زنان عربستان سعودی وارد ارتش می‌شوند

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۱۴:۲۲:۲۶
کد خبر: ۶۸۲۲۴۱
زنان عربستان سعودی وارد ارتش می‌شوند
عربستان سعودی به زنان اجازه داد تا در استانهایی همچون قصیم، ریاض، مکه و مدینه وارد فعالیتهای نظامی شوند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، به نقل از«یورو نیوز» عربستان سعودی به زنان اجازه داد تا در استانهایی همچون قصیم، ریاض، مکه و مدینه وارد فعالیتهای نظامی شوند.

 این موقعیتهای نظامی برای زنانی در نظر گرفته شده است که بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند، اصالتا اهل عربستان سعودی هستند و در این پادشاهی بزرگ شده‌اند، حداقل دارای تحصیلات متوسطه هستند و تاییدیه‌های پزشکی لازم را نیز دارند.

در این بیانیه دوازده شرط برای متقاضیات تعیین شده است. همچنین اعلام شده که زنانی که با مردانی غیرسعودی ازدواج کرده‌اند، زنان دارای سوابق جنایی و زنانی که پیش‌تر در نهادهای دولتی یا مرتبط با بخش نظامی استخدام شده‌اند، اجازۀ کار در مشاغل نظامی را نخواهند داشت.

اگرچه بزرگ شدن در پادشاهی سعودی یکی از شروط اساسی برای متقاضیان است اما آن دسته از زنانی که پدرشان به دلیل مسئولیتی مرتبط با دولت این کشور مجبور به زندگی در خارج از عربستان بوده‌اند نیز می‌توانند داوطلب فعالیت در این مشاغل نظامی باشند.

اجازۀ کار زنان در مشاغل نظامی، بخشی از طرح بلندپروازانۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در این کشور در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است.

پیش از این در اوایل ماه فوریه نیز دکتر اقبال الدندری، استاد دانشگاه سعودی که در سال ۲۰۱۶ میلادی در «مجلس شوراى سعودی» انتخاب شده بود خواستار آن شد که به زنان اجازه داده شود تا دست‌کم برای دوره‌ای سه ماهه در بخش نظامی این کشور خدمت کنند.

عربستان سعودی در گزارش رده بندی جهانیِ فاصلۀ جنسیتی سال ۲۰۱۷ میلادی تهیه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، جایگاه ۱۳۸ را در میان ۱۴۴ کشور دارد.

مجموعه اصلاحات اجتماعی به اجرا گذاشته شده توسط ولیعهد جوان عربستان این فرصت را برای زنان فراهم آورد تا سرانجام بتوانند در این پادشاهی رانندگی کنند و در مشاغلی مانند پلیس راهنمایی و رانندگی و کنترل ترافیک هوایی، نامزد کسب شغل شوند.

 

نظر شما
پرونده ویژه