رییس جمهور:

ارتباط عزتمندانه با دنیا را ادامه خواهیم داد/ باید صدای مردم را بشنویم/ اعتراضات و اشکالات را قبول داریم/ راه‌آهن رشت، ارومیه و تبریز در سال آینده افتتاح می‌شود

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۱۰:۵۹:۴۵
کد خبر: ۶۸۹۸۵۴
ارتباط عزتمندانه با دنیا را ادامه خواهیم داد/ باید صدای مردم را بشنویم/ اعتراضات و اشکالات را قبول داریم/ راه‌آهن رشت، ارومیه و تبریز در سال آینده افتتاح می‌شود
رییس جمهور گفت: راه آهن کرمانشاه در سال آینده افتتاح خواهد شد. راه آهن رشت، ارومیه و تبریز هم سال آینده افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز یکشنبه و در جمع خبرنگاران با اشاره به زیبایی‌های عید نوروز، گفت: ایرانیان با ذوق سرشار خود بهترین فصل و روز را به عنوان جشن نوروز و آغاز سال جدید خود انتخاب کردند و از طرف دیگر همواره دین مبین اسلام آداب و رسوم نیکو و سنت‌های حسنه از جمله جشن ملی بزرگ ایرانیان را مورد تأیید قرار داده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: ایرانیان بعد از اسلام ذوق مضاعفی به خرج داده و هویت ملی خود را با هویت دینی تلفیق کردند و در زمان تحویل سال با اجتماع در مراکز دینی و مذهبی، دست نیاز و دعا به سوی پروردگار بلند کرده و سپس دست اخوت و برادری به یکدیگر می‌دهند.

رئیس جمهور گفت: اخوت، دوستی، احترام به بزرگتر، احسان، نیکوکاری، شاد کردن کودکان و نوجوانان و مسافرت و گردشگری از جمله سنت‌های حسنه‌ای است که هم با اهداف عالیه اسلام و هم با آداب و رسوم ایرانیان انطباق دارد.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای سال 1396، اظهار کرد: در سال جاری حماسه‌های بسیار بزرگی از طرف ملت ایران آفریده شد که از جمله می‌توان به حماسه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و همچنین حضور پرشور در تمام صحنه‌هایی که به عنوان روزهای ملی و دینی شناخته می‌شود، اشاره کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: در طول سال جاری ملت ایران پیشرفت‌ها و گام‌های بسیار مهمی برداشتند، آنچه مردم در انتخابات اردیبهشت ماه از ما می‌خواستند مسأله اشتغال و مهار بیکاری بود و بر اساس اقداماتی که انجام شده است، آمار شاغلین در پاییز امسال از 22 میلیون و 300 هزار نفر به حدود 23 میلیون و 300 هزار نفر افزایش یافته است و این بدان معناست که در پاییز 96 نسبت به پاییز 95 حدود 960 هزار شغل ایجاد شده است و این نشان می‌دهد که در مسیر اشتغال‌زایی تلاش‌های خوبی انجام شده اما باید همچنان بر تلاش‌ها و اقدامات خود بیفزاییم.

دکتر روحانی گفت: امسال برای دومین بار تورم تک رقمی خواهد بود و این جزو وعده های دولت بود که در آغاز به مردم دادیم. سرمایه گذاری که همیشه منفی بوده با این حال سرمایه گذاری ثابت ما در سال 96 مثبت شده که به معنای تحرک در اقتصادی است. همچنین رشد اقتصادی به طور متوسط 4.8 درصد بوده در حالی که رشد متوسط اقتصادی دنیا در 4 سال گذشته 2.5 درصد بوده زیرا کشور در مسیر رشد در حال حرکت است.

دکتر روحانی ادامه داد: رشد اقتصادی امسال هم بالای 4.5 درصد خواهد بود. همچنین رشد اقتصادی 9 ماهه ما 4.7 درصد بدون نفت است. ما شاهد حرکت مثبت و اقتصادی در کشور هستیم. در زمینه های مختلف نیز رکوردهای خوبی ثبت کردیم در زمینه آبیاری تحت فشار آنچه در سال 96 انجام گرفته، بیش از سال های قبل است.

روحانی با اشاره به موفقیت های دولت در حوزه کشاورزی گفت: در زمینه محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیدیم، در گندم به خودکفایی و در شکر نیز در مسیر خودکفایی قرار داریم و در زمینه دانه های روغنی نیز پیشرفت های خوبی داشتیم.

رییس جمهور بیان کرد: در سال 96، 6 فاز پارس جنوبی را افتتاح کردیم که کار بزرگی است این منطقه گازی بین ما و همسایه مشترک است. در سال 96 به برداشت از همسایه رسیدیم و جلوتر رفتیم. تولید گاز در پارس جنوبی از 285 میلیون متر به 555 میلیون متر رسیده است. تولید گاز نیز دو برابر شده است. در  حوزه پتروشیمی در سال 96، 5 فاز افتتاح کردیم و 5 متجتمع دیگر پتروشیمی را افتتاح و به سمت رونق اقتصادی خواهیم رفت. صادرات ما نسبت به پارسال رشد داشته اما واردات ما بیشتر شده که نسبت صادرات و واردات متفاوت است. ما در پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار کمتر صادر کردیم. یک میلیارد دلار به جای صادرات به تولیدات پایین دستی اختصاص یافت. از خام فروشی جلوگیری کردیم و صادرات ما کاهش یافته اما همچنان مثبت است. 27 درصد در کالاهای سرمایه گذاری رشد داشتیم.

وی با اشاره به تولید در صنعت خودرو گفت: از یک میلیون و 300 تولید خودرو به یک میلیون و 650 هزار رسیدیم این به این معنی است که قطعات بیشتری وارد کردیم که نکته مثبتی محسوب می شود زیرا این واردات خوشحال کننده است. در حوزه حمل و نقل شرایط بهتری سال 96 نسبت به گذشته داشتیم ما راه آهن استان همدان را امسال افتتاح کردیم انشالله تا پایان سال راه آهن کرمانشاه هم افتتاح می شود و سال آینده هم راه آهن ارومیه، رشت و تبریز افتتاح خواهد شد. همچنین در سفر فروردین ماهم به آذربایجان قراردادی برای راه آهن رشت-آستارا امضا خواهیم کرد. ما رکورد در راه آهن ایران داشتیم، 1200 کیلومتر در یک سال گذشته خط راه آهن داشتیم که اصلا در گذشته چنین چیزی نبود.

رییس جمهور ادامه داد: فاز یک چابهار افتتاح و در بندر شهید رجایی فاز 2 تکمیل و فاز 3 آن آغاز به کار کرد. در بنزین به سمت خودکفایی رفتیم، فاز دوم ستاره پارس سال آینده افتتاح و فاز سوم آن هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد. در حوزه مسکن که رشد منفی داشتیم از سال 96 این رشد مثبت است فروش مسکن در تهران 19 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و رونق بخش مسکن آغاز می شود. همچنین حرکت جدیدی در بافت فرسوده خواهیم داشت.

رییس جمهور اظهار کرد: در زمینه محیط زیست گام های خوبی برخواهیم داشت کشور ما در مقایسه با رشد و توسعه کشورهای دیگر و در حال توسعه و نوظهور شرایط بهتری دارد. از نظر عدالت اجتماعی قدم های خوبی برداشته شده و باید ادامه یابد.

رییس جمهور با اشاره به متناسب بودن حقوق کارمندان با تورم بیان کرد: حقوق کارمندان همواره از تورم بیشتر بوده است. در زمینه عدالت طبق بیانات رهبری قدم های بیشتری برخواهیم داشت.

دکتر روحانی درباره اقدامات دولت در سال آینده گفت: سال آینده سال سرمایه گذاری، رشد، توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود و برنامه های خود را در سال جدید اعلام خواهم کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اتفاقات اخیر در سال 96 گفت: ما روزهای غم باری داشتیم از زمین و آسمان و دریا، تأسف بار بود. عده ای از عزیزان خود را از دست دادیم اما مردم نشان دادند که چطور نوع دوست هستند و برادرانه به میدان آمدند و برای یافتن اجساد از کوه و برف نهراسیدند. غواصان با شهامت به منطقه رفتند در زلزله هم همه کمک کردند.

دکتر روحانی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور گفت: مردم بین اعتراض و اغتشاش دیوار ایجاد کردند و دولت سریع تر از همیشه اعتراض ها را به رسمیت شناخت. دولت تخریب اموال عمومی، بی نظمی و بی قانونی را قبول نمی کند هر چند که به انتقاد اعتقاد داریم. همه باید به قانون احترام گذاشته و از اموال دولتی محافظت کنند. نباید خانواده ها بترسند و کسب و کار تعطیل شود. گوش ما برای سخنان مردم باید شنوا باشد هر چند که برخی پارازیت می ندازند تا گوش ندهند، خودشان می دانند ما معتقدیم که صدای مردم را باید بشنویم مردم ضمن انتقاد به دولت پیشنهاداتی دارند که باید به آنها توجه کنیم و با عمل بهتر می توانیم همبستگی خود را حفظ کنیم.

دکتر روحانی ضمن تشکر از حمایت های مقام معظم رهبری گفت: از مقام معظم رهبری برای حمایت تشکر می کنیم، از مجلس به خاطر رأی اعتماد به دولت و همچنین استیضاح سه وزیر تشکر می کنیم. زیبنده بود در روزهای پایانی سال اعتماد دوباره خود را به وزرا ابراز کردند. از هیأت رییسه و وزرا تشکر می کنیم که با همکاری می توانیم راه خود را پیش ببریم و ادامه دهیم.

رییس جمهور در پایان با تشکر از اصحاب رسانه گفت: از رسانه ها، خبرنگاران و عکاسان تشکر می کنم که ساعت ها می ایستند و واقعیت ها را منتشر می کنند از رسانه های همدل سپاسگزارم و از رسانه های منتقد هم سپاسگزاری می کنم همه با دلسوزی تلاش کردند. کاری کنیم که سال آینده سال خوشی و نشاط برای مردم باشد. اعتراض را به رسمیت می شناسیم اما شادی مردم را هم به رسمیت بشناسیم و بگذاریم آنها شاد باشند و همدیگر را یاری کنند. همه یاری کنیم تا کشوری مثل دینمان سرافراز داشته باشیم و خادم ملت باشیم.

نظر شما