نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

گزارش آژانس در صورت ادامه برجام آخرین گزارش نخواهد بود/ فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۲۰:۳۵:۱۱
کد خبر: ۷۱۰۷۷۲
گزارش آژانس در صورت ادامه برجام آخرین گزارش نخواهد بود/ فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است
نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش جدید آژانس برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام، بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «رضا نجفی»، نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: گزارش جدید آژانس برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای اولین بار پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

نجفی درباره گزارش جدید آژانس که منتشر شده است، گفت: در صفحه اول گزارش جایی که به نام آمریکا اشاره شده در پانوشتی توضیح داده شده که رییس جمهور آمریکا 8 مه 2018 اعلام کرده که آمریکا از برجام خارج می شود.

به گفته نجفی؛ این گزارش بسیار شبیه گزارش های قبلی است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 3 و 67 درصدی، و مواردی شبیه آن است.

وی گفت: ادامه همه فعالیتهای هسته ای ایران از جمله ادامه غنی سازی 67/ 3 درصدی با 30 آبشار و تعداد 5060 سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نظنز، ادامه استقرار 6 آبشار سانتریفیوژ به تعداد ۱۰۲۰ سانتریفیوژ آی آر 1 در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوز جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپهای پایدار، تدوام انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید ( مطابق بندهای 32 تا 42 ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای آی آر2 ام، آی آر 4، آی آر 5، آی آر 6، آی آر 7 و آی آر 8 ) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک ( رسیدن ذخیره آب سنگین به 120.3 تُن و ارسال 600 کیلو گرم آب سنگین به خارج)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرفهای دیگر بدون حضور آمریکا پیگیری می شود)، فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخشها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است. ذخیره 3/67 درصدی هم به 123.9 کیلوگرم رسیده است.

به گفته نجفی، درباره برنامه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیشران هسته ای نیز به مکاتبات جدید ایران اشاره شده است.

نماینده ایران گفت:‌ با توجه به مذاکرات جاری با طرفهای اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمین های عینی برای برآورده کردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس درباره اجرای برجام نخواهد بود. اما در صورت عدم توانایی طرفهای اروپایی برای ارائه تضمین های لازم این آخرین گزارش مدیرکل به این شکل خواهد بود.

شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه ژوئن خود در روزهای چهارده تا هیجده خرداد موضوعات مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.

نظر شما