بیانیه پایانی نخستین کنگره سراسری جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان

۱۳۹۷/۰۳/۱۱ - ۲۱:۳۴:۴۵
کد خبر: ۷۱۳۵۳۷
بیانیه پایانی نخستین کنگره سراسری جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان
جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان، پس از اعلام نتایج انتخابات شورای مرکزی بیانیه پایانی نخستین کنگره سراسری خود را منتشر کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن بیانیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به شرح زیر است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی‌آدَمَ

وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا

 به راستى که ما فرزندان آدم را بسیار گرامى داشتیم و آنها را بر بسیارى از آفریده‌‌هاى خود برترى آشکار دادیم (سوره اسراء، آیه 70)

نخستین کنگرۀ «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» را در حالی برگزار می کنیم که بیش از یک دهه است با اعتقاد به اصول، حقوق و آزادیهای مصرح در قانون اساسی، کوشیده‌ایم باور به توانایی‌ها و شایستگی‌های زنان ایران را از حاشیۀ تحولات و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی، به متن و عمق ساختارها و گفتارهای عمومی و رسمی بکشانیم. هرچند افت‌وخیزهای سیاسی دو دهۀ گذشته، تلاش برای تغییر قالبِ فعالیت‌های این جمعیت از تشکلی "صنفی-تخصصی" به قامت یک تشکل "سیاسی فراگیر و ملی" را دچار تاخیرها و تعویق‌های مکرر ساخت، اما امیدهای دیرین برای نفی انفعال و ارتجاع، و البته اثبات عدالت و آزادی برای همۀ مردمان این سرزمین، خاصه زنانی که شایسته زیستی مومنانه، انسانی و ایمن هستند را همچنان در جان و جهان ما استوار و الهام‌بخش باقی است.‌   

«جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» در پایان دهۀ 1370 و در همراهی با گفتمان اصلاح‌گری و با باورمندی به اصل تعامل و تسامح در ارتباط با تمامی تلاشگران، کنشگران اندیشمند، متعهد و خیرخواه پایه‌گذاری شد؛ پایه‌هایی که جمعی زنانه شکل دادند تا زمینه‌ساز آزادی، عدالت، معنویت و توسعه باشد، اما از همان آغاز بدیهی بود که بدون جلب حمایت و همراهی مردان، راه چندانی به پیش نخواهد برد. از این رو، «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» با دعوت از تمامی مردان علاقه‌مند، حق طلب و عدالت‌جو عضویت و فعالیتِ نیمۀ دیگر جامعه را بدون هیچ محدودیت و مانعی مهیا ساخت تا رشته‌های دراز و درهم‌تنیدۀ سوءتفاهم‌ها و ناسازگاری‌های تاریخی و فرهنگی از میان برداشته شده و سرمایۀ اجتماعی و انسانی عظیمی در کسوت"پاسداران حقوق بشر"، برای تامین امنیت و سعادت زنان و مردان و جامعه شکل گیرد و به تحرک افتد، مگر جز این است که حقوق "زنان"همان حقوق" انسان" است و استیفای"حقوق بشر" بدون تکریم، تادیه و استیفای"حقوق نیمی از بشریت"ناممکن و ناشدنی است؟

«جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» با بدیهی انگاشتن این حقیقت انکار ناپذیر که تمامی انسان‌ها آزاد و برابر آفریده شده‌اند و به لطف و مرحمت پروردگار متعال از حقوقی ذاتی و سلب‌ناشدنی انسانی برخوردارند، مصمم به تحقق عدالت اجتماعی و توسعه متوازن، همه جانبه، انسانی و پایدار برای بهبود وضعیت انسانها در محیط و فضایی برخوردار از آزادی و برابری است. شعار "همۀ حقوق بشر برای همه" در سرلوحۀ اقدامات این جمعیت، بدان معنی است که آیندۀ حقوق بشر برای همگان وابسته به احترام و اعتمادی متقابل است.

تاکید بر حقوق بشرِ زنان، اما از آن جهت اهمیت دارد که اگر حقوق انسانیِ زنان به عنوان نیمی از بشریت، بنا به سنت‌های متصلبِ و قرائت‌های مخدوش تاریخی و فرهنگی، در محاق بماند، آنگاه تمامیتِ حقوق انسانی برای همگان رو به فنا می‌رود.

بی‌آنکه قصدِ نفی یا نادیده انگاشتنِ دستاوردهای ارزندۀ پیشین در احقاق حقوق زنان را داشته باشیم، ساماندهی تلاشی مستمر و منطقی برای به دستور کار کشاندنِ مسائل زنان در ساحات مختلف اجتماع بر پایۀ اصل عدالت، راهبردی است که «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» پیگیری کرده است و خواهد کرد. این جمعیت، نه به عنوان یک نهاد صرف صنفی زنان که به عنوان مجموعه‌ای سیاسی و مدنی قصد دارد تحقق حقوق همۀ انسان‌ها، اعم از زن و مرد را با ارتقای تراز حقوق زنان فراهم سازد؛ چراکه تلاش برای بهبود وضعیت حقوقی زنان را، به یک معنا تلاش برای گسترش عدالت در نظم مستقر سیاسی و اجتماعی و اقتصادی می داند.

بر همین اساس، تلاش برای اصلاح قوانین و رویه‌های ناعادلانه، حساسیت‌آفرینی، جریان سازی و جلب مشارکت حداکثری، توان‌افزایی سیاسی و اقتصادی زنان، و تعامل حداکثری با نهادهای حاکمیتی و سایر نهادهای مدنی، در صدر رویکردهای «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان»قرار دارد. این جمعیت بر آن است تا فرصتِ باز اندیشیدن و باز خوانشِ آموزه‌های فقهی و اخلاقی دینی را فراهم آورد تا چالش‌های قانونی موجود بر سر ادایِ مطالبات زنان، با استعانت از ظرفیت اجتهاد پویا و پیشرو، احیا و اصلاح گردد. شکل دادن به گفتگوهایی انتقادی، اما سازنده برای غبارروبی و زنگارزدایی از برخی آموزه‌های فقهی که با مقتضیات این زمان و مکان و نیازهای زنان سازگاری ندارند، از مهم‌ترین محورهای فعالیت این جمعیت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز