کارشناس مسائل خاورمیانه:

ترامپ از عربستان به عنوان عابر بانک منطقه استفاده می‌کند/ نشست آنکارا می تواند یک نقطه امیدی برای پایان بحران سوریه تلقی شود/ عربستان به آمریکا ۴۰۰۰میلیارد پرداخت می‌کند/ حضور ۲۰۰۰تفنگدار امریکایی در سوریه

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۷:۵۵:۳۴
کد خبر: ۶۹۳۹۳۲
ترامپ از عربستان به عنوان عابر بانک منطقه استفاده می‌کند/ نشست آنکارا می تواند یک نقطه امیدی برای پایان بحران سوریه تلقی شود/ عربستان به آمریکا ۴۰۰۰میلیارد پرداخت می‌کند/ حضور  ۲۰۰۰تفنگدار امریکایی در سوریه
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نشست انکارا می تواند یک نقطه امیدی برای پایان بحران سوریه تلقی شود اما بدون وجود ساز و کار اجرایی امکان پایان دادن به این بحران وجود ندارد.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پیرامون نشست سه جانبه ایران، روسیه، ترکیه در آنکارا گفت: نشست سه جانبه روسای جمهور سه کشور، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به اعتبار اینکه خروجی این نشست مهم، می تواند تاثیر مثبتی بر حل بحران سوریه داشته باشد. اما موضوعی که به عنوان حلقه مفقوده تلقی می شود این است که؛ تصمیمات نشست سه کشور درباره سوریه فاقد ساز و کار اجرایی است.

هانی زاده در ادامه افزود: از آنجایی که نیروهای ترکیه بخشی از خاک سوریه در عفرین و منبج را اشغال کرده اند، به نظر می رسد دولت این کشور قصد خروج از اراضی سوریه را ندارد. به نظر من، این اقدام به گروهک های تروریستی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه کمک خواهد کرد و موجب خواهد شد، بحران سوریه بیش از گذشته پیچیده تر شود. 

او ادامه داد: مسدله دوم مربوط به حضور نیروهای امریکایی در سوریه است. در حال حاضر 2000تفنگدار امریکایی در سوریه حاکمیت این کشور را نقض کرده و با احداث پایگاه به آموزش گروهک‌های تروریستی می پردازند.

هانی زاده در خصوص نقش عربستان برای ابقای نیروهای آمریکایی گفت: موضوع مهم این است که عربستان سعودی تهدید ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه را قبول کرده بنابراین مبلغ4000میلیارد برای باقی ماندن تفنگداران دریایی امریکایی در سوریه پرداخت خواهد کرد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: موضوعی که بحران سوریه را گسترده کرده وجود 130گروهک تروریستی در سراسر سوریه است. به نظر می رسد این گروهک های تروریستی اعتقادی به راهکارهای سیاسی برای برون رفت سوریه از بحران فعلی ندارند. همچنین وجود چند گروهک تروریستی بزرگ مثل داعش، جبهه النصره، فیلق الرحمان، جیش الاسلام ، لواءالتوحید که در اطراف دمشق در ادلب و اطراف حلب مستقر هستند؛ مانع بزرگی ایجاد کرده اند. این گروهک ها اعتقادی به گفت و گو با دولت ترکیه ندارند. بنابراین نشست انکارا می تواند یک نقطه امیدی برای پایان بحران سوریه تلقی شود اما بدون وجود ساز و کار اجرایی امکان پایان دادن به این بحران وجود ندارد و این بحران تا مدت ها ادامه خواهد داشت. نشست های آستانه و سوچی می تواند حرکت رو به جلو برای حل  بحران سوریه تلقی شود اما باید این بحران توام با سازکار اجرایی باشد.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که چرا برخی کشورها خورده حساب های خود را در سوریه اعمال می‌کنند، گفت: در حال حاضر سوریه تبدیل به کشوری شده که برخی از بازیگران منطقه ای  و بین المللی سعی دارند تا برنامه ها و راهبردهای خود را در این کشور اجرا کنند. عربستان، رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و انگلیس به دنبال تضعیف محور مقاومت هستند؛ این در حالی است که روسیه و ایران به دنبال ساز و کار سیاسی برای حل بحران سوریه و سرکوب گروهک های تروریستی هستند.

هانی زاده تحلیل خود را از دوگانگی رفتار آمریکا در سوریه اینگونه بیان کرد و گفت: ترامپ از عربستان به عنوان عابر بانک منطقه استفاده می کند. دولت آمریکا با اعلام این خبر که قصد خروج از سوریه را دارد، عربستان را تحریک کرد تا هزینه بیشتری برای بقای نیروهای خود در این کشور جنگ زده بپردازد.

او در پایان با اشاره به نقاط مشترک ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه گفت: ترکیه به این نتیجه رسیده است که باید به سمت ایران و روسیه متمایل شود و با استفاده از ظرفیت این دو کشور به نوعی به حل بحران سوریه کمک کند، اما ترکیه این نگرانی را دارد که نیروهای کرد سوریه به یک خود مختاری در شمال سوریه دست یابند و این امنیت ترکیه را به مخاطره اندازد. این موضوع باعث شده تا سقف چانه زنی ترکیه برای سوریه بسیار برود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز