وزیر امور خارجه:

ما بلغارستان را دروازه ورود خود به اروپا می‌دانیم/ ابلاغ سلام گرم جهانگیری به نخست وزیر بلغارستان

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۱۳:۰۶:۱۵
کد خبر: ۶۸۳۱۳۰
ما بلغارستان را دروازه ورود خود به اروپا می‌دانیم/ ابلاغ سلام گرم جهانگیری به نخست وزیر بلغارستان
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر بلغارستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در این دیدار «بویکو بوریسف» ضمن خوشامد گویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از سفر خود به ایران به عنوان سفری موفق یاد و تاکید کرد توافقات خوب آن سفر اجرایی شود.

نخست وزیر بلغارستان ضمن برشمردن زمینه های مختلف همکاری دو کشور خواستار همکاری های نزدیک تر شرکت های دو کشور شد. وی شرکت های بلغاری در حوزه های ساخت و ساز، ماشین سازی، داروسازی، مترو، اتوبان ،تونل و پل سازی، ریل و ...  را بهترین ها در اروپا خواند که آماده همکاری با ایران هستند.

در ادامه وزیر امور خارجه با ابلاغ سلام های گرم معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: نقش شما به عنوان یک کشور دوست و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا برای ما مهم است. ما بلغارستان را دروازه ورود خود به اروپا می دانیم.

وزیر امور خارجه از سیاست متوازن بلغارستان برای داشتن روابط خوب با همه همسایگان  استقبال کرد.‌

دکتر ظریف همچنین اظهار داشت: ما می توانیم در آینده حجم روابط تجاری را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم. همکاری های ترانزیتی، نفت و گاز، زیر ساخت ها و خدمات فنی و مهندسی زمینه های خوبی برای همکاری هستند و در این زمینه هم لازم است برخی موانع و مشکلات بر طرف شود. از جمله مشکل حمل و نقل و مشکل بانکی که نیازمند یک کانال مطمئن بانکی با توافق بانک های مرکزی دو کشور هستیم. همچنین پیشنهاد می کنم صندوقی مشترک برای حمایت از بخش های خصوصی دو کشور تشکیل شود. ما می توانیم دروازه ورود شما در منطقه و کشورهای همسایه ایران باشیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه زمینه برای سفر اتباع دو کشور فراهم است از افزایش تبادلات مردمی و توسعه گردشگری میان دو کشور استقبال کرد.

ظریف با اشاره به اینکه با بلغارستان یک کمیته چند جانبه ترانزیت داریم،  پیشنهاد کرد یک کمیته مشترک دو جانبه انرژی هم میان دو کشور تشکیل شود.

طرفین همچنین در خصوص مسائل منطقه ای و لزوم مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان رایزنی و تبادل نظر کردند.‌

نظر شما