سفیر اسبق انگلیس در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی:

برجام مانع شکل‌گیری گفتمان ضد ایرانی، آمریکا و اسرائیل است

۱۳۹۷/۰۳/۱۸ - ۱۰:۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۱۵۲۰۵
برجام مانع شکل‌گیری گفتمان ضد ایرانی، آمریکا و اسرائیل است
سفیر اسبق انگلیس در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است، مادامی‌که ایران عملا به برجام متعهد باشد،جامعه جهانی با گفتمان ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل هم‌نوا نخواهد شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ پیتر جنکینز (Peter Jenkins) که در سال‌های 2001 تا 2006 این سمت را بر عهده داشت و اکنون در موسسه «مجمع سفیران» انگلیس فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی از تداوم برجام و پایبندی طرف‌های اروپایی به این توافق استقبال کرد.

وی اظهار داشت: مراودات رضایت بخشی میان اروپا و ایران در جریان است. اطمینان دارم دو طرف زبان یکدیگر را درک می‌کنند و ادامه این روند زمینه خوبی را برای رسیدن به توافقی که به سود دو طرف خواهد بود فراهم می‌کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای 1+5 با ایران اعلام کرد. پس از این اقدام دیگر کشورهای طرف مذاکره در توافق هسته‌ای از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند به این توافق پایبند می‌مانند. در همین راستا نشست و گفت‌وگوهای پرشماری در اتحادیه اروپا در زمینهٔ برجام شکل‌گرفته است و آلمان، فرانسه و بریتانیا در زمینهٔ استفاده تهران از منافع برجام به ایران وعده‌هایی داده‌اند.

کشورهای اروپایی همچنین اجرای قانون انسداد را برای حمایت از شرکت‌های طرف قرارداد این کشورها با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا را اجرا می‌کنند.

ایران اعلام کرده است اگر از منافع برجام منتفع شود و تضمین‌های لازم داده شود، در برجام می‌ماند.

سفیر اسبق انگلیس در آژانس گفت: به اعتقاد من اروپا نهایت تلاش خود را می‌کند تا شرایطی را ایجاد کند که ایران احساس کند پایبندی به برجام به سودش خواهد بود. اروپا به‌طور واضح تمایل دارد که ایران به برجام پایبند بماند و تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد از ترامپ جانب‌داری کند.

وی همچنین شروط مطرح‌ شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای ادامه حضور ایران در برجام را منطقی خواند و اظهار داشت: البته ایران از اروپا خواسته تا آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم کند. من شخصاً با این مساله مشکلی ندارم اما به نظرم نخست‌وزیر انگلیس و سایر رهبران اروپایی خیلی به انجام این کار رغبتی ندارند. اما آن‌ها به مقامات ارشد خود دستور داده‌اند تا راهکارهایی را برای جلب نظر ایران در جهت حفظ برجام، تدوین کنند.

توسعه برنامه هسته‌ای ایران با برجام سازگار است

جنکینز در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم اخیر ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش گفت که ایران برای تولید هگزافلوراید اورانیوم (خوراک تزریقی به سانتریفیوژ) مشکلی ندارد. این دیپلمات اسبق انگلیسی دراین‌باره توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید نیروگاه اصفهان که در سال 2003 افتتاح شد سال‌ها این ماده را تولید کرده و اکنون ایران می‌خواهد تولید خود را در این نیروگاه از سر بگیرد.

وی اضافه کرد که بر اساس مطالعات وی، ایران در برجام تعهدی درباره عدم تولید خوراک سانتریفیوژ ارائه نداده و بدین ترتیب آزاد است تا آن را تولید کند.

او در ادامه اظهار داشت: از دیگر موضوعات اعلام ‌شده از سوی ایران بحث بازگشایی مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید است. ایران در حال حاضر قصد دارد تا قطعات لازم برای سانتریفیوژهای جدید را تولید کند که این مساله با برجام سازگار است. آنچه ایران در برجام به مدت 10 سال تعهد داده این است که سانتریفیوژ کامل تولید نکند.

جنکینز نتیجه گرفت تصمیم ایران برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ناقض برجام نیست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مأموریت ضد برجامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی گفت: نتانیاهو معتقد است که او می‌تواند رهبران اروپایی را وادار کند تا موضعشان را نسبت به برجام تغییر دهند. او دارای شخصیتی است که اگر راهی برای تهدید طرف مقابل داشته باشد به آن متوسل می‌شود؛ ضمن اینکه او از لابی بسیار قدرتمندی در آمریکا و البته انگلیس برخوردار است. متأسفانه این‌ یکی از ویژگی‌های تأسف‌بار دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم.

وی با این‌حال تصریح کرد: نتانیاهو تاکنون قادر نبوده تا رهبران اروپایی را به تغییر موضع خود نسبت به برجام وادار کند و به نظر من او در این رابطه شکست‌خورده است. البته ما درباره گفت‌وگوهای پشت درهای بسته اطلاعات محدودی داریم و نبایستی بیش‌ از اندازه خوش‌بین باشیم. اما شواهد نشان می‌دهد که او دست‌خالی باز می‌گردد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دوشنبه گذشته برای رایزنی با مقامات اروپایی درباره برجام راهی اروپا شد و تاکنون با رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار کرده است.

در دیداری امروز (چهارشنبه) وی با نخست‌وزیر انگلیس در لندن، «ترزا می» بر پایبندی کشورش به حفظ برجام تأکید کرد و گفت: مادامی‌که ایران به تعهداتش عمل کند، لندن در برجام می‌ماند.

جنکینز در پایان اظهارات داشت که برجام ایران را در برابر تهدید نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی محافظت می‌کند. وی گفت: مادامی‌که ایران کاملا به برجام متعهد باشد، جامعه جهانی با گفتمان ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل هم‌نوا نخواهد شد. اما به‌محض خروج ایران از این توافق، دوباره به شرایط ده سال پیش بازخواهیم گشت به‌طوری‌که بدگمانی‌ها شدت خواهد گرفت و افکار عمومی به‌راحتی متقاعد خواهد شد که برای جلوگیری ازآنچه تهدید ایران اتمی خوانده می‌شود، حمله نظامی اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز