معاون اول رییس جمهور:

متاسفانه در برخی مناطق کشور، مدارس کپری وجود دارد/ بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در تهران متمرکز است/ درباره اوضاع کشور با مردم سخن خواهم گفت

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۸:۴۹:۳۰
کد خبر: ۷۱۷۲۴۳
متاسفانه در برخی مناطق کشور، مدارس کپری وجود دارد/ بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در تهران متمرکز است/ درباره اوضاع کشور با مردم سخن خواهم گفت
معاون اول رییس جمهور گفت: متاسفانه در برخی مناطق کشور مدارس کپری وجود دارد و برخی کلاس های درس در ساختمان های نامناسب و غیر ایمن برای دانش آموزان تشکیل می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، دوشنبه شب در گردهمایی خیرین مدرسه ساز که به مناسبت بیستمین سال تأسیس جامعه خیرین مدرسه ساز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران همواره مردمی نوع دوست، حساس و آگاه نسبت به مسائل کشور هستند و با رصد دقیق شرایط هر کجا نیاز باشد حضور پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام می دهند.

معاون اول رییس جمهور افزود: مردم و خیرین گاهی ضرورت حضور خود را در بخش سلامت می بینند آن گاه حضورشان در حوزه سلامت کشور تعیین کننده می شود؛‌ حضور آنها در بخش های دیگر نیز ثمر بخش بوده و در بخش آموزش و پرورش نیز کار خیرین بر اساس آمار و ارقام و گزارش های ارائه شده کار بسیار عظیم و بزرگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد کلاس های درس کشور توسط خیرین ساخته شده است، اقدامات صورت گرفته توسط خیرین مدرسه ساز را ارزنده و بزرگ توصیف کرد و ضمن قدردانی از آنان گفت: به شما اطمینان می دهم که دولت در کنارتان خواهد بود تا بتوانید کارهای بزرگی که انجام داده اید را توسعه دهید.

جهانگیری سنت نیکوکاری و وقف را سنتی حسنه،‌ اسلامی و ایرانی توصیف کرد و افزود: سنت نیکوکاری امروز به راهبردی بسیار مهم برای غلبه بر مشکلات و تنگناهای پیش روی کشور تبدیل شده و اقدامات نیکوکارانه یک امید مهم و راهکار روز آمد برای توسعه و دستیابی به افق های بلند مدت کشور است.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: زمانی می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و آینده روشن تری پیش روی مردم و بخصوص نسل جوان کشور قرار دهیم که دولت و ملت در کنار هم برای حل مشکلات تلاش کنند و در صحنه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات خیرین یکی از نمادهای حضور مردم در صحنه برای غلبه بر مشکلات کشوراست، خاطر نشان کرد: در صدر این سنت حسنه و سیاست خردمندانه موضوع آموزش و پرورش و مدرسه سازی قرار دارد که هم از نظر تعداد برجسته است به گونه ای که 650 هزار خیر مدرسه ساز در کشور فعالیت دارند و هم از نظر حجم سرمایه گذاری انجام شده توسط خیرین؛ معلوم است که خیرین بدون آنکه کسی آنها را مجبور کند خودشان به مسائل و مشکلات کشور توجه دارند و آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را مهمترین موضوع می دانند.

جهانگیری ادامه داد: وقتی از نگاه توسعه ای به کشور می نگریم و به این نکته توجه می کنیم که تمرکز در چه بخش هایی برای آینده توسعه کشور مهمتر است به این نتیجه می رسیم که قطعاً هیچ توسعه پایداری بدون آنکه آموزش و پرورش در آن نقش درجه یک داشته باشد شکل نمی گیرد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته در کشورهای پیشرفته نیز ضریب ارتباط توسعه اقتصادی،‌ توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی با نظام آموزشی ضریبی بالا است و به حدود شصت ـ هفتاد درصد می رسد و اگر می خواهیم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم باید از نظام آموزشی مناسب برخوردار باشیم.

وی افزود: عکس این موضوع نیز صادق است و اگر ضعفی چه ساختاری و چه مدیریتی و چه از نظر امکانات و تجهیزات در آموزش و پرورش باشد اثر آن بلافاصله به همه بخش های کشور سرایت می کند و این گونه نیست که کمبودها و عدم حل مشکلات مختص آموزش و پرورش باشد بلکه آثار آن در بخش های دیگر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هویدا می شود.

جهانگیری گفت: اگر به دنبال سرمایه مادی و معنوی کشور هستیم حتماً این سرمایه در آموزش و پرورش متمرکز است و توجه به آموزش و پرورش است که می تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون در عصر ارتباطات و دوران انفجار اطلاعات هستیم و شرایط با گذشته تفاوت های زیادی یافته است؛ برضرورت ساخت مدارس هوشمند و برخورداری از محیط های آموزشی متناسب با شرایط و نیاز امروز دانش آموزان تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: متاسفانه بر اساس گزارش های ارائه شده هنوز در برخی مناطق کشور مدارس کپری وجود دارد و برخی کلاس های درس در ساختمان های نامناسب و غیر ایمن برای دانش آموزان تشکیل می شود که باید این بناها تخریب و ساختمان های مناسبی احداث شود.

وی با تاکید بر همکاری دولت، نهادهای عمومی، بخش خصوصی و خیرین با یکدیگر برای حل مشکلات کشور، گفت: اگر همه دست به دست هم دهیم می توانیم از موانع عبور کنیم و در این زمینه حلقه اتصال بین مردم و دولت و نهادهای مدنی، خیرین هستند.

جهانگیری با اشاره به گزارش های ارائه شده در خصوص وضعیت سرانه آموزشی کشور تصریح کرد: گزارش ها نشان می دهد که استان هایی نظیر تهران و خراسان رضوی که به ظاهر پیشرفته و توسعه یافته تر از سایر استان ها تلقی می شوند از نظر سرانه فضای آموزشی نسبت به سایر استان ها وضعیت نامناسب تری دارند و این در حالی است که شاخص های اقتصادی استانی مانند تهران با هیچ استان دیگر قابل مقایسه نیست و بیش از 30 درصد فعالیت های اقتصادی کشور در تهران متمرکز است.

معاون اول رییس جمهور افزود: این گزارش نشان می دهد که جهت گیری های خیرین به سمت استان های کمتر توسعه یافته و محروم بوده است اگرچه برخی استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان نیز در سرانه زیربنای آموزشی رتبه پایینی دارند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین رسالت آموزش و پرورش اطلاع رسانی به موقع از وضعیت ساختمان های مدارس به خیرین مدرسه ساز است، خاطر نشان کرد: خیرین مدرسه ساز علاقمند هستند سرمایه گذاری خود را در جایی انجام دهند که نیاز بیشتری به آن وجود داشته باشد و اگر وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی خوب و دقیقی در این زمینه انجام دهد، خیرین حتماً با علاقه کمک خواهند کرد.

معاون اول رییس جمهور در این جلسه با اشاره به شرایط جدید پیش روی کشور، گفت: درباره اوضاع و شرایط کشور در آینده نزدیک و پس از ماه مبارک رمضان با مردم بیشتر سخن خواهم گفت.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش و معاون این وزارتخانه نیز گزارشی از وضعیت سرانه آموزشی کشور و وضعیت سرانه زیربنای آموزش و پرورش در مناطق شهری و روستایی کشور ارائه کردند و در خصوص اهمیت کار خیرین مدرسه ساز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ایران و همچنین یکی از بانوان خیر نیز در این مراسم گزارشی از تعداد خیرین مدرسه ساز و آخرین اقدامات صورت گرفته توسط این مجمع ارائه کردند و به بیان دیدگاههای خود در این خصوص پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز