رئیس فراکسیون امید:

زمان مناسبی برای استیضاح نبود/ اعضای فراکسیون امید به رای جمعی تن دادند

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۱۷:۲۱:۲۴
کد خبر: ۶۸۸۸۸۸
زمان مناسبی برای استیضاح نبود/ اعضای فراکسیون امید به رای جمعی تن دادند
رئیس فراکسیون امید گفت: احساس عمومی فراکسیون این بود که استیضاح در زمان مناسبی مطرح نشده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص اینکه آیا این فراکسیون درباره استیضاح این سه وزیر موضع واحدی داشت، گفت: ما در این دو سه روز گذشته بحث های جدی در فراکسیون داشتیم و می دانید که تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال حق نمایندگان است. موضع فراکسیون هم همین این است که مجلس برای اینکه پویایی اش را نشان بدهد، باید در بحث نظارت جدی باشد. راهبرد فراکسیون امید هم در سال سوم همین است که جدی تر از دو سال اول در بحث نظارت بر عملکرد دولتمردان، تلاش کند.

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: بحث استیضاحی که مطرح شد، ابتدا بحث فراکسیونی نبود و تا به حال روند ما این بوده که دوستان براساس تصمیم شخصی و مسئولیت نمایندگی وظیفه خود را انجام دهند. راهبرد فراکسیون امید این است که در ارتباط با استیضاح و تحقیق و تفحص در نهایت نظر فراکسیون مطرح و در سایر موارد نظر شخصی اعمال شود. حتی در لوایح و طرح ها عموما هم دوستان ما نظر شخصی شان را مطرح می کنند، غیر از مسائل حساسی مثل لایحه بودجه یا موردی خاصی که فراکسیون به جمع بندی می رسد.

عارف افزود: این سه استیضاحی که مطرح شد براساس تشخیص فردی نمایندگان بود و رایزنی هایی که دوستان با ما می کردند، به اختیار می گذاشتیم که براساس تشخیصتان جلو بروید. اگر استیضاح جدی شد ما بحث می کنیم و تصمیم می گیریم. می دانید 5 استیضاح در مجلس مطرح شد که سه استیضاح جدی شد. ما برای هر  سه استیضاح یک کمیته تخصصی گذاشتیم، یکی از همکارانمان در فراکسیون مسئول کارگروه شد و چند نفر از استیضاح کنندگان عضو آن کارگروه بودند و یکی دو نفر هم بیرون از استیضاح کنندگان.

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: قرار شد این کمیته با تعاملی که با دستگاه زیربط خواهند کرد، برای ارزیابی عملکرد وزرا و دریافت اطلاعاتی از نهادهای نظارتی مثل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش ها این موضوع در نهایت در فراکسیون تصمیم گیری شود. همین روند را پیگیری کردیم، ابتدا کمیته جلساتی گذاشت بعد ما در هیات رییسه با وزرا جلساتی داشتیم، سپس بحث در مجمع عمومی فراکسیون مطرح شد و در مجموعه فراکسیون هم، مجددا یک کارگروه مشترکی از هیات رییسه و کمیته منتخب تشکیل شد. در نهایت دیروز شورای مرکزی فراکسیون که به استناد اساس نامه شورای مرکزی تصمیم گیری می کند، ما تصمیم گیری کردیم.

عارف با تاکید بر اینکه استیضاح سه وزیر در زمان مناسبی انجام نشد، گفت: احساس عمومی فراکسیون این بود که استیضاح در زمان مناسبی مطرح نشده است. در هفته آخر سال اولویت های دیگری در دستگاه اجرایی در کشور مطرح است، به خصوص که دولتی که 6ماه از عمرش گذشته است، نباید همزمان سه استیضاح آن هم در این زمان خاص مطرح شود. این یک نگاه کلی بود که ما تلاش کردیم در صورت امکان استیضاح را به بعد از عید موکول کنیم و در یک زمان مناسب و فضای کارشناسی بحث شود. اما در دستور کار قرار گرفته بود و امکان جا به جایی دستور را مجلس نداشت. به همین دلیل ما جلسه گذاشتیم  براساس بحث های کارشناسی تصمیم گیری کردیم و صمیمانه باید از بچه های لیست امید که استیضاح را امضا کردند و روی استیضاح هم کار کردند، تشکر کنم که علی رغم اینکه نکته نظرات جدی داشتند و بعضی از مسایلی که مطرح می کردند جدی بود؛ اما تمکین به اجماع و نظر فراکسیون کردند. حتی بعضی عزیزان که آمادگی داشتند در ارتباط با استیضاح صحبت کنند اما نظر فراکسیون قطعی شد، صحبت نکردند هم در دو استیضاح دیروز هم در استیضاح امروز. قرار ما بر این بود که با وزرا در جلسه محدودی که صحبت کردیم، علاوه بر نتیجه استیضاح جدی بحث را دنبال کنیم.

او افزود: ما بحث استیضاح را دنبال خواهیم کرد و در حال حاضر همین کار را خواهیم کرد. به سه کارگروهی که تشکیل شده، فرصت دادیم تا آخر فروردین جمع بندی مسایلشان را داشته و با وزرا جلساتی داشته باشیم که آن بخشی از مطالبات که قابل پیگیری و قابل حل است، را دنبال کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز