سخنگوی وزارت امور خارجه:

برجام موضوعی میان ایران و ۵+۱ است/ رژیم صهیونیستی دیر یا زود پاسخ های لازم را دریافت خواهد کرد/ درست نیست وزارت خارجه به دلیل لبخند مورد انتقاد قرار گیرد

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۱۰:۴۰:۳۲
کد خبر: ۶۹۷۳۷۷
برجام موضوعی میان ایران و ۵+۱ است/ رژیم صهیونیستی دیر یا زود پاسخ های لازم را دریافت خواهد کرد/ درست نیست وزارت خارجه به دلیل لبخند مورد انتقاد قرار گیرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در خصوص توافق اروپا و آمریکا درباره اصلاح برجام گفت: من از تعداد نشست های کشورهای اروپایی با امریکا و اینکه چه موضوعاتی مطرح شده اطلاعی ندارم. برجام موضوعی میان ایران و ۵+١ است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در خصوص توافق اروپا و آمریکا درباره اصلاح برجام گفت: من از تعداد نشست های کشورهای اروپایی با امریکا و اینکه چه موضوعاتی مطرح شده اطلاعی ندارم. برجام موضوعی میان ایران و ۵+١ است. بقیه مطالب بیش از اینکه اطلاع دقیق باشد گمانه زنی است.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی هفته‌های گذشته اسرائیل علیه تاسیسات نظامی در سوریه حملاتی داشته که در پی آن تعدادی از نیروهای ما به شهادت رسیدند، به نظر می‌رسد تهران در مورد کشته شدن این افراد سکوت کرده، آیا این موضوع نشانه این است که ایران اهداف بلندتری را دارد؟ گفت: فکر می‌کنم در خصوص تجاوز رژیم اشغالگر قدس به سوریه به‌هنگام جمهوری اسلامی ایران مواضع لازم را اتخاذ و بیان کرده است.

قاسمی درباره حمله به پایگاه تیفور و کشته شدن چند ایرانی که به صورت مستشاری در آنجا حضور داشتند، گفت: تجاوز و خوی تجاوزگری از ویژگی های رژیم صهیونیستی است. تجاوز به سوریه غیرقابل قبول است و حضور ایران بنا بر درخواست قانونی دولت سوریه انجام شده است. رژیم غاصب صهیونیستی دیر یا زود پاسخ های لازم را دریافت خواهد کرد. به بازماندگان آنها عرض تسلیت دارم که به صورت مستشاری مشغول کار بودند. زمان زدن، گریز و فرار رژیم صهیونیستی گذشته و نیروهای مقاومت قادرند پاسخ به جا در قبال این جنایات بدهند. تا جایی که اطلاع دارم اقدام حقوقی بین المللی هنوز صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات سفیر ایران در لندن درباره نهائی شدن موضوع وضعیت نامعلوم خرید تانک چیفتن با طرف انگلیسی گفت: این سوال را از اقای بعیدی نژاد سوال کنید. وزارت دفاع و دستگاههای زیربط شاید بتوانند در ارایه پاسخ کمک کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که سیاست ها نه در وزارت خارجه بلکه در نظام تعیین می شود و دیپلمات ها فقط لبخند می زنند، گفت: مواضع ایران در سیاست خارجی مشخص است که توسط چه کسانی مطرح می شود. مواضع رسمی جمهوری إسلامی ایران توسط رییس جمهور، وزیر خارجه و وزارت خارجه تعیین می شود. اظهارات مطرح شده توسط نهادها، أشخاص، اندیشمندان و متفکرین اظهارات جمهوری إسلامی ایران نیست و مواضع شخصی است. البته باید صحبت ها را شنید و مطالعه کرد اما سیاست نظام نخواهد بود. این درست نیست که وزارت خارجه به دلیل لبخند و گفتگو مورد انتقاد قرار گیرد. این گفتار ناپسند و حق نیست. با سعه صدر نظرات خود را بیان کنیم و اجازه ندهیم ألفاظی که منطق ندارد، موجب عدم پیشرفت شود. مسئولین با همه توان از نظام حفاظت می کنند.

قاسمی درباره سفر نماینده ویژه پوتین به تهران و دیدار محرمانه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و جزییات پیامی که روسیه در این سفر به تهران منتقل کرده است ، گفت: سفر ایشان به تهران چیز غریبی نیست . ما در سال های اخیر در ادامه روابط راهبردی و تلاش های مشترکی که ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه به خصوص سوریه داشته اند، هیات های متعدد تبادل شده و تماس ها به صورت دائم و منظم وجود دارد.

قاسمی بیان کرد: در نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا شاید در مذاکراتی که بین ریاست جمهوری ایران و رئیس جمهوری روسیه وجود داشت، قرار شد که دو کشور از نزدیک جزئیات دیگری درباره سوریه و مبارزه با تروریسم در روند آستانه و آینده سوریه داشته باشند.

وی گفت: در همین راستا نماینده پوتین به تهران آمد و دیدارهایی در تهران داشت و آخرین تحولات منطقه، سوریه و فرآیندهای آتی در بحث مبارزه با تروریسم و راه های سیاسی که می تواند به حل و فصل مسئله سوریه منجر شود مورد مذاکره قرار گرفت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم های حقوق بشری شورای اروپا علیه 82 فرد و یک نهاد ایرانی گفت:وضع تحریم های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در کلان موضوع ،جدید نیست. گفت و گوها و مذاکره  میان ایران و اتحادیه اروپا از دیرباز درباره مسائل متفاوت وجود داشته و قطعا ایران و اروپا در برخی مسائل با هم اختلاف دیدگاه های اساسی دارند . برخی از این اختلاف ها در حوزه حقوق بشر به تفاوت ارزش ها در ایران و منطقه با ارزش های حاکم بر اتحادیه اروپا بازمی گردد. مذاکراتی که از گذشته میان ایران و اروپا وجود داشته گاهی به نتیجه رسیده  و همکاری ها میان ایران و اروپا شکل گرفته است.

بهرام قاسمی در ادامه افزود: ایران تماس های خود با اتحادیه اروپا را با توجه به مجموع اشتراک ها میان ایران و این اتحادیه ادامه خواهد داد. البته این گفت و گوها حتما باید دو طرفه و براساس خواست و اراده طرفین باشد.گفت گوهای ایران با اروپا باید در محیطی آکنده به حسن نیت صورت گیرد . ما همچنان گفت و گوها با اتحادیه اروپا درباره مسائل مختلف را در سال جدید ادامه می دهیم. طی ماه های آینده تبادل هیات هایی میان ایران و اتحادیه اروپا برای ادامه گفت و گوهای آغاز شده صورت خواهد گرفت. میان ایران و اتحادیه اروپا گفت و گوها نه فقط درخصوص مسائل حقوق بشری همواره وجود داشته و امیدواریم در سال جاری هم در فضای سازنده دنبال شود.

وی در مورد سناریو ایران در برابر برجام بدون آمریکا طبق اظهارات رییس جمهور یادآور شد: در شورای عالی نظارت بر برجام سناریوهای لازم برای موارد مختلف مد نطر قرار گرفته و پیش بینی در مورد آن درست نیست.

قاسمی یکی از علت های اصلی حمله آمریکا به سوریه را پیش برد مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه و جای خالی آمریکا در این مذاکرات تلقی کرد و افزود: به نطر نمی رسد این هجوم به سوریه تکرار نشود زیرا برخی از کشورهای منطقه هم از این تجاوز ناجوانمردانه و بی دلیل و بدون داشتن مدرک و سند و ندادن فرصت به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به شعف آمده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر رییس جمهور فرانسه به ایران عنوان کرد: این مساله از گذشته مطرح بوده و باید صبر کرد زیرا برای انجام سفرها در این سطوح نیاز به مقدمات است.

قاسمی اخبار مربوط به اخاذی از زایران عتبات عالیات در حاشیه سفارت عراق را تایید کرد و گفت: امیدواریم این مساله با تلاش کنسولگری های ما و همکاری دولت و سفارت عراق حل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی راجع به اخاذی از شهروندان ایرانی برای ارائه ویزا یا دادن وقت در حاشیه سفارت های برخی از کشورهای اروپایی در ایران گفت: این مساله مورد رصد بود و به تعدادی سفارت تذکر لازم داده شد و تعدادی سعی کردند با استفاده از مکانیزم های نوین از این حواشی ها بکاهند و برخی دیرتر اقدام کردند و در حال ترمیم سیستم های خود هستند و امیدواریم با پیگیری های انجام شده سفارتخانه هایی که در اطراف آن ها عده ای سود جو مردم را مورد سواستفاده قرار می دهند، روش های جدید برای حل این مشکل به کار بگیرند و ما هم تا کنون اقدامات لازم را انجام داده ایم و انجام خواهیم داد. این روش ها نمی تواند برای مدت طولانی به کار گرفته شود و همه مسائل رو خواهد شد و البته وضعیت امروز نسبت به ۶ ماه و یکسال گذشته بسیار بهتر شده است.

قاسمی راجع به سفر ظریف به تاجیکستان عنوان کرد: هدف اصلی آن حضور در اجلاس کشورهای عضو اکو است و در حاشیه آن هم در مورد همکاری های دوجانبه بین ایران و تاجیکستان و همچنین مباحث منطقه تبادل نظر خواهد شد.

وی در مورد اجلاس روز گذشته اتحادیه عرب و اتهاماتی که به ایران در آن زده شد، تصریح کرد: اتحادیه عرب همواره در این گونه جلسات بنا به تلاش های عربستان اتهاماتی علیه ایران وارد می کند و فراموش می کند دشمن مشترک مسلمانان اشخاص دیگری هستند و روز گذشته هم چنین بود و در مورد جزایر سه گانه ایران هم اتهاماتی داشتند که پاسخ آن را شب گذشته از سوی ایران دریافتند و اتحادیه عرب به باشگاهی برای ارضای امیال دشمنان منطقه و مسلمانان تبدیل شده اند و در آینده این ها از کرده خود پشیمان خواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز