جبارزاده تشریح کرد؛

۱۰ ویژگی محل‌های اعتراض و تجمع قانونی

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۹:۰۵:۱۶
کد خبر: ۷۱۷۱۴۸
۱۰ ویژگی محل‌های اعتراض و تجمع قانونی
معاون سیاسی وزیر کشور جزئیات و ۱۰ ویژگی و شرایط برای تعیین محل‌‌های اعتراض و تجمع های قانونی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «اسماعیل جبارزاده» در نشست خبری امروز -سه شنبه- در محل وزرات کشور در رابطه با مصوبه اخیر دولت در مورد تعیین محل برای تجمع های قانونی گفت: این قانون در سال 94 در مجلس شورای اسلامی و در سال 95 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد. معاون سیاسی وزیر کشور گفت:ماده 13 این قانون به حقوق و مسئولیت های احزاب اشاره دارد و در یکی از بندهای همین ماده یکی از اختیارات و امتیازات احزاب و تشکل های سیاسی را برگزاری راهپیمایی و تشکیل اجتماعات حسب مورد، با اطلاع و صدور وزارت کشور و استانداری ها با رعایت بند ششم ماده یازده این قانون و اصل بیست و هفتم قانون اساسی عنوان کرده است.

جبارزاده افزود: دولت مکلف شده است که آیین نامه اجرایی برای ماده سیزده تصویب کند که خوشبختانه ایین نامه اجرایی در 29 اردیبهشت ماه سال جاری به وزارت کشور ابلاغ شد. براساس این آیین نامه در ماده ششم به برگزاری تجمع و نحوه درخواست انجام راهپیمایی ورود کرده است. بر مبنای این ماده، دبیران کل احزاب باید تقاضای خود را در قالب تکمیل کاربرگ مربوطه که متضمن موارد زیر است حداقل سه روز کاری و قبل از زمان برگزاری به فرمانداری و استانداری ارائه دهند و باید موضوع تجمع، مکان و اسامی سخنرانان در این کاربرگ اعلام کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: در ادامه این آیین نامه، فرمانداری ها موظفند با بررسی تقاضا، آنرا به استانداری ارسال کنند و استانداری ها نیز موظفند این تقاضا را همراه با نظرات خود به کمیسیون ماده 10 احزاب بفرستند و دبیرخانه کمیسیون نیز مکلف است طی 12 ساعت پس از وصول تقاضا جلسه فوق العاده تشکیل دهد و نسبت به تقاضا رسیدگی کند.

جبارزاده بیان کرد: ماده هشتم آیین نامه گفته است صدور مجوز تجمع می تواند برای چند حزب همزمان باشد، ولی همزمان در یک مکان این تجمع انجام شود؛ همچنین طبق ماده 11، مسئول تامین امنیت تجمعات و راهپیمایی های قانونی نیروی انتطامی است که در تبصره همین ماده اشاره شده که شورای تامین استان ها موظف است محل های مناسبی را برای برگزاری تجمعات و راهپیمایی تعیین کند و شرایط آن را نیز در مصوبه آورده است.

معاون سیاسی وزیر کشور توضیح داد: دولت مصوبه ای در مورد تعیین محل های مناسب برای تجمعات گذرانده است که بر اساس آن، در تهران 5 ورزشگاه (آزادی، شیرودی، دستجردی، تختی و معتمدی )، 6 بوستان ( گفت و گو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان و پارک شهر) و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی برای تجمع کسانی که در ارتباط با قوه مقننه مطالباتی دارند، در نظر گرفته شده است.

جبارزاده تصریح کرد: مصوبه هیات وزیران، برای سایر شهرها نیز شوراهای تامین را مکلف کرده است و برای شهرهایی با جمعیت یک میلیون نفر، یک محل تجمع و برای شهرهای با 2 میلیون نفر 2 محل تجمع در نظر گرفته شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در مصوبه اخیر10 ویژگی و شرط برای تعیین محل ها (تجمع قانونی) تصویب شده است که در راستای رفاه و آسایش تجمع کنندگان است، مانند این که این تجمع ها موجب اخلال در کسب و کار شهروندان و نیز رفت و آمد دیگران نشود و اینکه تناسب محل اجتماع با جمعیت و قابلیت دسترسی به محل تجمع و در داخل محیط شهری باشد.

جبارزاده همچنین در مورد پرسشی در مورد گرفته شدن تصویر تجمع کنندگان و تعقیب قضایی افراد، گفت: این برداشت بسیار غیر منصفانه است. در تمام شهرها تحت پوشش سیستم تصویری است و با خیلی از متخلفان توسط مونیتورینگ برخورد می شود. برای کسی که رفتار قانونی داشته است بحث پیگرد مطرح نیست . امیدوار هستیم مطالبات این اجتماعات اگر همانجا محقق نشد در فاصله کمی به آنها رسیدگی شود.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد امکان تجمع کامیون داران و انجمن های غیرصنفی مانند مالباختگان موسسات مالی، گفت: مجلس در سال 94 عبارت صنوف و اتحادیه ها را از ماده 10 احزاب حذف کرد و مسئولیت آنرا به دستگاه دیگری واگذار نکرد، با این وجود مقابل اصناف و تشکل های غیرسیاسی که تعدادشان 600-700 است، خود را مسئول می دانیم و امیدواریم با اصلاح قانون احزاب، عبارت اتحادیه های صنفی هم اضافه شود.

جبارزاده افزود: اشخاص نمی توانند تقاضای مجوز تجمع از وزارت کشور داشته باشد؛ شخص نمی تواند تعهدی نسبت به وزارت کشور داشته باشد اما تشکل های سیاسی شناسنامه دار هستند و اعضای مشخصی دارند.معاون سیاسی در پاسخ به پرسشی در مورد تقسیمات کشوری و موضوع شهر کازرون نیز گفت: بررسی جامع و همه‌جانبه موضوعات تقاضاها در حال انجام است که در مورد کازرون هم این کار صورت می‌گیرد و تقاضایی که واصل شده برای بررسی بیشتر و کامل‌تر و به دستور وزیر کشور در حال بررسی است.

جبارزاده افزود: معاونت سیاسی وزارت کشور از سه اداره تقسیمات، انتخابات و سیاسی تشکیل شده است که هیچ وقت کار در این ادارات تعطیل نمی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز