اندر مزیت های گفت و شنود؛

عجیب ترین گروه در تلگرام/ اصلاح طلبان و اصولگرایان در یک تمرین بزرگ

۱۳۹۷/۰۱/۰۷ - ۱۴:۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۹۱۵۸۰
عجیب ترین گروه در تلگرام/ اصلاح طلبان و اصولگرایان در یک تمرین بزرگ
شاید باورتان نشود ولی در تلگرام گروهی وجود دارد عجیب و غریب، انواع و اقسام فعالان سیاسی، رسانه ای و فرهنگی با گرایش های متفاوت و گاه متضاد کنار هم به خوبی و خوشی فعالیت می کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری برنا، شاید اصلا باور نکنید که در این گروه فعالان رسانه ای حزب اتحاد ملت در کنار اصولگراهای عضو جبهه پایداری حضور دارند، از دبیران و خبرنگاران شرق تا سردبیر مشرق و خبرنگاران جهان نیوز ،از فعالان و تحلیل گران سیاسی اصلاح طلب و اعتداگرا تا اصولگراترین تحلیل گران سیاسی، از رضا امیرخانی نزدیک به اصولگرایان تا ساعد باقری اصلاح طلب و حتی گاه گداری برخی حامیان محمود احمدی نژاد هستند و بحث می کنند.

تصورتان از حضور این همه آدم متضاد در یک گروه تلگرامی چیست؟ اگر مبنا را بر فضای عمومی جامعه بگذارید، احتمالا فکر می کنید در این گروه از صبح تا شام دعواست، بحث ها به جنجال و هتاکی می رسد و اعضا یک به یک پته همدیگر را بیرون می ریزند، شاید تصور کنید آنجا یک ادمینی دارد که دم به دقیقه تذکر می دهد:" دوستان، احترام یکدیگر را حفظ کنید" و اوضاع که خراب می شود فوری نفری خاطی را "ریمو" می کند و...!

تصورتان اگر اینهاست، سخت در اشتباهید، در گروه " گفت و شنود" با این جمع متضاد، نه دعوایی وجود دارد و نه مرافعه ای، موضوع زمانی جالب می شود که بدانید وقتی یک اصلاح طلب به دادگاه می رود اصولگراها آرزو می کنند اتفاقی برایش نیفتد و وقتی یک اصولگرا دچار مشکل می شود اصلاح طلب ها آستین همت بالا می زنند.

یک الگوی کوچکی را در گفت و شنود می بینید، الگویی از گفتگو و مفاهمه پیرامون مسائل مبتلابه جامعه، هیچ کس توهین نمی کند، کسی خود را حق مطلق نمی پندارد، اصولگرا به اصلاح طلب احترام می گذارد و اصلاح طلب به اصولگرا، هیچکس از موضعش کوتاه نمی آید ولی هیچکس حرمت کس دیگر را هم نمی ریزد، بحث های جدی روزانه در این گروه در جریان است ولی این بحث ها باعث آزار و آزردگی کسی نمی شود.

گروه گفت و شنود را می توان تعمیم داد، می توان تکثیر کرد، می توان به کف فضای سیاسی کشور آورد، به شرطی که هیچ کس خود را عقل کامل و حق مطلق نداند و همه باور کنند حتی جناح مقابلشان هم دلش برای منافع ملی می سوزد که اگر چنین شد، گفت و شنود شکل می گیرد و جناح های سیاسی در مورد تشابهات و تفاوت هایشان با هم به گفتگو می نشینند.

گفت و گو نیاز جدی و ضروری جامعه است، زمانی که اختلافی بروز می کند می توان با نظرات کارشناسی و تحلیل ها دقیق به بحث نشست و موضوعات را بررسی کند، کاری که در گفت و شنود انجام می شود، در این گروه کارشناسان حرف می زنند و دیگران می پرسند، اگر موضوع تاریخی باشد عبداله شهبازی اطلاعات می دهد، اگر موضوع سیاست داخلی باشد، سعید شریعتی پای ثابت بحث هاست، در حوزه فعالان دانشجویی البرز زاهدی صحبت می کند، در زمینه فضای مجازی پوریا آسترکی صاحب سخن است، در موضوعات امنیتی و دفاعی، افراد صاحب معلومات دعوت می شوند، در زمینه فرهنگی و ادبی سهیل محمودی، ساعد باقری، رضا امیرخانی و افشین علا فعال هستند، د ربحث مذهبی چند روحانی حضور دارند که توضیح می دهند و رفع شبهه می کنند، در فعالان سیاسی جوانان اگر جوانان اصولگرا هستند، ریحانه طباطبایی و ساجده عرب سرخی هم چند نفر دیگر هم حضور دارند، در بحث منطقه ای سعداله زارعی میدانداری می کند، در حوزه رسانه ای از حسن سلیمانی اصولگرا تا صدرا محقق اصلاح طلب و ... نظر کارشناسی می دهند، در بحث ورزشی علی حق شناس صاحب نظر است و در موضوعات اقتصادی چند کارشناس بحث را اداره می کنند.

این یک گروه تلگرامی است، گروهی که نه کسی به موسوی و خاتمی و کروبی توهین می کند و نه کسی به چهره و شخصیت ها اصولگرا، نه کسی دیگری را فتنه گر می خواند و نه آن یکی به مخالفانش انگ اقتدارگرایی می زند، همه به هم احترام می گذارند، شوخی است، مزاح های ریز و درشت رد و بدل می شد ولی هیچ کس متهم و محکوم نیست، همه عضو یک جامعه هستند، نظراتشان را بی واهمه می زنند و نظرات طرف مقابله را بی واسطه می خوانند. حسین قاسمی، ادمین این گروه می گوید: " تلاش کردیم گروهی داشته باشیم که همه بتوانند حرف بزنند، در این حرف زدن به نقاط مشترک می رسیم، متوجه می شویم دغدغه های افراد چیست؟ برای رفع کاستی ها و کمبودها باید چه کرد؟"

وی اضافه می کند: " تلاشمان این بود از همه تفکرات و جریان های فکری نمایندگانی حضور داشته باشند، در موضوعات مختلف، کارشناسان صحبت کنند و به سوالات پاسخ گویند، همه به میزان اطلاعات خود در بحث ها مشارکت داشته باشند و بتوانند در فضایی آرام و دوستانه بحث کنند. البته نظرات متنوع هستند و بحث ها جدی است ولی این جدیت بحث ها به جدل و منازعه ختم نمی شود."

" گفت و شنود" اگر در همه عرصه های کشور جاری شود می توان بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کرد، می توان به وحدت در عین کثرت رسید، می توان به منافع و امنیت ملی از جنبه های مختلف نگاه می کرد، می توان جامعه ای داشت که همه حرف بزنند بی آنکه کسی توهین کند و کسی متهم شود. می توان از همه ظرفیت های انسانی و کارشناسی کشور برای حل مشکلات استفاده کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز