رحمانی فضلی در آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

کاهش ۵۰ درصدی میزان قاچاق در ۴ سال اخیر/ باید میزان قاچاق را به صفر برسانیم/ ابطال ۶ میلیون کارت سوخت

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۲۱:۲۸:۳۱
کد خبر: ۶۹۰۰۷۴
کاهش ۵۰ درصدی میزان قاچاق در ۴ سال اخیر/ باید میزان قاچاق را به صفر برسانیم/ ابطال ۶ میلیون کارت سوخت
وزیر کشور از کاهش ۵۰ درصدی میزان قاچاق در ۴ سال اخیر خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه در آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در محل این وزارتخانه برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مبارزه با مواد مخدر نمایندگانی از همه دستگاه ها حضور دارند البته وجود این ستادها نشان دهنده بیماری در اقتصاد و عملکرد دستگاهها و نظام تصمیم گیری است.

وی در ادامه افزود: بنده ۴ سال قبل در همین جا در مراسم معارفه آقای حقیقی گفتم که انشاالله با حضور ایشان در ستاد و رساندن میزان قاچاق به صفر این ستاد را تعطیل خواهیم کرد که ایشان نصف راه را رفته اند یعنی میزان قاچاق  از ۲۴ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است و انشاالله آقای مویدی هم این ۱۲ میلیارد دلار را به صفر خواهد رساند تا دیگر ستادی نباشد چون وجود این ستادها علامت خوبی در کشور نیست.
 
وزیر کشور ادامه داد:  تا زمانی که از مسیر اصلی منحرف شویم و اشکالات در تصمیمات و نقص در عملکرد ها وجود داشته باشد چنین بیماری هایی (قاچاق) در اقتصاد کشور وجود خواهد داشت بنابراین وجود این ستادها را هم باید تحمل کنیم و با آنها کار کنیم، وجود قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر در وهله اول نشانه ضعف است و از سوی دیگر اقتصاد کشور را نشانه میگیرد.
 
رحمانی‌فضلی تاکید کرد: قاچاق یا از دریا وارد می شود که متولی خاص خودش را دارد و یا از مرز زمینی و آسمان وارد میشود که هر کدام مسئول متولی دارند پس نشان می‌دهد مسئولان و متولیان با ساز و کارهای مناسب و روشهای درست برخورد نمی‌کنند لذا در اینجا یک ستاد دیگری متولد می‌شود و نقش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت را عهده دار می شود.
 
وی گفت: بیشترین سوزوگداز را همواره در کلام رهبری در زمینه قاچاق دیده ایم به طوری که بارها ایشان با سوز و گداز و گاهی اوقات با تاکیدات زیاد نسبت به مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کردند؛ ایشان همچنین در سال ۸۱ در مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز منشوری ارائه دادند بنابراین باید با همت و هماهنگی بیشتر این موضوع را مدیریت صحیح و درست کنیم تا در آمارهای بین المللی هم موضوع قاچاق کالا و ارز به عنوان یک ضعف در ساختار اقتصادی کشور قلمداد نشود.
 
وزیر کشور با بیان اینکه بخش هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهمترین بخش آن است، افزود: دستگاه‌های متولی عضو ستاد باید نهایت هماهنگی و همکاری را به عمل آورند؛ تا زمانی که تفاوت در قیمت و سود وجود داشته باشد و این ترازو طراز نباشند قاچاق هم وجود خواهد داشت بنابراین باید اقدامات مان را سفت و سخت تر کنیم و هزینه های بیشتری هم باید پرداخت کنیم البته آنها هم روش های جدیدتری را دنبال می کنند بنابراین این تراز باید متناسب باشد.
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه قاچاق تا زمانی که وجود دارد باید فعالیت ها را تشدید کنیم، تصریح کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونی جامع، کارآمد و خوبی است که با مبنا قرار دادن آن اقدامات و کارهای خوبی صورت گرفته همچنین در آن قانون در ابعاد نرم‌افزاری کارها و اقدامات مناسب تر، دقیق تر و نظارت ها هم بهتر انجام می‌شود همچنین در حوزه گردش پول اقدامات خوبی در زمینه پولشویی در حال انجام است که به دنبال این هستیم که این اقدامات با سرعت بیشتری دنبال شود که بر همین مبنا ۳ لایحه را به مجلس ارائه شده که یک لایحه آن به تصویب رسیده و امیدواریم که دو لایه ای دیگر هم به زودی به تصویب برسد زیرا این لوایح به ما کمک می کنند که در مبارزه با پولشویی بتوانیم در سیستم مالی و بانکی کشور خیلی اقدامات موثرتری انجام دهیم زیرا با اجرای این قوانین می توان مبدأ و مقصد مسیر هر پولی در حوزه اقتصادی و گردش مالی در سیستم بانکی را پیگیری کنیم که آن وقت معلوم می شود چه کسی چقدر پول داشته از کجا آورده است و در کجا هزینه می‌کند و این کار خیلی موثر است همچنین اقداماتی در زمینه نظام تعرفه‌ها انجام گرفته که همه اینها نتیجه تصویب این قانون است.
 
وی افزود: با تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مسئله سوخت نیز با توجه به بررسی‌های کارشناسان ای که صورت گرفت ۶ میلیون کارت سوخت باطل شد به طوری که افراد سودجو با بهره‌مندی از این کارت‌ها اقدام به قاچاق سوخت می‌کردند که این اقدام باعث شد صرفه‌جویی بسیار خوبی در این زمینه صورت بگیرد از سوی دیگر سوخت نیروگاه ها با همکاری وزارت نفت تبدیل به گاز شد.
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه کولبری مصوبه خوبی از دولت اخذ کردیم و به تدریج این مصوبه در حال اجرا است و به دنبال این هستیم که با حفظ سطح معیشت کولبران انشاالله گام‌های خوب و بلندی را در این عرصه برداریم همچنین در اجرای طرح ریجستری ۳ تا ۴ سال معطل مانده بود که الحمدالله در این دولت عملیاتی شد و در مسیر خوبی پیش می‌رود.
 
رحمانی فضلی گفت: همه باید به مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتقاد و ایمان داشته باشیم و آن را محور و اصل در اقتصاد کشور بدانیم زیرا با انجام قاچاق ضربه بزرگی به تولید، اشتغال، قدرت رقابت و قدرت توانمندی معیشتی مردم وارد می‌شود.
 
وی افزود: بحمدالله با اقدامات خوبی که صورت گرفته توانستیم در ۴ سال اخیر بیش از ۵۰ درصد میزان قاچاق را کاهش دهیم و انشاالله امیدواریم در زمان حضور آقای مویدی در این ستاد با هماهنگی و اقدامات موثر تر توفیقات بیشتری در این زمینه داشته باشیم آقای مویدی فردی توانمند دارای قدرت هماهنگی بالا و شناخت کافی است. توفیق ایشان به حمایت و همکاری همه دستگاه ها بستگی دارد از وزارت اقتصاد گرفته تا گمرک، استانداری‌ها، مرزبانی و نیروهای امنیتی و انتظامی باید با همکاری تمامی دستگاه ها و اقدامات موثرتری در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام بگیرد.
 
وزیر کشور گفت: ما در شرایط خاصی در کشور قرار داریم فشارهای بین المللی و تهدیداتی که مدام علیه ما می شود شرایط سخت اقتصادی به خصوص آن تحریم‌های سخت که الحمدالله پشت سر گذاشتیم اما آنها دوباره به همان فشارها و تهدیدات برگشته اند که در این میان باید بدانیم که نباید هیچگونه خوشبینی و اعتماد به دیگران داشته باشیم البته این به معنای تعامل نداشتن نیست به معنای انزوا برای خودمان نیست بلکه به معنای هوشمندی و هوشیاری و اتکا به توانمندی های خودمان در عرصه‌های سیاسی اقتصادی و امنیتی است. اگر فکر کنیم که با اتکا به دیگران می‌توانیم کار خود را پیش ببریم فکر اشتباه و غلطی است.
 
رحمانی فضلی بیان کرد: در نظام بین الملل اصل بر منافع ملی کشورها است هر کشوری در ارتباطش با سایر کشورها حول محور منافع ملی اقدام می کند ما هم در عرصه بین الملل یک حکومتی با ایدئولوژی با اعتقاد دینی و اسلامی با ویژگی‌های خودش مطرح کرده ایم که عصاره خودش را در شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی نشان داده است بنابراین طبیعی است که بسیاری از رژِیم ها با این نوع حکومت و اقتدار ملی و منافع و امنیت ملی مخالف باشند. تا زمانی که تضاد منافع آنها در این حوزه وجود دارد نمی‌توانیم به آنها اعتماد داشته باشیم، ما۳۹ سال شاهد فشارها دخالت‌ها از جنگ تا کودتا و تحریم ها بوده ایم تا زمانی که این مسیر را ادامه میدهیم و تضاد منافع در این حوزه وجود دارد نمی‌توانیم به کسی اعتماد داشته باشیم. مگر به درجه ای از قدرت و توانمندی در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه اقتصاد برسیم که آنها به این باور برسند که دیگر نمی توانند بر ما تاثیر گذار باشند که آنوقت می توانیم محکم تر بنشینیم و صحبت کنیم.
 
وی یادآور شد: اهمیت اقتصاد در کلام رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته و تاکید رئیس‌جمهور برای پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی  نشان دهنده این است که اقتصاد مسئله و اولویت اول کشور است.
 
وزیر کشور تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل مهم مبارزه با قاچاق است و  مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها در اقتصاد خلاصه نمی‌شود بلکه  شاهد تاثیرگذاری آن در عرصه سیاست خارجی، امنیت، اقتدار و منافع ملی هستیم بنابراین باید نگاههای مان جامع تر باشد.
 
رحمانی فضلی گفت: شاخص های عملکرد دولت در عرصه های اقتصادی بسیار درخشان است به طوری که آمارها نشان دهنده رشد بسیار خوبی در زمینه صادرات، اشتغال و رشد اقتصادی و کاهش تورم  و غیره در سال ۹۶ است همچنین در حوزه امنیتی نیز از امنیت قابل قبول در منطقه برخوردار بوده ایم و در سال جاری انتخابات بسیار خوب با وحدت و انسجام کامل برگزار شد و همچنین شاهد نشاط اجتماعی در کشور هستیم و انشالله سال ۹۷ سال موفقیت و پیروزی بیشتری برای همه مردم باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز