تلاش عبدالله نوری برای وحدت جبهه اصلاحات

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۸:۲۱:۲۴
کد خبر: ۶۹۵۱۹۱
تلاش عبدالله نوری برای وحدت جبهه اصلاحات
عبدالله نوری نگران است که آنچه در شورای شهر اول رخ داد، دوباره تکرار شود. به همین دلیل در ماههای اخیر فعال تر از قبل شده و با گروه‌های سیاسی، حول محور استعفای محمدعلی نجفی و حل اختلافات دو جریان موثر جبهه اصلاحات، دیدارهایی انجام می‌دهد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، روزنامه سازندگی نوشت: برخی از سران حزب اتحاد ملت به دیدار عبدالله نوری رفتند. بهانه دیدار ماندگاری محمدعلی نجفی در شهرداری تهران بود. آقای نوری یکی از سران موثر جبهه اصلاحات است و در این دیدار تاکید کرد که هم احزاب و هم اعضای شورای شهر باید موضوع کسالت و بیماری آقای نجفی شهردار تهران را بپذیرند و آن را جدی بگیرند. او همچنین متذکر شد پرداختن به هر موضوعی غیر از بیماری نجفی، یک بحث حاشیه ای است و ما نباید به سراغ حاشیه برویم.

عبدالله نوری نگران است که آنچه در شورای شهر اول رخ داد، دوباره تکرار شود. به همین دلیل در ماههای اخیر فعال تر از قبل شده و با گروه‌های سیاسی، حول محور استعفای محمدعلی نجفی و حل اختلافات دو جریان موثر جبهه اصلاحات، دیدارهایی انجام می‌دهد. دیدار او با سران حزب اتحاد ملت، اولین دیدار نبود. پیشــتر از این نیز در هفته های اخیر سران دو حزب کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت، به دعوت عبدالله نوری، جلسه مشترکی برگزار کردند.

اختلافات پیش آمده بر سر استعفای نجفی، بهانه این دیدار بود. سران حزب اتحاد در آن دیدار بر حفظ نجفی تاکید داشتند. در آن جلسه به خواست عبدالله نوری، توافقاتی صورت گرفت و قرار بر این شد که دو طرف پایبند این توافق بمانند.

بند اول ول توافق بر این امر استوار بود که هر دو جریان از حیثیت آقای نجفی حمایت کنند.   

بند دوم توافقنامه این بود هم حزب کارگزاران و هم حزب اتحاد، موضوع کسالت و بیماری نجفی را بپذیرند و از نقل قول های دیگر و حاشیه ای پرهیز کنند. کما اینکه خود او نیز در جلسه استعفای خود در شورای شهر بر این نکته تاکید کرد و گفت که علت استعفا بیماری است و لاغیر و از دیگران نیز خواست که مباحث فرعی را بیان نکنند.

توافق سوم دو طرف که خواست عبدالله نوری بود، بحث جانشینان احتمالی نجفی است. عبدالله نوری از دو طرف خواست هیچکس، جانشینان احتمالی نجفی را تخریب نکند و

بند چهارم توافق نیز بحث بر سر شهردار شدن یا شهردار نشدن محسن هاشمی بود که نوری تاکید کرد چون هیچ چیز در این باره قطعی نیست، دو طرف نیز شهردار نشدن یا شهردار شدن محسن هاشمی را قطعی ندانند. ممکن است شرایطی پیش بیاید که جز او گزینه بهتر و موثرتری نداشته باشیم. پس از هم اکنون اعلام نکنیم که او نباید شهردار شود و ممکن است شرایط به گونه ای پیش برود که فرد دیگری را برای شهرداری پیدا کنیم پس مطالبات را با این که محسن باید شهردار شود، افزایش ندهیم و دامنه اختلافات را بیشتر نکنیم.

هر دو طــرف وعده دادند که پایبند این توافقنامه بمانند. اما با خروج از آن جلسه، برخی از سران حزب اتحاد، زیر قول خود زدند و با اعلام موضوعات حاشیه ای، اعلام کردند که نجفی به علت بیماری استعفا نداده و مسائل دیگری در میان است. نوری در آن دیدار و دیدارهای بعدی تاکید کرده بود که جایز نیست شهر را معطل بگذاریم پس بهتر است با استعفای خود خواسته شهردار موافقت شود،

اما برخی از اعضای حزب اتحاد ملت کمپین نه به استعفای شهردار تهران را راه اندازی کردند و مجددا توافق یاد شده را نادیده گرفتند.

اکنون این نگرانی برای شورای پنجم نیز وجود دارد. لجبازی سیاسی، دخالت در امور شهر و یارگیری از اعضای شورا توسط احزاب این مسیر گسستگی شورا و دلزدگی مردم را فراهم میکند. شورا باید در مقابل این هشدار، هوشیار باشد که در مسیر شورای اول قدم نگذارد و احزاب بدانند که بدون ائتلاف هیچ نیستند.

روزنامه سازندگی

نظر شما