اجرایی برنامه ششم در حوزه اجتماعی را در سال نخست اجرای برنامه هر چه زودتر تهیه و نهایی کنند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه باید در حوزه اجتماعی مطالعات تطبیقی صورت بگیرد افزود: پژوهش‌ها در این زمینه مبتنی بر نیاز و کاربردی باشند همچنین گزارشی از پژوهش‌های انجام شده توسط دستگاه‌ها هر سه ماه دریافت شود تا کابردی بودن این پژوهش ها مشخص شود.

وی با اینکه دسترسی به خدمات مشاوره باید تسهیل شود خاطرنشان کرد: اثربخش بودن خدمات مشاوره‌ای به طور کامل رصد شود همچنین باید میان مددکاران و مربیان مشاوره دهنده انگیزه ایجاد شود آنها را در انجام کارهای شان تشویق کنیم و دستگاه های مسئول نسبت به ایجاد انگیزه و تشویق مددکاران و مربیان اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر کشور از سازمان اجتماعی و صدا و سیما خواست در جلسه مشترک با کارگردان و تهیه کنندگان تلویزیون و سینما نسبت به تولید آثار فرهنگی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص در زمینه کاهش طلاق اقدام کنند.

رحمانی فضلی ایجاد نشاط اجتماعی و امید بخشی در جامعه در حوزه فرهنگی عمومی را بسیار مهم دانست و گفت: هرکدام از دستگاه باید در راستای ایجاد امید و انگیزه و نشاط اجتماعی در کشور اقدامات اساسی و برنامه های جدی داشته باشند زیرا در جامعه پویا، با انرژی و با نشاط می توان موفق عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید تغییرات اجتماعی را جدی بگیریم تصریح کرد: موضوع تغییرات اجتماعی و سبک زندگی را جدی بگیریم زیرا اگر تغییرات اجتماعی را مدیریت نکنیم او ما را مدیریت خواهد کرد.

وزیر کشور از کارگروه های شورای اجتماعی کشور خواست متناسب با تقسیم کار ملی صورت گرفته شده گزارش ملی تهیه و تا آخر اسفند ماه ارائه کنند، این گزارش ملی به سران قوا ارسال می شود.

رحمانی فضلی از سازمان اجتماعی کشور و دستگاه قضایی خواست جلسه مشترکی با حضور کارشناسان سازمان و قضات خانواده تشکیل و راهکارهای کاهش روند طلاق در کشور بررسی و اقدامات اجرایی متناسب با آن انجام شود.

وزیر کشور از استاندارانی که طرح افزایش واحدهای پیش از ازدواج در استان آنها در حال اجرا است خواست جلساتی درباره اجرای هر چه بهتر این طرح برگزار و بر همکاری تمامی دستگاه ها در استانها تأکید کنند.

رحمانی فضلی گفت: در اردیبهشت ماه سال آینده جلسه ای با حضور رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت که در این جلسه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ایشان ارائه خواهد شد.

نظر شما