وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

بیش از ۳۷۵ هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده است/ جایگاه اول منطقه را در انتشار دستاوردهای علمی داریم

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۱:۵۳:۲۴
کد خبر: ۶۸۱۲۰۹
بیش از ۳۷۵ هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده است/ جایگاه اول منطقه را در انتشار دستاوردهای علمی داریم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در 40 سال گذشته بیش از 375 هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «منصور غلامی»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز شنبه در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: یاد و خاطره امام راحل و همه شهدای عزیز به خصوص شهدایی که در روزهای اخیر در کشور تشییع شدند را گرامی می داریم و برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی و عزت روزافزون داریم.

متن سخنرانی وزیر علوم به شرح زیر است:

عرض سلام دارم محضر رییس جمهور محترم، مسئولین و مدعوین گرامی و پژوهشگران و معاونان و حضار گرانقدر

از رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی تشکر می کنم که همواره پشتیبان و مشوق جامعه علمی کشور و بخصوص فناوران و نوآوران عرصه علم و دانش بوده و هستند.

امروز در سی و یکمین سال برگزاری این جشنواره مهم، در کنار معرفی 10 طرح داخلی، 5 طرح بین المللی نیز از طریق بررسی طرح های ارسالی از 49 کشور به جشنواره انتخاب شده است. این در راستای تعاملات بین المللی علوم و فناوری کشورمان از رویکردهای ارزشمند این جشنواره بوده است و تاکنون 920 طرح جشنواره جایزه گرفته اند.

تاریخ پرافتخار این سرزمین، پر است از نام دانشمندان و صاحبان علم و اندیشه که هر یک نقطه عطفی در گسترش مرزهای دانش و فناوری در دوران های مختلف بوده اند. بزرگانی چون ابن سینا، خوارزمی، بیرونی، فارابی، رازی و دیگران. اینک جا دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای حضور مجدد در عرصه دانش و فناوری روز جهان تلاش مضاعف داشته باشیم. در این راستا با افتخار اعلام می کنیم که در 40 سال گذشته بیش از 375 هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده است. در حال حاضر از نظر رشد انتشار دستاوردهای علمی در منطقه حائز رتبه اول و در بین کشورهای جهان رتبه 16 هستیم.

در حوزه فناوری های جدید با وجود طولانی نبودن حضور ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته دنیا، اقدامات بسیار ارزنده ای در طول سال های اخیر صورت گرفته و در حال انجام است.

وجود بیش از 42 پارک علم و فناوری و حدود 190 مرکز رشد ضمن فراهم نمودن زمینه اشتغال بیش از 30 هزار نفر فروشی بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان را نیز به همراه داشته است.

استقرار بیش از 4700 شرکت در این پارک ها که یک سوم شرکت های دانش بنیان کشور را نیز در خود دارند، ظرفیت بسیار بالایی را در همه استان های کشور برای پشتیبانی از توسعه پایدار فراهم ساخته است.

 در سال پیش رو با توجه به بسترهای ایجاد شده و پشتیبانی های موجود، صادرات محصولات فناورانه از پارک های علم و فناوری کشور از میزان 230 میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

پشتوانه اصلی در این توفیقات و افق روشن آینده آن زیست بوم نوآوری کشور است که از جمع بزرگ اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها که بیش از 80 هزار نفر هستند و در کنار آنها محققین و دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است.

حرکت پرشتاب توسعه فناوری های نوین و ایجاد زمینه های توسعه فنی در بخش های مختلف اقتصادی با فراهم شدن زمینه های همکاری بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و بخش های اقتصادی، دریچه های جدیدی را در توسعه پایدار خواهد گشود.

برگزاری جشنواره هایی از این دست نشان از پویایی و زایایی این زیست بوم دارد. حضور دانشمندان و فناوران از کشورهای دیگر جهان در این مراسم در راستای توجه جامعه علمی کشور به همکاری های بین المللی و اهمیت توسعه این روابط صورت می گیرد. این در حالیست که در طی 4 سال گذشته حجم مبادلات علمی و فرهنگی و مقالات بین المللی ما در عرصه دانش و فناوری به میزان چشم گیری افزایش داشته است. در حال حاضر 22% از انتشارات بین المللی دانشمندان ما در قالب مشارکت های پژوهشی بین المللی صورت گرفته است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بین مأموریت های کلان خود دو مأموریت مهم ملی را در برنامه خود پیش رو دارد.

اول، حمایت و پشتیبانی کامل از زیست بوم نوآوری کشور به منظور توسعه علم و فناوری، تجاری سازی و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تبدیل دانش به ثروت که در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی است.

دوم، ایفای نقش موثر در حال چالش های ملی کشور که لازم است در تعامل و همکاری با سایر دستگاه های متولی امر در جهت کمک به دولت و فراهم نمودن آسایش فکر مردم عزیز و با مشارکت در انجام طرح های بزرگ ملی انجام گیرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هماهنگی با هم و سازماندهی همه دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی به توسعه و باروری هر چه بیشتر این زیست بوم ایجاد شده کمک خواهند کرد.

در این صورت است که انشاا... و به فضل الهی در آینده ای نزدیک شاهد تغییرات و اثرات بسیار بزرگی در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود. در اینجا لازم است از همه تلاش ها و زحمات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران که مسئولیت برگزاری این جشنواره را از ابتدا تاکنون به عهده داشته و دارند تشکر و قدردانی نمایم. این سازمان خود جایگاه رفیعی در عرصه پژوهش و فناوری دارد که در جهان شناخته شده است.

در پایان برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و مزید توفیقات را دارم و به برگزیدگان این جشنواره عرض تبریک داشته و برایشان موفقیت بیشتری را آرزومندم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز