توضیحات عضو فراکسیون امید درباره وضعیت پرونده «سپنتا نیکنام»:

اگر مجمع جلسه‌ای برگزار نکند قانونا نمی‌توانند «سپنتا نیکنام» را به کار بگیرند

۱۳۹۷/۰۱/۱۷ - ۰۹:۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۹۳۲۲۹
اگر مجمع جلسه‌ای برگزار نکند قانونا نمی‌توانند «سپنتا نیکنام» را به کار بگیرند
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت سپنتا نیکنام گفت: از آنجاییکه شورای نگهبان نظر خود را به طور رسمی اعلام کرده است، قانونا نمی توانند او را به کار بگیرند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اختلاف نظر بین برخی نهادهای تصمیم گیر در مورد «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد و به تصمیم گیری نهایی و واحد نرسیده است. پس از آنکه یکی از اعضای شورای شهر یزد با رأی مردم از میان هموطنان زرتشتی انتخاب شد، شورای نگهبان بر اشکال شرعی فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به‌اتفاق آرا رأی داد. پس از آن بود که شعبه 45 دیوان عدالت اداری رای به توقف فعالیت «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد داد.

«قاسم میرزایی نکو»، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پیرامون موضوع وضعیت سپنتا نیکنام و پایان مهلت تعیین شده برای عدم فعالیت او گفت: کمیسیون شوراها ماده واحده ای را ارائه و در مجلس هم رای گیری شد اما  شورای نگهبان به آن ایراد گرفت. مصوبه مجلس مجدد بررسی و به شورای نگهبان ارسال و بازهم ایراد گرفته شد. برای بار سوم طبیعی بود که مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شود.

او دلیل مخالفت شورای نگهبان را اینگونه بیان کرد و گفت: شورای نگهبان به دلیل اینکه غیر مسلمانان نمی توانند بر مسلمانان سلطه پیدا کنند، داشتن نماینده زرتشتی یا اقوام دیگر اقلیت های دینی در شوراها را مغایر با قانون اساسی دانست و مخالفت خود را اعلام کرد.  این در حالی بوده که این موضوع با امضا 200 نماینده وارد صحن علنی مجلس شد و در نهایت دو فوریت طرح «اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی»، با ۱۵۴ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده تصویب شد.

او در پاسخ به این سوال که اگر مجمع در مهلت قانونی جلسه ای برگزار نکند، طبق قانون چه اتفاقی رخ خواهد داد، بیان کرد: چون شورای نگهبان نظر خود را به طور رسمی اعلام کرده است، قانونا نمی توانند او را به کار بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز