دیپلمات سابق :

FATF می‌تواند ما را در عبور از بحران‌ها کمک کند/پایان برجام به معنی آغاز بحران جهانی برای اروپا است

۱۳۹۷/۰۳/۱۱ - ۰۵:۴۲:۵۸
کد خبر: ۷۱۳۰۰۴
FATF می‌تواند ما را در عبور از بحران‌ها کمک کند/پایان برجام به معنی آغاز بحران جهانی برای اروپا است
دیپلمات سابق کشورمان گفت: پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، کشورهای باقی مانده در این پیمان بین‌المللی تلاش دارند تا آن را حفظ و با وجود تهدیدات آمریکا مبنی بر وضع تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم‌های قبلی، راه‌های مبادلاتی با ایران را باز نگه دارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، درباره اهمیت برجام برای سیاست خارجی ایران به خبرنگار برنا گفت: «برجام در حال حاضر ستون اصلی دیپلماسی ایران هست و می‌ماند. خود برجام البته خیلی موضوع عجیبی نیست. به هر حال 200 کشور در دنیا هستند که بدون برجام به حیات خود ادامه می‌دهند؛ اما اهمیت برجام برای ایران سلبی است و بدون آن ما با 6 قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تحریم ایران روبرو هستیم. سیاست خارجی ایران گرچه جنبه‌های فداکارانه دارد اما به هرحال نتیجه آن قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است؛ چرا که قدرتهای بزرگ به آن می‌گویند به خطر انداختن صلح جهانی. از این رو از میان نرفتن برجام بسیار برای آنها مهم است.»

مجلسی با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف به هند گفت: «هند، برزیل، روسیه، چین و اتحادیه اروپا به همراه آمریکا قطب‌های اصلی اقتصاد جهانی هستند و هدف ظریف جست‌وجو برای پیدا کردن راه‌های تجارت با این قطب های بزرگ بدون آمریکا است. سفر به این کشورها در راستای این سیاست و یافتن شرکت هایی است که خیلی نگران رنجش ایالات متحده از مبادله با ایران نباشند. اما این نکته هم باید مورد نظر قرار گیرد که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، این مبادلات بدون دلار انجام می‌شود. مثلا هند با روپیه وارد معامله با ما می‌شود و نتیجه هم خرید اجباری کالاهای هندی به میزان نفت فروخته شده خواهد بود.»

مجلسی همچین سفر ظریف به پاکستان در اسفندماه سال گذشته را مهم ارزیابی کرد و گفت: «هدف از رابطه دیپلماتیک با این کشور دفع شر است؛ چرا که پاکستان کشوری همسایه است که کاملاً با آمریکا هماهنگ است و فراموش نکنیم پول عربستان سعودی در آنجا حکومت می‌کند. در کل نه تنها روی پاکستان نمی‌شود حساب کرد بلکه می‌بینیم که در مرزهای شرقی آسیب بسیاری از این کشور خورده‌ایم و هدف دیپلماسی ایران در خصوص این کشور کاستن از آسیب‌ها است.

این دیپلمات در ارتباط با پیشنهاد اروپا و فشار آمریکا درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی گفت: «ما نسلی هستیم که زیر بمباران موشک‌هایی که از عراق می‌آمد، بودیم و جنگ را دیدیم. ما نسلی هستیم که قاطعانه فریاد زد موشک در برابر موشک. برنامه موشکی ایران باید حفظ و کشور نباید بی‌دفاع رها شود. من مصالحه بر سر برنامه موشکی را که معنایی جز خلع سلاح ندارد، جایز نمی‌دانم اما به موازات آن خوب است، در این خصوص در عرصه دیپلماسی و تبلیغاتی، از افکار عمومی جهانی حساسیت زدایی کنیم. دنیا باید بداند برنامه موشکی ما برای دفاع است.»

مجلسی همچنین عنوان کرد: ایران در میان کشورهایی محصور است که برخی از آنها سنگین‌ترین و پرخرج‌ترین برنامه‌های تسلیحاتی را دنبال می‌کنند و در مواردی مانند پاکستان حتی، سلاح و بمب هسته‌ای دارند؛ اما قدرتهای بزرگ حساسیتی در این خصوص ندارند.

مجلسی در رابطه با حفظ برجام به طرح پیوستن به FATF اشاره کرد و آن را برای حفظ برجام مفید دانست.

او گفت: «وقتی این طرح در مجلس مطرح شد، دیدیم که دلواپسان چه دلواپسی از خود نشان دادند. در صورتی که نفس پیوستن به این کنوانسیون و شفافیت مالی می‌تواند ما را از بسیاری بحران ها نجات دهد. بعضی می‌گویند فردا به هر بهانه‌ای به ما می‌گویند به گروه‌های تروریستی پول دادید؛ در صورتی که در این خصوص تنها معیار سازمان ملل است و هر کشوری ولو آمریکا به صرف اینکه گروهی را تروریستی بنامد، نمی‌تواند مانع کمک‌ها و ارتباطات مالی ما با کشورها، دولت‌ها و سازمانهایی شود که طبق قوانین بین‌المللی می‌توانیم با آنها رابطه مالی داشته باشیم.

فریدون مجلسی در کل تحرکات اخیر وزارت خارجه و سفرهای پی در پی وزیر امور خارجه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و آن را دارای دو دستاورد مهم دانسته که می‌تواند در سیاست‌‌گذاری‌ها موثر باشد. یکی اینکه صدای ایران به گوش همه دنیا می‌رسد و دیگر اینکه در طرف مقابل صدای محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها، خواست ها و نظرات کشورهای دنیا هم در ایران شنیده می‌شود.

این دیپلمات در پایان اضافه کرد: همچنین این موضوع باعث می‌شود تا در ایران واقعیت‌ها بیشتر به چشم بیایند. ما باید با دنیا قدری راه بیاییم تا دنیا نیز با ما راه بیاید. از طرف دیگر این دیپلماسی فعال نشان می‌دهد که ایران با کسی سر جنگ ندارد و تنها در پی احقاق حقوق و منافع خود است».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز