وزیر جهاد کشاورزی:

صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذای کشور/ واردات گندم به صفر رسید

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۹:۳۶:۲۸
کد خبر: ۶۸۸۵۹۸
صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذای کشور/ واردات گندم به صفر رسید
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای 8 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 3.1 میلیارد دلار رسیده است؛ در حقیقت نزدیک 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشتیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهار داشت: براساس قوانین بالا دستی که بر مبنای سیاست‌های کلی نظام  ابلاغ شده، برنامه ها در این وزارتخانه  تنظیم  شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اساس نگاه ما این است که از ظرفیتهای داخل کشور علی رغم تمام محدودیت های از  جمله بی آبی، خشکسالی که در کشور وجود دارد بهره ببریم و از همین رو ظرفیتهای بالقوه بسیاری در عرصه کشاورزی  برای افزایش بهره وری و راندمان وجود دارد که ما این ظرفیتها را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: خدای بزرگ را سپاس می گویم که در دولتهای  یازدهم و دوازدهم  توفیق خدمت برای تلاش در جهت  سربلندی  و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تقویت بنیه اقتصادی  کشور، پایداری امنیت کشور از طریق ارتقا امنیت غذایی  و افزایش ضریب خوداتکایی در  محصولات راهبردی  کشاورزی ومواد غذایی و گسترش کشاورزی و تولید پایدار را در حد توان  را داشته ام.

حجتی افزود: پیشاپیش  از استیضاح کنندگان محترم و فراهم کردن این فرصت کمال تشکر را دارم و در این مدت تلاش کردم   با استفاده از ظرفیتهای  موجود کشور به لطف خدواند متعال، ایجاد یکپارچگی در مدیریت  وزارت کشاورزی  را رقم بزنم  و این در حالی است که در یکی از دوره های که ایران اسلامی  تا اندازه ای  خشکسالی بلندمدتی را  تجربه می کند  ، دستاوردهای موفقی را در تاریخ کشور  در حیطه کشاورزی داشته باشد.

وزیر کشاورزی افزود: امیدوار هستیم با ارتباط هرچه بالاتر با مراکز  تحقیقاتی بین المللی  و با بکارگیری دانش  وتکنولوژی روز دنیا و با پشتبانی دولت و مجلس  بتوان  به موفقیتهای مناسبی برسیم.

حجتی  تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی  با درک عمیق  ضرورت برنامه ریزی از سفره تا  مزرعه، عزیزان بخش عمده ای از این مسائلی که  اشاره می کنید از سفره به مزرعه باز می گردد و بخش عمده ای ازآن نیز تامین  نهادهای  کشاورزی  مورد نیاز  کشاورزان است و با توجه به مشکلات در نظام داری تصمیم گیری،  قانون  تمر کز وظایف را  که به مدت دوسال متوقف بوده است از سال 92 ایجادشد  و در حقیقت بخش تولید رابا بازار گره زد.

وی افزود: این میزان به طور متوسط 4 الی 5 درصد بوده؛ همچنین تولید کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسید لذا 25 میلیون تن افزایش تولید را شاهد هستیم هر چند مصرف آب به مراتب کمتر از گذشته است البته این اقدامات به یمن افزایش بهره وری و فناوری دانش بنیان بوده است.

صرفه‌جویی ارزی 5 میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذای کشور

حجتی ادامه داد: با افزایش تولید، واردات کشور 4 الی 5 میلیون تن در سال کاهش پیدا کرد، جمعیت نیز در این سال‌ها نزدیک به 5 میلیون نفر افزایش داشته اما واردات رو به کاهش بوده است همچنین کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای 8 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 3.1 میلیارد دلار رسیده است؛ در حقیقت نزدیک 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با کمک‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های دولت و مجلس را به عمل آوردیم در حقیقت در هیچ دوره‌ای در حوزه آب و خاک به میزان کنونی دست نیافته‌ بودیم. صرفه‌جویی ارزی 5 میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذای کشور یکی از این موارد است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: با حمایت مجلس در قانون بودجه این روند را ادامه خواهیم داد و افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و بهبود معیشت کشاورزان را رقم خواهیم زد.

اجرای 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در 5 سال گذشته

وی گفت: 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در 5 سال گذشته اجرا شده و در سال جاری رکورددار این عدد هستیم. در واقع نزدیک به 285 هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری دست پیدا کردیم. علاوه بر این 3 طرح عمده در سطح کشور را اجرا کردیم که یکی از آنها احداث 550 هزار هکتار در استان‌هایی مثل خوزستان است که در فاز یک آن که از سال 93 شروع شده و 300 هزار هکتار تخصیص آب داشتیم را تا پایان سال 96 تمام خواهیم کرد.

حجتی ادامه داد: فاز 2 این طرح با پشتیبانی‌های بعدی در سال 97 اجرایی خواهد شد. در مورد استان‌های غرب و شمال غرب کشور نیز هم 240 هزار هکتار در دست اجرا است که 110 هزار هکتار از آن اجرایی شده و آخرین طرح نیز طرح ویژه 46 هزار هکتار سیستان است. این پروژه آخر از منابع خاصی برخوردار بود که امیدواریم تا پاییز سال97 پایان یابد.

احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزار گیلان و مازندران

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزار استان‌های گیلان و مازندران نیز انجام گرفت؛ این اقدام در افزایش بهره وری و دو کشت کردن اراضی این مناطق و افزایش تولید محصولات و نهایتاً افزایش درآمد تأثیرگذار است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی شالیزار در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول این مناطق تأثیر داشته است. حدود 1400 کیلومتر احیای قنوات داشتیم که البته در این بخش منابع به میزان کافی در اختیار قرار نگرفت و امیدواریم در سال 97 وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به گذشته پیش رو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احیای قنوات بهترین شیوه برداشت از آب‌های زیرزمینی است، گفت: اجرای 32 هزار هکتار کانال‌های آبیاری با احیای قنوات به همت و توان دولت امکان‌پذیراست. همچنین در بخش توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی نیز اتفاق بزرگی رخ داده است.

حجتی با اشاره به وضعیت گذشته کشاورزان افزود: در آذرماه سال 92 بعد از چند ماه تلاش هماهنگی بین کارخانجات و واحدهای تولیدی ایجاد شد؛ بانک کشاورزی و کشاورزان نیز خط ارتباطی را برقرار کردند تا کشاورز متقاضی ادوات و ماشین آلات کشاورزی است با ارزان‌ترین تسهیلات بتواند مشکل خود را حل کند لذا با سود 15 درصد تسهیلات بر اساس تعهد کشاورز به بانک ماشین آلات در اختیار آنها قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابراین بانک پول را به کارخانجات واریز و ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت. این خط ارتباطی همچنان برقرار است که به موجب آن 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری و 80 هزار تراکتور به مزارع رفته و 200 هزار ادوات کشاورزی در اختیار افراد قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه سخت‌کوش‌ترین کشاورزان را شالیزارکاران شامل می‌شوند، گفت: خوشبختانه با حمایت تسهیلاتی و تجهیز نوسازی برداشت برنج توسط کمپاین از 27 درصد مزارع به 80 درصد سطوح رسیده کشت نشاء که بسیار سخت است از 10 الی 12 درصد به 45 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی همچون گندم، شکر، برنج و دانه‌های روغنی اقدامات خوبی به عمل آمده که متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است.

واردات گندم به صفر رسید

حجتی تصریح کرد: همچنین در حوزه تولید گندم که در سال 92 بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال 91 نزدیک به 3 میلیارد دلار وارد کشور شده و امروز به هیچ عنوان واردات گندم نداریم به معنای مصرف آب بیشتر نیست. در واقع به معنای حمایت‌های مذکور است لذا توانستیم سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز