محمدرضا باهنر:

جمنا باید تحولات جدی در خود ایجاد کند/ در ۸۸ نه به موسوی رای دادم و نه به احمدی نژاد/ در نظرسنجی ها آقای قالیباف از رییسی عقب تر بود/ خداوند عاقبت احمدی نژاد را ختم به خیر کند/ انتقاد از تریبون های نماز جمعه و صدا و سیما

۱۳۹۷/۰۱/۰۷ - ۰۶:۳۰:۲۷
کد خبر: ۶۹۱۴۰۰
جمنا باید تحولات جدی در خود ایجاد کند/ در ۸۸ نه به موسوی رای دادم و نه به احمدی نژاد/ در نظرسنجی ها آقای قالیباف از رییسی عقب تر بود/ خداوند عاقبت احمدی نژاد را ختم به خیر کند/ انتقاد از تریبون های نماز جمعه و صدا و سیما
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری برنا پیرامون اغتشاشات اخیر، تغییر در تریبون های نماز جمعه، عملکرد ضعیف صدا و سیما، حمایت اصولگرایان از لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد اخیر احمدی نژاد سخن گفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، متن مصاحبه «محمدرضا باهنر»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، به شرح زیر است:

در سال 96 شاهد برخی اغتشاشات در کشور بودیم. به نظر شما چرا شکل اغتشاشات در کشور تغییر کرده است؟

ما عموما شعار می دهیم که وحدت در جامعه یک ضرورت غیرقابل اجتناب است، مانند وحدت مردم با مردم، وحدت مسئولین با مسئولین و وحدت مردم با مسئولین. این ها یکی از ابزارهای اصلی ما در توفیقات استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. هر زمان این سه موضوع تقویت شده نتایج آن را دیده ایم و در جاهایی که درگیری ها و اختلافات زیاد شده، آثار آن را هم دیده ایم، در ضمن این شعارها را می دهیم اما در جاهایی هم غفلت می کنیم. ان شالله ناآگاهانه باشد اما گاهی هم آگاهانه اقداماتی را انجام می‌دهیم که آثار منفی بر کشور می گذارد. باید مراقب رفتار، گفتار و کردارمان باشیم. رقابت های سیاسی نقطه مثبتی در کشور است و شور، رقابت و امیدواری ایجاد می کند. ما تا 4 و 5 سال قبل هر سال یک انتخابات داشتیم اما انتخابات به تدریج در ذهن مردم مهم شده و نتایج آن را حس می‌کنند. شور انتخاباتی در کشور بالاست و حضور 70 درصدی مردم نقطه مثبتی است اما هیجان انتخابات نباید همیشگی باشد. همیشه برای برگزاری انتخابات، 5 و 6 ماه پیش لرزه و 5 و 6 ماه هم پس لرزه داریم که وقتی برای کار باقی نمی ماند. به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام دو به دو انتخابات را بر هم منطبق کرد. انتخابات مجلس و خبرگان رهبری با هم و ریاست جمهوری و شورا نیز در یک روز برگزار می شود تا کاندیداها پس از 2 و 3 روز به سراغ کارها بروند. متأسفانه فعالان سیاسی علاقه ندارند فضای انتخاباتی تمام شود و این فضا به کشور ضربه می زند. 

شما در یکی از مصاحبه های خود اشاره کردید، تریبون های رسمی در اغتشاشات نقش داشتند، بیشتر در این باره توضیح بدهید؟

به نظرمن، مخالف اگر انتقاد می کند باید راهکار ارایه بدهد و از طرفی هم کشور را گل و بلبل جلوه ندهیم، چون مردم واقعیت ها را درک می کنند. برجام هنوز آثار مثبت خود را دارد هر چند در جاهایی هم با مشکل مواجه شده است. عده ای به گونه ای وانمود می کنند که کاملا در برجام ضرر کرده ایم و مالمان خورده شده، این سخنان مردم را ناامید می کند. عده ای هم می گویند برجام گل به سرمان زده که اینطور نیست و همه این موضوعات به اجتماع ضربه وارد می کند.

متاسفانه قوه قضاییه نقدکننده دولت و مجلس، مجلس نقدکننده دولت و قوه قضاییه و دولت هم دیگران را مقصر می داند. تریبون های نماز جمعه هم از بدبختی مردم می گویند از بی اثر بودن برجام و غیره حرف می زنند و حتی رسانه ملی نقدهای تیزی انجام می دهد که گاها غیرمنصفانه است. در زلزله کرمانشاه هر چند ستاد مدیریت بحران آمادگی نداشت اما این حادثه خوب جمع شد. برخی رسانه ها تیتر زدند، «مردم خانه ای ندارند که شب عید خانه تکانی کنند» طرح همه این موضوعات به کشور ضربه می زند. زلزله کرمانشاه نسبت به زلزله های قبل بهتر جمع شد. یک شب باران می آید 30 تا چادر آب زیر آن می رود، رسانه ها این موضوع را آنقدر بزرگ جلوه می دهند که منجر به ناامیدی در کشور می شود. ما معتقدیم حتی یک مورد از این اتفاقات هم نباید باشد اما نسبت ها را هم باید بسنجیم.

رییس سازمان صدا و سیما در جلسه هیأت دولت وجود دارد اما چرا مشکلات دولت را به درستی به مردم گزارش نمی دهند؟

در جلسات هیأت دولت تعامل کامل ایجاد نمی شود. صدا و سیما در پایان سال بررسی کند که در مجموع امید به جامعه تزریق کرده یا ناامیدی، سلامت را ترویج کرده یا پرخاشگری، فرهنگ ایرانی را ترویج یا خیر. ما تقریبا 60 هزار مدرسه در کشور داریم که هنوز 300 تا از آنها در کانکس است، یا بودجه نداشتیم یا دانش آموز به آن اندازه نیست که مدرسه بسازیم. نباید رسانه ملی طوری وانمود کند که مردم ناامید شوند و رسانه های خارجی تیر بزنند وضع مردم ایران از مردم غنا بدتر هست. از یک طرف بذر ناامیدی و از طرف دیگرآشنایی مردم با کانال های تلگرامی منجر به حضور و اغتشاشات درخیابان ها شد. سنگین ترین مسئولیت در کشور برعهده رییس جمهور و رئیس سازمان صدا و سیما است. رییس صداوسیما مثل آدم محکومی است که روزی 500 ساعت باید حرف بزند بنابراین رسانه ملی باید حقایق را بگوید. حادثه 78 و 88 تنها در تهران اتفاق افتاد اما امسال در 80 شهر و حتی شهرهای کوچک شاهد اغتشاشات بودیم. من یک جدول 100 موردی دیدم که ساعت فلان در فلان شهر جمع شوید و از طرفی هم تهییجی که کانال های تلگرامی ضدانقلاب کرده بودند، نتیجه شد که افراد به خیابان ها آمدند.

راهکار شما برای جلوگیری از بروز این قبیل اعتراضات چیست؟

تریبون های رسمی برای تضعیف دولت دل مردم را خالی نکنند و بالعکس دولت هم حق ندارد برای اینکه خود را محبوب نشان دهد، مردم را از قوه قضاییه و مقننه برنجاند. تریبون های رسمی بذر ناامیدی نکارند و برخی از مسئولین که من هم جزو آنها هستم، سمعک در گوش و عینک بر چشم بگذارند و حرف مردم را بشنوند و مشکلات را ببینند. مسئولان اجازه دهند مردم در فضای قانونی اعتراض کنند و حق تجمعات مسالمت آمیز را داشته باشند.

آیا می توان امنیت تجمع کنندگان را فراهم کرد و زیرساخت های آن در کشور موجود است؟

ما اغلب هفته ها در مقابل مجلس شاهد تجمع هستیم. ممکن است برخی تجمعات ناحق باشند اما آنهایی که مقابل مجلس جمع شدند، سنگ پرتاب نمی کنند و لاستیک آتش نمی زنند. اجازه دهیم مردم اعتراض کنند و به عنوان مسئول امنیت فضای اعتراضات را فراهم کنیم.

مسئولین از حضور چشم گیر مردم در راهپیمایی 22 بهمن این طور استنباط نکنند که مردم از عملکرد آنها راضی هستند. مردم مطالبات و دلخوری دارند اما برای حفظ نظام به صحنه می آیند.

به بحث تریبون نماز جمعه اشاره کردید. چه تغییراتی باید در تریبون نماز جمعه ایجاد شود؟

 بنظرم تریبون نماز جمعه یک استارت آپ مردمی است. هر جمعه حدوداً 300 تا 400 تریبون نماز جمعه داریم و مردم هم در این مراسم مذهبی و ملی شرکت می کنند. مردم علاقمند هستند تا با مسایل روز آشنا شوند و خطبه های نماز جمعه باید معرفتی باشد. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مسایل روز را مطرح و سلسله خطبه می خواندند و در ادامه مابقی مسایل را مطرح می کردند. آقایان ائمه جمعه باید تلاش کنند دید مخاطبین را نسبت به ایران و اسلام بالا ببرند و نقدهای عادلانه، عالمانه و منصفانه داشته باشند و راهکار ارائه کنند. اشکالات زیاد است اما اگر یک نفر در افراط بیفتد و دست روی نقاط ضعف بگذارد، اقدام درستی نیست. تنها تریبونی که امید به مردم می دهد، تریبون های مقام معظم رهبری است. رهبری فرمودند، «مسئولین خودشان اپوزیسیون نشوند». این رفتارها باعث می شود تا مردم بگویند، این چه مملکتی است که این ها با خودشان هم مشکل دارند.

نظر شما درباره انتخاب آقای ابوترابی فرد به عنوان خطیب نماز جمعه چیست ؟

با انتخاب آقای ابوترابی فرد چند تحول در نماز جمعه ایجاد خواهد شد. برخی از خطیب های نماز جمعه 20 تا 25 سال سابقه سخنرانی دارند، برخی به لحاظ جسمی ضعیف شده اند و نمی توانند تریبون های قوی داشته باشند. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای شرکت در نماز جمعه چند ساعت مطالعه می کرد و آخرین تحلیل ها و اخبار سایت ها را می گرفت و دست پر به نماز جمعه می رفت. اگر ائمه جمعه دست پر بیایند و مخاطبین احساس کنند، حرف و علم تازه گیرشان می آید، بسیارتاثیرگذار خواهد بود. آقای ابوترابی آدم سیاسی بوده و مسئولیت بالایی در نظام داشته است، در مجلس و دانشگاه حضور داشتند و اطلاعات او تجربی است. همچنین جوان تر هستند و امیدواریم خطبه های او جذاب باشند و در خطبه های نماز جمعه جا پای آیت الله هاشمی بگذارند.

آقای کاظم جلالی تا حدی خبر از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری داده اند. آیا اصولگرایان در مورد آقای لاریجانی به اجماع خواهند رسید؟

اگر این بحث ها در تشکیلات مطرح شود، اشکال ندارد اما از الان فضا را انتخاباتی کنیم و 6 ماه قبل از انتخابات شروع به بحث کنیم. بحث درباره این موضوع زود است، شاید 10 ها نفر احساس تکلیف کنند که می توانند رییس جمهور شوند، به همین دلیل توسط برخی ناجوانمردانه تخریب شوند. مناظره های انتخاباتی جالب شده است و درصد بالایی از مردم این مناظره ها را می بینند. اما یک نقطه ضعف وجود دارد و من را نگران کرده که  اگر شورای نگهبان کمی با تسامح برخورد کند، دور آینده یک شومن انتخاب می‌شود. هر کس بتواند طرف را لوله و مچ گیری کند، برنده می شود. شرط رییس جمهور شدن فقط قدرت نیست بلکه طرف مقابل باید برنامه داشته باشد.

به نظر شما جناح ها نباید به موضوع انتخابات ورود کنند و بر سر گزینه مورد نظر به اجماع برسند؟

بحث های دورن تشکیلاتی لازم است اما ما هم به این موضوع ورود نکرده ایم. اینکه خبرنگاران کشف کنند، جناح اصولگرا به سمت چه کسی می رود، کار درستی نیست. شاید این فرد کاندیدا نشود اما ممکن است تخریب علیه او را آغاز کنند و زیر تیغ رقیب قرارگیرد.

به نظر شما فضایی که احمدی نژاد آغاز کرده برای تخریب خانواده آقای لاریجانی در انتخابات نیست؟

خداوند عاقبت رئیس جمهور سابق را ختم به خیر کند. احمدی نژاد به این مسئله اقرار کرده است که نمی‌گذارم، آقای علی لاریجانی رئیس جمهور شود.

احمدی نژاد چه اهدافی را دنبال می کند؟

نمی دانم حتما یا خودش یا رفقایش به دنبال رییس جمهور شدن هستند.

آیا مردم به آنها اعتماد خواهند کرد؟

آقای احمدی نژاد به سرعت با این رفتارها پایگاه اجتماعی خود را از دست می دهد.

قوه قضاییه نوع برخوردش با احمدی نژاد چطور باید باشد؟

برخورد صریح و خشن، همیشه لازم نیست. بعضی وقتها افراد خودشان کاملا در سراشیبی سقوط قرار می گیرند.

به نظر شما حضور احمدی نژاد درجلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز است؟

در دو جلسه حضور نداشتند و در مجموع مرجع در مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبری است. مجمع نمی‌تواند کسی را وارد و یا خارج کند. عزل یا اخراج یک اقدام غیرطبیعی بوده و عادی نیست. در نهایت مقام معظم رهبری باید تصمیم گیر نهایی باشند.

چرا احمدی نژاد در چند جلسه مجمع شرکت نکرد. آیا این اقدام اعتراضی است؟

نه اعتراضی نیست و هر کسی ممکن است، غیبت کند.

برخی معتقدند اصولگرایان برای انتخابات آینده کاندیدا نخواهند داشت. نظر شما چیست؟

شاید برخی بگویند الان کسی که بتواند رای بیاورد، وجود ندارد اما در انتخابات ریاست جمهوری آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی عملا 2 ماه مانده به انتخابات حضورشان جدی شد و هیچ کس تصور نمی‌کرد، این افراد رییس جمهور شوند. حتی خود آقای خاتمی هم انکار نمی کرد که شاید نتواند رییس جمهور شود، احمدی نژاد هم همین طور بود. تحولات سیاسی در کشور سریع شکل می گیرد و اینکه عده ای دلشان خوش باشد اصولگرایان گزینه ای ندارند و یا نیروهایی ندارند، درست نیست. ممکن است افرادی بیایند و اقبال هم داشته باشند.

اگر به 88 برگردیم به احمدی نژاد رأی می دهید؟

نیاز نیست برگردیم، من سال 88 نتوانستم خودم را قانع کنم به مهندس موسوی رأی بدهم و همچنین به احمدی نژاد هم نخواستم رأی بدهم، در نهایت به آقای محسن رضایی رأی دادم. البته از نظر تحلیل سیاسی می‌دانستم احتمال رأی داشتن ایشان کم است. اما چون وظیفه داشتم در انتخابات شرکت کنم به آقای رضایی رأی دادم.

چقدر معتقدید آقای ناطق نوری باید به سیاست برگردد؟

ما علاقمندیم آقای ناطق نوری به سیاست برگردد. بارها با ایشان صحبت کردیم و می گویند من احساس تکلیف نمی کنم. باید تلاش کنیم ایشان به احساس تکلیف برسند. این خواسته ما به این معنی نیست که کاندیدا و نامزد ریاست جمهوری شوند. من خودم هم دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد اما در عالم سیاست فعال خواهم بود و کاندیدای انتخاباتی خواهیم داشت و رقابت انتخاباتی انجام خواهم داد.

آیا جلسات جمنا برگزار می شود؟

جلسات جمنا کمرنگ شده است. من اصلا در شورای مرکزی جمنا نبودم و در حاشیه کار می کردم. گاهی جلسات می گذارند اما اگر می خواهند پر قدرت کار کنند، باید تحولات جدی در خود ایجاد کنند. جمنا از نظر کارها و شکل گیری نکات مثبت داشت اما باید قوی تر فعالیت کند.

آیا شخصی از قالیباف خواست از انتخابات کناره گیری کند؟

هیچ اجباری در کار نبود. طبق نظرسنجی ها آقای قالیباف از حجت الاسلام رییسی عقب تر بود، عده‌ای به ایشان گفتند و او هم قانع شد و کنار رفت.

مصاحبه: سمانه مقدم

نظر شما