نامه بیش از ۱۰۰ مقام سابق و کارشناس امنیت ملی آمریکا به ترامپ؛

برای این ۱۰ دلیل برجام را نگه دارید

۱۳۹۷/۰۱/۰۷ - ۱۱:۴۱:۵۰
کد خبر: ۶۹۱۵۴۵
برای این ۱۰ دلیل برجام را نگه دارید
100 مقام سابق و کارشناس امنیت ملی آمریکا خواستار باقی ماندن برجام شدند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از نیویورک تایمز، امضا کنندگان این نامه فراجناحی که در میان آنها چهره‌هایی از مقامات ارشد دیپلماتیک و نظامی آمریکا نیز دیده می‌شود به دولت ترامپ توصیه کرده اند که بنا به 10 دلیل مشخص، خروج این کشور از برجام هیچ دستاوردی برای واشنگتن نخواهد داشت.

آنها نامه کوتاه خود را با یک پاراگراف شروع کرده و سپس در 10 بند منافع باقی ماندن آمریکا در معاهده برجام را برشمرده‌اند.

در پاراگراف ابتدایی نامه آنها چنین آمده است: "رئیس جمهور ترامپ باید تعهد خود به توافق اتمی ایران را حفظ کند. این کار فواید قابل توجهی خواهد داشت و دست آمریکا را در مواجهه با کره شمالی و ایران تقویت کرده و باعث تقویت اعتبار حرف آمریکا و نفوذ بیشتر آن به عنوان یکی از رهبران جهان می‌شود. خروج از این توافق تامین کننده هیچ هدفی در زمینه امنیت ملی نیست."

 در میان امضا کنندگان این نامه چهار سفیر سابق آمریکا در اسراییل هم دیده می‌شوند.

امضا کنندگان نامه نظرات خود را درباره برجام در 10 محور خلاصه طبقه بندی کرده‌اند که به شرح زیر است:

1- برجام تضمین‌کننده و بازدارنده توسعه برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از حرکت برنامه هسته‌ای این کشور به سمت نظامی است و در صورت فقدان این معاهده هیچ جایگزینی برای نظارت گسترده جامعه جهانی بر برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

2- برجام تضمین کننده وجود ارتباط مستقیم و دیالوگ بین ایران و آمریکاست که می‌تواند از تشدید اختلافات و جنگ بین دو طرف جلوگیری کند.

3- لغو برجام بدگمانی دولت کره شمالی به آمریکا را تقویت کرده و موجب می‌شود که پیونگ‌یانگ به راحتی در مذاکرات خلع سلاح در پیش‌روی خود به آمریکا اعتماد نکند.

4- کشورهای دیگر منطقه – خاورمیانه – با وجود برجام و تحت نظارت بودن برنامه هسته ای ایران انگیزه و تمایل زیادی برای رفتن به سمت توسعه برنامه هسته‌ای نخواهند داشت.

5-  روابط ایالات متحده آمریکا با متحدان اروپایی خود که همگی مخالفت خروج یکجانبه آمریکا از برجام هستند، تقویت می‌شود.

6- در صورت باقی ماندن آمریکا در برجام، رابطه آمریکا با متحدانش برای مقابله با دیگر فعالیت‌های منفی ایران در منطقه و اعمال تحریم‌های احتمالی بر سر دیگر فعالیت‌های ایران در منطقه تقویت خواهد شد.

7- در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران با انداختن گناه بر هم خوردن این توافق به گردن آمریکا، برنامه هسته‌ای خود را از سرخواهد گرفت و روسیه و چین خود را مسئول و حافظان نظم بین المللی خواهند دانست.

8- با باقی ماندن آمریکا در برجام نفوذ سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در منطقه حفظ شده و نقش آمریکا در ایجاد توازن و جلوگیری از بحران‌های منطقه‌ای تقویت خواهد شد. آمریکا نباید حل مسایل منطقه را به روسیه و ایران واگذارد.

9- با باقی ماندن آمریکا در برجام، درستی استدلال تندروهای ایرانی که آمریکا را قابل اعتماد نمی دانند ثابت نمی شود و موضع آنها تقویت نخواهد شد.

10- با خروج آمریکا از برجام روسیه و چین به این کشور بیشتر از گذشته نزدیک شده و سلاح‌های بیشتری در اختیار ایران خواهند گذاشت.

امضا کنندگان این نامه با استدلال ده‌گانه فوق تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا از برجام دستاوردی برای سیاست خارجی و منافع امنیتی واشنگتن در منطقه و جهان نخواهد داشت.

این گروه این نامه را تحت عنوان" ائتلاف ملی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی" امضا کرده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز