کارشناس مسایل بین الملل:

نقض برجام برای آمریکا و اروپا اسف بار است/ واکنش ایران متناسب با رفتار ترامپ در قبال برجام خواهد بود/ موضوع منطقه ربطی به برجام ندارد

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۶:۲۷:۲۶
کد خبر: ۷۰۴۱۳۲
نقض برجام برای آمریکا و اروپا اسف بار است/ واکنش ایران متناسب با رفتار ترامپ در قبال برجام خواهد بود/ موضوع منطقه ربطی به برجام ندارد
کارشناس مسایل بین الملل گفت: رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با کشاندن بحث دخالت ایران در یمن که ربطی هم به برجام ندارد، امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسایل بین الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص عواقب نقض برجام توسط آمریکا گفت: عواقب نقض برجام برای آمریکا و اروپایی ها به حدی اسف بار است که ماکرون رییس جمهور فرانسه سفر خود به آمریکا را حول این موضوع قرار داد. او سیاست 4 مرحله ای را در قبال ایران به آمریکا پیشنهاد داد تا عواقب نقض برجام گردن آنها را نگیرد. پیشنهاد او به این صورت بود که 1+5 تا سال 2025 برجام را حفظ کنند و از سال 2025 به تدریج روی مسایل دیگر از جمله مسایل منطقه ای و موشکی با ایران مذاکره کنند. 

وی ادامه داد: ترامپ تاکنون پاسخی به پیشنهاد رییس جمهوری فرانسه نداده اما موضع گیری های سران اروپایی نشان می دهد آنها تا پایان ریاست جمهوری ترامپ قصد خروج از برجام را ندارند و از هر راهی استفاده می کنند تا در دو سال آینده خدشه ای به برجام وارد نشود.

این کارشناس مسایل بین الملل در خصوص موضع گیری ایران در قبال نقض برجام توسط آمریکا گفت: وضعیت در این صورت برای ایران پیچیده می شود، علاوه بر این که همچنان مشخص نیست وضع تحریم های جدید از سوی آمریکا به چه صورت خواهد بود و مطمئنا واکنش جمهوری اسلامی ایران متناسب با رفتار ترامپ در قبال برجام خواهد بود. هر چند به نظر نمی رسد ترامپ در روز 12 مه (22 اردیبهشت) زیر همه چیز بزند و برجام را به صورت کامل نقض کند.

وی ادامه داد: همچنین ترامپ قصد دارد با کشاندن بحث دخالت ایران در یمن که ربطی هم به برجام ندارد، امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

بیگدلی در پایان با اشاره به جوسازی های نتانیاهو و ترامپ در خصوص خروج ایران از NPT بیان کرد: نتانیاهو قصد دارد با این نمایش ها لابی های یهود را متقاعد کند تا فشار بیشتری بر دولت ترامپ و اروپا بیاورند تا هر چه زودتر از برجام شوند. البته با تایید عملکرد ایران توسط آژانس انرژی اتمی و موضع گیری های اخیر سران اروپایی، به نظر نمی رسد که جوسازی های نتانیاهو تاثیری در تصمیمات آینده سران اروپایی داشته باشد.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز