بررسی قطعنامه ای علیه ایران در جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل؛

شورای امنیت ضد ایران رای می دهد؟

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۸:۲۵:۱۸
کد خبر: ۶۸۱۹۵۴
شورای امنیت ضد ایران رای می دهد؟
تلاش غربی‌ها برای تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان بار دیگر پرونده ایران را به صحن این شورا می‌کشاند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ پیش از این اعتراضات دی ماه در برخی شهرها، امریکا را به طرح موضوع ایران در شورای امنیت ترغیب کرده بود این ‌بار بریتانیا با همراهی امریکا و فرانسه تلاش دارد قطعنامه‌یی را به بهانه عدم اجرای قطعنامه سازمان ملل علیه یمن ضد کشورمان به تصویب برساند. هفته گذشته بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه‌یی را با همراهی امریکا و فرانسه تدوین کرد که به ادعای آن ایران با بی‌اعتنایی به تحریم‌های سازمان ملل علیه حوثی‌های یمن به این گروه موشک و سلاح ارسال کرده است.

 آغاز ادعای ضد ایرانی از ریاض

استارت این ادعا را سعودی‌ها و امریکایی‌ها زده بودند. آنجا که موشکی از یمن به عربستان سعودی شلیک شد و سعودی‌ها مدعی شدند این موشک ایرانی بوده است. امریکایی‌ها نیز بر همین ادعا تاکید کردند و هدایت پیشبرد آن را هم به سفیرشان در سازمان ملل سپردند. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده امریکا هم چندین بار به شکل‌های مختلف این ادعا را علیه ایران مطرح کرد. او آذر ماه در نمایشی مضحک با اشاره به موشکی که همراه خودش به محل نشست آورده بود، گفت که «این موشک، وحشتناک است. کاملا وحشتناک است و به همین دلیل است که باید این کار متوقف شود. برای همین است که می‌گوییم مساله فقط برنامه هسته‌یی ایران نیست.» نیکی هیلی در ادامه با نمایش بقایای موشکی که حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کرده بودند، ایران را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرد. او همچنین بعدها سفیران اعضای دایم شورای امنیت را به واشنگتن دعوت کرد و با نمایش دوباره بقایای موشکی که او مدعی بود متعلق به ایران است از اعضای دایم شورای امنیت خواست که اقدامی بکنند. هر چند این نمایش امریکایی‌ها با طعنه جالب محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روبه‌رو شد. درحالی که امریکایی‌ها با درج علامت استاندارد روی موشک‌ها مدعی شدند اینها متعلق به ایران است، ظریف در توییتی طنز که به همراهش عکسی از نقش بستن علامت استاندار روی یک بسته «پفک» قرار داشت؛ نوشت که «مدتی قبل، امریکا یک موشک ایرانی ارائه شده توسط سعودی‌ها را نمایش داد. باید به آنها گفته شده باشد، موشکی که در آسمان توسط پاتریوت نابود شده کاملا سالم به زمین فرود نمی‌آید لذا این‌ بار قطعاتی از موشک را نشان دادند ولی با آرم موسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی به‌ کار می‌بریم. دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید.»

پس از این نمایش‌ها و گزارش تعدادی از کارشناسان سازمان ملل که مدعی شدند آنچه درباره ایرانی بودن موشک‌های حوثی‌ها گفته می‌شود، صحت دارد؛ بریتانیا دست به کار شد و پیش‌نویس قطعنامه‌یی را علیه ایران تدوین کرد.

پیش‌نویسی که به گفته مقامات انگلیسی با همراهی امریکا و فرانسه نوشته شده است. در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران به عنوان نقض‌کننده تحریم تسلیحاتی اعمال شده در سال ۲۰۱۵میلادی بر ضد یمن محکوم و به عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تحویل مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا ارسال موشک‌های بالستیک، پهپاد و دیگر تجهیزات نظامی به حوثی‌ها سرزنش شده است.

  وتوی احتمالی قطعنامه

تصویب این قطعنامه مستلزم حصول ۹رأی موافق و عدم وتو از سوی اعضای دایم شورای امنیت است اما غربی‌ها تردید دارند که این قطعنامه تصویب شود. چراکه روسیه با آنها در این رابطه موضع مشترکی ندارد و احتمال دارد قطعنامه احتمالی علیه ایران را وتو کند. سفیر روسیه در سازمان ملل با اشاره به پیش‌‌نویس قطعنامه‌یی علیه ایران گفته بود که روسیه «طرفدار محکوم کردن کسی نیست.»

به اعتقاد واسیلی نبنزیا پیش‌نویس این قطعنامه به جای هدف قرار دادن ایران باید بر تمدید ماموریت کارگروه یمن تمرکز شود:«در مورد تمدید ماموریت کارگروه یمن است و نه در مورد ایران و برای همین ما باید پیش از هر چیز بر تمدید ماموریت کارگروه متمرکز شویم.» روسیه در کنار امریکا، چین، فرانسه و بریتانیا یکی از 5 عضو اصلی شورای امنیت به شمار می‌رود که از حق وتو برخوردار است و در صورت تصویب قطعنامه‌یی که در آن ایران محکوم شود، احتمال دارد روسیه از حق وتوی خود استفاده کند و تلاش غربی‌ها را بی‌فایده سازد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز