سخنگوی دولت:

گویی برخی در مجلس بدنبال جواب گرفتن نیستند/ هیچ یک از مدیران ارشد دولت دوتابعیتی نیستند/ ۳.۴ دهم برابر به مستمری افراد برای رفع فقر مطلق اضافه کردیم/ اصحاب رسانه به صحبت آقای فتاح به عنوان فرد متدین توجه کنند

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۱۱:۵۹:۵۱
کد خبر: ۷۰۹۹۶۹
گویی برخی در مجلس بدنبال جواب گرفتن نیستند/ هیچ یک از مدیران ارشد دولت دوتابعیتی نیستند/ ۳.۴ دهم برابر به مستمری افراد برای رفع فقر مطلق اضافه کردیم/ اصحاب رسانه به صحبت آقای فتاح به عنوان فرد متدین توجه کنند
سخنگوی دولت درباره طرح سوال مجدد از رییس جمهور در مجلس بیان کرد: آقای روحانی مشغله فراوانی دارند از آنجایی که مسئولین دولت برای پاسخگویی به مجلس رفته اند، مشخص است که گویا دنبال جواب نیستند و بحث دیگری را دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت، در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران درباره اختصاص 7 هزار میلیارد تومان برای رفع فقر و برنامه های دولت در این زمینه بیان کرد: طبق گفته آقای رییس جمهور در دوران انتخابات، رفع فقر مطلق جزو سیاست هایمان بوده و تا پایان دولت دوازدهم می توانیم، آن را از بین ببریم. این 7 هزار میلیارد تومان شامل دو رقم 4 هزار میلیارد تومان و 3 هزار میلیارد تومان است. 4 هزار میلیارد تومان معطوف به افراد تحت پوشش بوده، به همین جهت پرداختی این افراد را در سال گذشته تقریبا 3.4 دهم برابر اضافه کردیم.

وی گفت: ابتدا سطح مستمری این افراد را 3.4 دهم برابر از طریق یارانه افزایش دادیم. این 3 هزار میلیارد تومان را امسال به آن 4 هزار میلیارد تومان سال گذشته افزودیم. ما سال گذشته آمدیم همه کسانی که یارانه بگیر و تحت پوشش بودند، 3.4 دهم برابر به طور متوسط دریافتی آنها را افزایش دادیم. اما الان یک گروهی هستند که یا در نوبت کمیته امداد و بهزیستی هستند و یا تحت پوشش هیچ یک از این ها نیستند، اما دریافتی شان برای خانواده یک نفره، حدود 193 هزار تومان و 5 نفره از حدود 700 هزار تومان کمتر است، بنابراین مابه التفاوت را از همین 7 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم. کسانی که کمتر از این میزاان دریافتی دارند از نظر ما در دسته فقر مطلق قرار دارند.

نوبخت اضافه کرد: ما برای این خانواده ها، مابه التفاوت را از محل این 3 هزار میلیارد تومان می‌پردازیم. من شما را به تبصره 14 قانون بودجه سال 1397 رجوع می دهم و در جلسه آینده آیین نامه اجرایی آن را بررسی می کنیم. سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت و احتمالا وزارت تعاون جلسه ای برای پیگیری این موضوع خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که برخی درباره اقدام دولت در این حوزه سیاه نمایی می کنند، بیان کرد: اعلام کردند خدمتی که این دولت به بخش آسیب پذیر و فقرا انجام داد هیچ وقت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اتفاق نیفتاد. خواهش می کنم از برادرانم در روزنامه کیهان و سایر رسانه ها حتما این صحبت آقای فتاح را که آدم متدینی بوده توجه داشته باشند. ایشان با انصاف بیان کردند که چه اتفاقاتی در این دولت افتاده است. ما خوشحالیم که در کنار رشد اقتصادی که می آفرینیم، از این مسأله غافل نباشیم.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران تمایل دارد، گفت: معلوم است که ترامپ مایل به مذاکره است اما با چه امید و اطمینانی مذاکره صورت گیرد. کسانی که در مذاکره ای که به تصویب شورای عالی امنیت رسیده جا خالی کرده و زیرش زدند چطور می توانند پایبند تعهد خود در مذاکره مجدد باشند.

وی درباره موضوع دو تابعیتی ها گفت: نظر دولت در این خصوص روشن است اینکه فرزند مدیری در خارج از کشور تحصیل می کند بحث جداگانه ای است. وزارت اطلاعات به عنوان مرجع گزارش های شفاف در این زمینه داده است. با توجه به نقش و جایگاه وزارت اطلاعات آنچه از سوی این مجموعه اعلام می شود شاخص عمل و تصمیم گیری خواهد بود.

نوبخت گفت: همانگونه که بارها تاکید شده است هیچ یک از مدیران ارشد دولت از جمله وزرا و معاونان آنها دو تابعیتی نیستند. وزیر اطلاعات در گفتگوهای رسانه ای خود بارها بر عدم حضور افراد دو تابعیتی در مناسب دولتی تاکید کرده است.

نوبخت درباره طرح سوال مجدد از رییس جمهور در مجلس بیان کرد: رییس جمهور مشغله فراوانی دارند از آنجایی که مسئولین دولت برای پاسخگویی به مجلس رفته اند مشخص است که گویا دنبال جواب نیستند و بحث دیگری را دنبال می کنند. زمانی که دولت دهم را به مجلس بردند چه اتفاقی افتاد؟ هر چند ما به نمایندگان احترام می گذاریم. رییس جمهور، بنده و آقای جهانگیری فرزند مجلس هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به بحث گفتگوی ملی بیان کرد: در این شرایط و با وجود دشمنی های آشکار نیاز به کنار هم بودن داریم، گفتگوی ملی در هر شرایطی و به ویژه در حال حاضر لازم است. اگر شرایط برای گفتگوی ملی فراهم شود، دولت نقش خود را ایفا خواهد کرد.

سخنگوی دولت راجع به انتقادات مطرح شده از دولت مبنی بر کاهش ندادن ساعات کاری در ماه مبارک رمضان گفت: دولت اصلا اختیارات کاهش ساعات اداری را ندارد و مجلس می تواند با قانونی ۴۴ ساعت کاری اداره ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه اگر مجلس قانونی در این مورد تصویب کند دولت آن را اجرا خواهد کرد، افزود: مباحث زیادی در این خصوص صورت گرفت و فقط ما می توانیم درباره یک ساعت ناهار و نمازی که داشتند و الان چون برنامه ناهار نیست کارکنان را زودتر مرخص کرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: بحث حقوقی زیادی داشته ایم. اگر می خواهید خلاف قانون عمل کنیم، بگوییم یک ساعت کار انجام شود و خیلی هم برای ما کف بزنند.

نوبخت تصریح کرد: اینکه دولت برای کاهش ساعات کاری در ماه مبارک رمضان برنامه ای ندارد به علت نبود قانون است و اگر قانون وضع کنند از سال آینده آن را اجرا می کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تراز مثبت تجاری کشورمان در دو ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار در دو ماه اول امسال تراز بازرگانی کشور ۱.۵ میلیارد دلار مثبت بوده و میزان واردات هم در این مدت ۶ میلیارد دلار و صادرات هم به ۷ میلیارد و ۴۹۰  میلیون دلار رسیده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت با وجود همه رجزخوانی های دولت های زورگو، به وظایف خود عمل می کند . ما بی جهت آب در آسیاب دشمن نریزیم و برای استقلال و بزرگی ملت خود تلاش کنیم.

نوبخت با اشاره به افزایش درآمدهای دولت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته گفت: درآمدهای نفتی کشور در فروردین ماه ۹۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است. سال گذشته هر بشکه نفت ۵۰ دلار و امسال به صورت متوسط ۶۳ دلار است. درآمدهای کشور در یک ماه اول امسال ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: علاوه بر این قیمت میعانات گازی معادل هر بشکه نفت در فروردین ماه سال گذشته ۵۲ دلار بوده در حالی که این رقم در سال جاری به ۶۶ تا ۷۰ دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: وضع درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب است و باید کمک کنیم و همچنان که در سنوات گذشته موضع استقلال خود را در مقابل زورگویی ها نشان دادیم، این اتفاق باز هم خواهد افتاد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به بودجه عمرانی کشور اشاره و اظهار کرد: ما در سال های گذشته به جهت برخی مضیقه ها همواره به پرداخت های جاری متمرکز می شدیم و پرداخت های عمرانی را از نیمه دوم شروع می کردیم، اگرچه شتاب پرداخت های عمرانی در نیمه دوم بیشتر می شد. در حال حاضر که در ابتدای خرداد ماه قرار داریم برای دستگاه های اجرایی ملی بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان تخصیص داده ایم که حدود ۷۷ درصد بودجه عمرانی است .در حالی که تخصیص ۷۷ درصد اعتبارات عمرانی دستگاه های اجرایی ملی در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

وی یادآور شد: در یک ماهه نخست سال جاری درآمدهای ما شامل مالیات، حقوق گمرکی و غیره به میزان ۳۷ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران امسال ۴ درصد است در حالی که این رقم را در سال گذشته ۴.۳ درصد اعلام کرد و ما انتظار داریم با اقداماتی که انجام می دهیم و پرداخت های به موقع، کارهای عمرانی قبل از شروع سرما آغاز شود و شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم.

وی در عین حال گفت: به ازای هر ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، یک واحد درصد رشد اقتصادی به دست می آید و ما امیدواریم امسال به رشد بالایی دست پیدا کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز