توافق حکیم و علاوی با تشکیل دولت اکثریت ملی

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۲۰:۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۰۹۷۳۳
توافق حکیم و علاوی با تشکیل دولت اکثریت ملی
سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف انتخاباتی الحکمه و ایاد علاوی معاون رئیس جمهوری و رئیس ائتلاف انتخاباتی 'الوطنیه' بر تشکیل دولتی مقتدر مبتنی بر دولت اکثریت ملی توافق کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بنابر اعلام دفتر جریان حکمت ملی، علاوی با حضور در دفتر جریان حکمت ملی، با حکیم در خصوص مسائل جاری عراق و بویژه انتخابات دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، آخرین تحولات سیاسی عراق، نتایج انتخابات که با تأخیر اعلام شد و ساختار ائتلاف‌های سیاسی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. دو طرف در این دیدار، در نقاطی درباره سازوکار تشکیل دولت آینده، و همچنین حرکت به سمت رایزنی با تمام جناح‌های سیاسی که با این دو حزب در دیدگاه، برنامه‌ها و اولویت‌ها مشترک هستند، به توافق رسیدند.

هدف از این اتفاق نظر، تشکیل یک دولت مقتدر از طریق اقدامات و تصمیم‌گیری‌های ملی عنوان شد که بر اصل اکثریت ملی تکیه دارد. دو طرف در پایان، بر ضرورت پایبندی به زمانبندی‌های قانونی برای تشکیل دولت تاکید کردند.

گزارش حاکی است حکیم در دیدار جداگانه ای که 'یان کوبیش' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با وی انجام داد، با اشاره به اهمیت تشکیل دولتی ملی، خدمتگزار و توانا برای تحقق خواسته‌های ملت عراق، بر ضرورت شکل‌گیری این دولت بر اساس تصمیم‌گیری ملی و به دور از تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد. 

وی افزود: باید از فرصت به دست آمده پس از تلاش‌های دموکراتیک اخیر، بهره ببریم تا عراق را از بحران خارج کنیم و خواسته‌های شهروندان عراقی را تحقق بخشیم. رئیس جریان حکمت ملی از سازمان ملل خواست تا با به کارگیری تجربه‌ها و امکاناتی که در اختیار دارد، دولت آینده عراق را در تحقق اهدافی چون خدمت‌رسانی، از بین بردن فساد و بازسازی سیستم اداری حمایت کند.

دیدارهای مختلف سران ائتلاف های پیروز در انتخابات عراق با یکدیگر طی هفته گذشته در راستای درک شرایط ویژه کشور در دوران پساداعش و با هدف تفاهم هر چه بیشتر و تشکیل یک ائتلاف پارلمانی فراگیر و دولتی کارآمد و قوی جهت مقابله با چالش های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد. 

درهمین چارچوب این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است. چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. 

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی و جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.  انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز