رئیس کل بانک مرکزی:

ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها اعمال می‌شود/ رهبری موافق جایگزینی یورو به جای دلار هستند

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۸:۲۵:۲۰
کد خبر: ۶۹۵۱۹۶
ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها اعمال می‌شود/ رهبری موافق جایگزینی یورو به جای دلار هستند
رئیس بانک مرکزی گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «ولی الله سیف»، رئیس کل بانک مرکزی، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل پیش آمده برای بازار ارز گفت: در جلسه شب گذشته ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ شد که به حضور شما و مردم اعلام خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی کشور با اشاره به دستاوردهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: دستاوردهای اقتصادی از طریق توسعه بازار و کنترل تورم حاصل شده است. خوشبختانه در دو سال گذشته دامنه تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی مناسب حاصل شده است.

وی ادامه داد: حجم کالای نقدینگی یکی از عوامل نگرانی است که تا این لحظه اثر آن بر بازار کنترل شده است. درخصوص نرخ ارز نیز عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده موثر است. متاسفانه دشمنان از خارج از مرزها و به شکل های مختلف بر این موضوع دامن زده و در تلاشند تا شرایط را برای ملت سخت تر کنند.

ولی الله سیف گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

وی با بیان اینکه «نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار برای مسافران، بیماران و دانشجویان قابل دریافت است» گفت: با این تفسیر دیگر نرخ مبادله‌ای نداریم و توزیع دلار هم از طریق صرافی‌ها انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین بر لزوم تعیین ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها نیز تاکید کرد و گفت: دیشب در جلسه‌ای طولانی در ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، تصمیماتی گرفته شد که کلیات آن اعلام شد و جزییات آن  امروز بازتر می شود. بر این اساس مبنای ارزش گذاری دلار همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال لاریجانی مبنی بر چگونگی نرخ ارز مبادله ای گفت: نرخ مبادله ای  4200 تومان است که با آن تمامی نیازهای منطقی کشور برطرف می شود.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال رئیس مجلس درخصوص اینکه برای بیماران و دانشجویان چه اقدامی صورت می گیرد؟ افزود: از طریق بانک مرکزی انجام می شود.

سیف در پاسخ به سوال دیگر لاریجانی مبنی بر اینکه وضعیت صرافی های غیرمجاز چه می شود و تعداد صرافی ها باید کنترل شود؟ تصریح کرد: تعداد صرافی های مجاز زیاد است، البته به دنبال کم کردن تعداد آنها هستیم؛ به دلیل خلأ قانونی نمی توان از فعالیت صرافی ها جلوگیری کرد، بلکه باید شرایط و ضوابط سخت شود تا محدودیت برای فعالیت صرافی ها انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه وقتی شما تمام نیازهای کشور را از طریق بانک مرکزی تامین می کنید، آیا تعداد بالای صرافی ها مشکلاتی مانند موسسات مالی ایجاد نمی‌کند، گفت: علی رغم گشایش در روابط بانکی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و مجبور هستیم از ظرفیت این مراکز برای رفع مشکلات استفاده کرد.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با تضمین سپرده های ارزی و عدم اجرای آن گفت: این کار را انجام دادیم و بخشنامه ارائه کردیم.

سیف در پاسخ به سوال بعدی لاریجانی مبنی بر محدودیت های ایجاد شده در سکه و اینکه سکه معیار شده است، بیان کرد: مبنای ارزشگذاری 4 هزار و 200 تومان برای قیمت دلار است و سکه تحت تاثیر قیمت دلار و انس بین المللی است. زمانی که در بهمن ماه شروع به حراج سکه کردیم، حباب 200 هزار تومانی ایجاد شد که حراج را شروع کردیم و در حال حاضر در نرخ سکه، نرخ های کاذب تطبیق می کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه ایراد به کار شما وارد است و اینکه چرا قبلا چنین تصمیماتی گرفته نشده است تا شرایط کشور ملتهب  نشود؟، افزود: از سیاست هایی که به دنبال انجام آن هستیم، جایگزینی یورو به جای دلار است و این موضوع را مقام معظم رهبری نیز تایید کرده اند، زیرا دلار نقشی در تجارت خارجی کشور ندارد. روند قیمت دلار در 5 سال گذشته چنین است و در سه ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد، به دلیل پایان سال میلادی و 3 ماهه چهارم روند نزولی پیدا می کند. برای سه ماهه اول تلاش کردیم با تزریق منابع شرایط را متعادل کنیم، اما التهابات بین المللی و محدودیت ها در تامین اسکناس مشکلاتی را به وجود آورده است.

رییس بانک مرکزی یادآور شد: دشمنان بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند؛ در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز