کارشناس مسائل خاورمیانه:

همکاری‌های اقتصادی تا حدودی در اکو به نتیجه رسیده است

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۱۲:۲۷:۴۹
کد خبر: ۶۹۷۸۷۳
همکاری‌های اقتصادی تا حدودی در اکو به نتیجه رسیده است
کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اجلاس اکو با تاکید بر اینکه بحث منطقه ای هم در این اجلاس موثر است، گفت: فضای اقتصادی اگر جلو رود و همکاری ها توسعه یابد باعث تاثیر در بحث سیاسی هم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته برای شرکت در نشست اکو راهی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، شد. قبل از این، دهم اسفندماه سال ١٣٩٥ بود که بیست‌ودومین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام‌آباد برگزار شد. بیست‌ویکمین اجلاس وزیران خارجه اکو در پنجم آذرماه سال ١٣٩٢ به میزبانی تهران برگزار شد و حالا شهر دوشنبه مهمان وزرای کشورهای عضو اکو است.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، نشست اکو را فرصتی برای ایران می‌داند که با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مذاکراتی با مقامات عالی تاجیکستان پیرامون روابط دوجانبه و چگونگی کمک به فرایندی که می‌تواند روابط ایران و تاجیکستان را در وضعیت بهتری قرار دهد، انجام خواهد شد.

ظریف روز گذشته با «امامعلی رحمان»، رئیس‌جمهور تاجیکستان، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن گفتگو و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور بر گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، انرژی و فناوری تاکید کردند. در ادامه نیز دیدارهای وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای دیگر عضو ادامه خواهد داشت.

اجلاس اکو فرصت مناسبی برای همکاری کشورهای عضو به ویژه در زمینه اقتصادی است. موضوعی که به ظاهر 10 کشور عضو (ازبکستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه،  جمهوری آذربایجان،  قزاقستان، قرقیزستان) همچنان نتوانستند به نتایج ملموسی دست پیدا کنند. در سال ١٣٩٥، تنها هشت درصد از کل تجارت این کشورها درون منطقه انجام ‌شده و بیش از 80 درصد آن در اتحادیه اروپا انجام شده است. در این باره گفتگویی با «صباح زنگنه»، کارشناس مسایل خاورمیانه، داشتیم. زنگنه معتقد است: «اکو ترکیبی از کشورهایی با رابطه قدیمی و هماهنگ به لحاظ مراودات اقتصادی است مثل؛ ترکیه و ایران که مبادلاتشان رو به رشد است و کم و کیف مسایل و مشکلات همکاری های اقتصادی را شناسایی کرده و تا حدودی بر آن غلبه کرده اند.»

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص اجلاس اکو گفت: اکو ترکیبی از کشورهایی با رابطه قدیمی و هماهنگ به لحاظ مراودات اقتصادی است مثل؛ ترکیه و ایران که مبادلاتشان رو به رشد است و کم و کیف مسایل و مشکلات همکاری های اقتصادی را شناسایی کرده و تا حدودی بر آن غلبه کرده اند.

زنگنه با اشاره به اینکه بقیه کشورهای عضو، مانند جمهوری های آسیا میانه دارای بافت اقتصادی دیگری بودند، تصریح کرد: این  کشورهایی که بافت اقتصادی دیگری دارند تا خود را با مکانیزم های اقتصاد جدیدی بازار تطبیق دهند، زمان زیادی می برد. در ایجاد بافت اقتصادی به راحتی نتیجه ای سریعی حاصل نخواهد شد. انتظار می رود که با گذشت زمان به جاهای بهتر برسد.

او بیان کرد: از پروژه های رو به رشد می توان به بحث کریدور جنوب شمال و شرق به غرب که بین این کشورها در حال شکل گیری است، اشاره کرد. مرکزیت مهم این فعالیت ها ایران است و اگر از کشورها انتقاد کنیم در حقیقت بیشتر باید به فعالیت ها مسئولین کشور که نتوانستند وضعیت فعال و مناسب را برای تسریع در این همکاری ها و پروژه ها فراهم کنند، انتقاد کرد.

او با بیان اینکه نگاه های سیاسی متفاوت در این اجلاس خیلی موثر است، گفت: پاکستان توانسته خود را با دیدگاه ایران منطبق کند اما مشکلات داخلی خودش هم مطرح است. اگر با ایران به لحاظ سیاسی مشکلاتی داشته باشد، مسایل اختلافی نسبت به مسایل توافقی کمتر است. در خصوص نظام سیاسی ترکیه که با سازمان ناتو و امریکا همکاری می کند، می بایست این کشور فعال تر عمل شود. بیشتر باید در تعریف مزیت اقتصادی کار شود تا بحث بافت سیاسی این کشور.

زنگنه در پایان با تاکید بر اینکه بحث منطقه ای هم در این اجلاس موثر است، افزود: فضای اقتصادی اگر جلو رود و همکاری ها توسعه یابد باعث تاثیر در بحث سیاسی خواهد بود. وقتی این کشورها ببینند منافع در همکاری است طبعا در دیدگاه و گرایش سیاسی، انعطاف بیشتری نشان خواهند داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز