عضو شورای مرکزی حزب ندا:

درباره طرح اعاده اموال نامشروع باید شفاف سازی شود

۱۳۹۶/۱۲/۲۵ - ۰۹:۳۸:۱۳
کد خبر: ۶۸۹۲۲۳
درباره طرح اعاده اموال نامشروع باید شفاف سازی شود
عضو شورای مرکزی حزب ندا اعتقاد دارد که طرح اعاده اموال نامشروع نیاز به کار کارشناسی دارد، چراکه همه موارد در آن دیده نشده است.

«نیما پروین»، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، درباره طرح اعاده اموال نامشروع، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اگر طرح اعاده به ثمر نشست و بنای اجرای آن را در مجموعه حاکمیت و مردم داشتیم، نکته این است که اعاده اموال به کجا صورت گیرد؟ یعنی اگر با یک مال نامشروع مواجه شدیم، این مال گرفته شده و در کجا هزینه می شود؟ اینکه چه کسی قرار است آن را تملک و هزینه کند، جای شفاف سازی بسیار زیادی دارد که میتواند مانع حواشی احتمالی شود.

او با بیان اینکه این طرح همچنین از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده و دغدغه همه مردم است، افزود: مبارزه با فساد می تواند رابطه دولت و ملت را مستحکم کند و سبب می شود که دشمنان نتوانند به اهداف خصمانه خود دست یابند و در جهت سستی رابطه دولت و ملت گام بردارند. پس در این مسئله که مبارزه با فساد باید صورت گیرد، هیچ تردیدی نیست..

اما این طرح در مرحله کار کارشناسی است و نمایندگان ملت، ارگان ها و نهاد هایی که به طور کلی سیاست پژوهی  می کنند و دانشگاه ها باید روی این مسئله بحث کنند که این طرح یکی از آن ها است.

او اظهار کرد: متاسفانه در 10 روز اخیر برخی رسانه ها به صورت سازمان دهی شده روی این موضوع کار می کنند که مخالفان طرح محارب هستند و دائما القا می کنند که اگر نمایندگان مجلس با این طرح مخالفت کنند، جرم بزرگی مرتکب شده اند. اگر کسی مخالفتی هم می کند ممکن است نیت خیر داشته باشد و به دنبال اصلاح باشد..

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ادامه عنوان کرد: من فکر می کنم یکی از مسائلی که می تواند منجر به فساد شود این است که بخواهیم این طرح را طرحی خاص و خارق العاده دانسته و هیچ انتقادی را به آن برنتابیم. طبیعتا انتقاداتی به طرح وارد است که البته نمایندگان باید بتوانند در فضایی به دور از تنش این انتقادات را بررسی کنند..

او ادامه داد: نمایندگان نباید به خاطر مخالفت کارشناسانه خود از رسانه ها بترسند. همانطور که بر همه مسئولین و شهروندان واجب است که با فساد مبارزه کنند، بر نمایندگان مجلس هم واجب است که نگاه کارشناسانه داشته باشند.

پروین با بیان اینکه یکی از مسائلی که بر طرح وارد است نهاد سازی دوباره داخل طرح است، بیان کرد: ما نباید نهاد هایی مانند دیوان محاسبات و قوه قضاییه را کنار بزنیم و نهاد جدید عریض و طویلی بسازیم که ای بسا کارکردی هم نداشته و دچار موازی کاری نیز شود.

اوافزود: مسئله دیگری که باید در نظر داشت این است که دایره افرادی که بر آن نظارت می شود، باید گسترده باشد مانند کشور هایی که در رتبه بندی فساد از ما جلوتر هستند و شاخص های بهتری دارند.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: دلیل این مسئله این است که این نظارت بر روی همه مردم است. اما در طرح فعلی فقط روسای قوا، معاونین و مشاورین آن ها، وزرا و معاونین و مشارین آنها، استانداران و شهرداران و معاونین و مشاورین آن ها زیر ذره بین قرار می گیرند که این کافی نیست..

او ادامه داد: بخش زیاد فسادی که رخ می دهد از مدیران میانی است که دائما هم در دولت ها جا به جا می شوند. پس باید دامنه نظارت را گسترده کرد که در طرح فعلی اینچنین نیست..

پروین با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد نباید به مبارزه با فاسد تقلیل یابد، گفت: این طرح ممکن است تنها به مبارزه با فاسد منجر شود که این امر سبب ریشه کن شدن فساد نمی شود. در کشورهای دیگرکه حتی از نظر اعتقادی از ما وضعیت نامناسب تری دارند، حتی رشوه کمتری هم داده می شود.

او افزود: دلیل این امر این است که این کشورها با فساد مبارزه کرده اند و رشوه کارایی خود را از دست داده است. مسئولین ما نیز باید به سمتی بروند که فساد، اختلاص، رشوه و... کارایی خود را از دست بدهد. بنابراین باید مبارزه با فساد در اولویت مبارزه با فاسد قرار بگیرد..

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به جایگاه شفافیت، عنوان کرد: بزرگترین پادزهر برای مبارزه با فساد، شفافیت است. مسئولین باید شفافیت را از خود شروع کنند. اگر این اتفاق بیفتد شفافیت به بدنه جامعه نیز رسوخ می کند و دامنه دار می شود.

او بیان کرد: شفافیت مهم و کمک کننده به این طرح است هرقدر ما بتوانیم ساختاری را ایجاد کنیم تا نهاد های مدنی مانند احزاب، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در داخل دانشگاه ها و بیرون از دانشگاه ها بتوانند نظارت خود را افزایش دهند، قطعا مبارزه با فساد عمیق تر، ریشه دار تر و عملگرایانه تر خواهد بود. پس مبارزه با فساد نباید فقط در سطح هایی از حاکمیت اتفاق بیفتد.

پروین اظهار کرد: مسئله ای که باید در این طرح به آن توجه کرد، خلا قانونی است که در این حوزه وجود دارد و این خلا قانونی باید با قوانین و سیاست هایی از این دست پوشش داده شود. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که مسائلی که در حوزه اجرا وجود دارد بسیار بیشتر و فربه تر از حوزه قانون گذاری است..

او هم چنین گفت: قبلا هم قوانینی در این مورد وجود داشته که باالطبع قوه قضاییه هم در آن ورود پیدا کرده و برخورد قانونی هم انجام شده است اما سوالی که اینجا به وجود می آید این است که پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان باید دید برای اجرا چه موانعی داریم و موانع اجرایی آن را رفع کنیم وگرنه این طرح هم مانند بسیاری از طرح ها و مصوبات و نهاد هایی دیگر فاقد کارایی می شود.

او ادامه داد: طبیعتا اگر بخواهیم این مبارزه با فساد نتیجه دهد، باید تمام جوانبش را ببینیم و به صورت شفاف و یک مطالبه ملی و مردمی و نه یک مطالبه جریانی در بیاوریم، کار کارشناسی روی آن انجام دهیم و با همه این اتفاقات خواهیم توانست گام های خیلی بلند و پر رنگی را در مبارزه با فساد برداریم.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، تصریح کرد: این نکته جای تاکید چندباره دارد که مبارزه با فساد منحصر به یک جریان خاص نیست. باید از جریانات سیاسی ملتمسانه و عاجزانه خواهش کنیم که برای این جامعه، از این طرح سعی نکنند بازی سیاسی بتراشند و از آن شعاری برای انتخابات آینده استفاده کنند.  این طرح فراتر از جناحین است و همه جناح های کشور باید برای مبارزه با فساد همراه و همدل باشند.

او خاطرنشان کرد: افراد فاسد منحصر به هر دو جریان و همه جریانات سیاسی می توانند باشند. بنابراین سیاسی کردن و به خصوص جناحی و حزبی کردن، اتفاق بسیار نامبارکی است. اینکه امروز بخواهیم این خلا موجود را ناشی از فرد یا جریان خاصی بدانیم، اتفاق مطلوبی نیست.

پروین اظهار کرد: اگر فسادی در کشور وجود دارد، محصول همه جریانات سیاسی است. اینکه امروز جریانی دائما سعی می کند فساد موجود در کشور را به جریان اشرافی گری(به تعبیر خودشان) و مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی پیوند بزند و جریان دیگری دائم سعی کند این را به رئیس جمهور پیشین پیوند بزند، باعث می شود که دوباره ما وارد همان منازعه همیشگی راست و چپ شویم که نباید مبارزه با فساد در این منازعه قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه مردم از این منازعات خسته اند و مبارزه با فساد تا زمانی که جنبه تسویه حساب جریانی و شخصی وحزبی داشته باشد نمی تواند مفید فایده باشد، گفت: خواهش ما از رسانه ها این است که به جای اینکه سعی کنند بازی رسانه ای بر مبارزه با فساد و طرحی که نمایندگان مجلس ارائه دادند، بار کنند، به جای اینکه سعی کنند آن را یک مطالبه جریانی قلمداد کنند، آن را به عنوان یک مطالبه ملی قلمداد کنند و طرح را با دقت واکاوی کنند تا نقاط ضعف آن دربیاید و بتواند به نحو احسنت اجرا شود.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ادامه افزود: خواهش ما از نمایندگان مجلس نیز این است که برای مبارزه با فساد آماده باشند. زیرا احتمالا در ماجرای تصویب این طرح، مباحث متعددی مطرح خواهد شد و نمایندگان مجلس باید آماده باشند باید با دقت و موشکافی تحت تاثیر جوهای رسانه ای کاذب، زودگذر و موقتی قرار نگیرند تا بتوانیم بهترین خروجی را داشته باشیم و در جهت مبارزه با فساد گام های بلندی را برداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز