در بغداد؛

مقتدی صدر و العامری دیدار کردند

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۱۰:۰۷:۲۸
کد خبر: ۷۰۹۴۸۴
مقتدی صدر و العامری دیدار کردند
رهبر جریان صدر در محل اقامت خود در بغداد با هادی العامری، رئیس سازمان بدر و رئیس لیست الفتح دیدار و بر لزوم تسریع تشکیل دولت "پدرانه" تاکید کرد. هادی العامری نیز پیروزی لیست "سائرون" (وابسته به مقتدی صدر) در انتخابات پارلمانی را تبریک گفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، به نقل از سومریه نیوز، در جدیدترین تحرک مقتدی صدر،‌ رهبر جریان صدر برای تشکیل ائتلاف پارلمانی (فراکسیون اکثریت) با هدف تشکیل دولت آینده، او با هادی العامری رهبر لیست الفتح دیدار کرد. مقتدی صدر با لیست "سائرون" صدرنشین انتخابات پارلمانی بوده و هادی العامری با لیست الفتح مورد حمایت حشد شعبی در رتبه دوم قرار دارد.

دفتر مقتدی صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقتدی صدر و هادی العامری به بررسی آخرین تحولات سیاسی و نتایج انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ پرداختند.

صدر بر لزوم تسریع تشکیل دولت پدرانه برای ارائه خدمات به ملت عراق و تحقق آمال مشروع‌شان تاکید کرد.

رهبر جریان صدر بر لزوم این مساله تاکید کرد که تصمیم تشکیل دولت تصمیمی ملی است.

او مشارکت تمام گروه‌های پیروز را که روندی ملی را در تشکیل دولت آینده طی کنند، حائز اهمیت خواند.

هادی العامری نیز به صدر پیروزی‌اش در انتخابات را تبریک گفت.

العامری تاکید کرد: ما به دنبال عبور از طایفه‌گرایی و تشکیل بزرگترین فراکسیون ملی شامل تمامی فراکسیون‌ها برای حل مشکلات کشور هستیم.

رئیس لیست الفتح گفت: صحبت درباره تشکیل فراکسیونی که تنها شامل شیعیان باشد صحت ندارد.

صدر اخیرا با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیدار کرده و دو طرف تشکیل ائتلافی بین لیست‌هایشان را مورد بررسی قرار دادند. صدر و العبادی در کنفرانسی خبری تاکید کردند، از هر فراکسیون سیاسی که تمایل به پیوستن به دولت آینده داشته باشد،‌ استقبال می‌کنند.

همچنین در ادامه رایزنی‌ها بین فراکسیون‌های سیاسی برای تشکیل دولت آینده دفتر هادی العامری روز یکشنبه اعلام کرد، او با رئیس ائتلاف "دولة قانون" یعنی نوری مالکی، عمار حکیم رهبر جریان الحکمة، ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل دولت آینده مذاکره کرد.

دفتر العامری افزود، او با ایاد علاوی و عمار حکیم و نوری مالکی دیدار و با مسعود بارزانی تلفنی صحبت کرد. این مذاکرات متمرکز بر تشکیل دولت و برنامه دولت آینده بود.

همچنین عمار حکیم و ایاد علاوی در دیداری که شب گذشته انجام شد بر مذاکرات مشترک با تمامی گروه‌هایی که برنامه‌های هر دو جریان باور دارند، تاکید کردند.

دفتر حکیم افزود: دو طرف بر تشکیل دولتی با تمامی گروه‌ها تاکید کردند.

اخباری ضد و نقیض از ایجاد ائتلافی چهارجانبه

این در حالی است که جریان الحکمة روز یکشنبه اعلام کرد، ظرف ۷۲ ساعت آینده ائتلافی بین چهار لیست اعلام خواهد شد.

محمد جمیل المیاحی، سخنگوی جریان الحکمة گفت: ظرف ساعات آینده ائتلافی بین سائرون، النصر، الحکمة و الفتح شاهد خواهیم بود.

این در حالی است که نامی از نوری مالکی در این ائتلاف برده نشده است.

حکیم اخیرا سلسله دیدارهایی با مقتدی صدر، حیدر العبادی،‌ رئیس ائتلاف النصر و هادی العامری برای تشکیل دولت آینده داشته است.

به رغم اینکه الحکمة از ایجاد ائتلافی چهار جانبه سخن به میان آورده یک مقام سیاسی عضو ائتلاف الفتح گفت: اینکه گفته شده ائتلافی بین چهار لیست طی ۷۲ ساعت آینده اعلام خواهد شد،‌ صحت ندارد.

این منبع اظهار داشت: آنچه گفته شده ائتلافی با حضور سائرون، الفتح الحکمة و النصر ظرف ۷۲ ساعت اعلام می‌شود صحت ندارد و همه متفق القول هستند که هیچ جناحی در حاشیه گذاشته نشود و از سهمیه‌بندی و طایفه گرایی عبور کنیم.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: صحبت از هرگونه ائتلافی هنوز زود است و مذاکرات ادامه دارد و تاکنون هیچ توافقی نشده است.

 

نظر شما