جوادی حصار در گفت‌و‌گو با برنا:

پیشنهاد مذاکره با آمریکا مشروط است/ بهتر است نگذاریم دیگران به نیابت از ما با آمریکا مذاکره کنند

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۵:۳۵:۱۴
کد خبر: ۷۱۸۸۸۶
پیشنهاد مذاکره با آمریکا مشروط است/ بهتر است نگذاریم دیگران به نیابت از ما با آمریکا مذاکره کنند
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در آینده تنها باید نتیجه مذاکره یکی از این طرفین (روسیه، عراق، سوریه) با آمریکایی ها را بشنویم حتی ممکن است به ناچار به نتایج آن تن دهیم.

محمد جوادی حصار از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص پیشنهاد تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی مبنی بر «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» گفت: به نظر من و دوستانی که از این بیانیه حمایت کرده اند، بهترین راه برای مقابله با زیاده خواهی های ترامپ این است که پیش از اینکه او بخواهد به اهدافش برسد، در زمین او با شیوه خودمان بازی کنیم و به نوعی خواسته های دونالد ترامپ را مدیریت کنیم. برای مدیریت کردن درخواست های دونالد ترامپ، مناسب ترین شیوه، نشستن پای میز مذاکره از جنبه برابر است.

وی ادامه داد: همان گونه که در بیانیه تاکید شده است، نشستن پای میز مذاکره به معنای پذیرش خواسته های غیر منطقی آمریکایی ها نیست و هر زمان که تیم مذاکره کننده حس کرد طرف مقابل حاضر نیست از خواسته های خود عدول کند و تنها به دنبال دیکته کردن نظرات خود است، می تواند میز مذاکره را ترک کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به تجربه مذاکرات هسته ای عنوان کرد: یادمان نرفته در شرایطی که ما تحت تحریم های شدید بین المللی بودیم و قطعنامه های متعددی علیه ما در سازمان ملل صادر شده بود، توانستیم در گفت و گوی مستقیم با 1+5 قدرت نظری خودمان را به آن ها اثبات کردیم و به دنیا نشان دادیم ما از گفت و گو ابایی نداریم. جمهوری اسلامی می تواند بدون وحشت از مذاکره، مقابل قدرت های دنیا بنشیند تا مواضع خود را برای آن ها شفاف سازی کند. نتیجه آن هم این شد که بخش قابل توجهی از تحریم های ظالمانه برداشته شد، قطعنامه هایی که علیه ما صادر شده بود لغو شدند و به جای آن قطعنامه حمایتی صادر شدند. در نهایت کار به جایی رسید که پس از 2سال وجهه متهم گونه ایران تبدیل به یک وجهه مستحق شد تا امروز در مقامی قرار بگیرد که از جنبه قدرت دست به بسیاری از کارها نزند.

وی ادامه داد: حال که در شرایط بسیار بهتری نسبت به سال های قبل قرار داریم و کشورهای اروپایی در کنار سازمان ملل متحد، حامی ایران هستند. مطمئنا تحت چنین شرایطی و پای میز مذاکره دست آمریکا نسبت به سال های گذشته بسته تر است و همین امروز هم اروپایی ها نشان داده اند از خواسته های ترامپ حمایت نمی کنند.

جوادی حصار با اشاره به وضعیت فعلی منطقه اظهار داشت: شرایط خاورمیانه به گونه ایست که مذاکره یکی از طرفین منطقه (ایران، روسیه، عراق، سوریه) با آمریکا دور از انتظار نخواهد بود و اگر ما پای میز مذاکره با آمریکایی ها در این مورد نباشیم، در آینده تنها باید نتیجه مذاکره یکی از این طرفین با آمریکایی ها را بشنویم حتی ممکن است به ناچار به نتایج آن تن دهیم و یا در بهترین حالت، نتیجه این مذاکرات اثر خود را بر قدرت منطقه ای ما خواهد گذاشت، بنابراین چه بهتر که ما خودمان در نتیجه این مذاکرات دخیل باشیم و روند را به گونه ای پیش ببریم که حداکثر سود را از آن ببریم، نه اینکه دیگران به نیابت از ما و بدون در نظر گرفتن منافع جمهوری اسلامی، با آمریکایی ها توافق کنند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور حتم تیم مذاکره کننده ما با تجربیات ارزشمندی که در این سال ها کسب کرده اند، می توانند به خوبی با طرف آمریکایی مذاکره کنند و علاوه بر ایستادگی برابر زیاده خواهی طرف مقابل، به دنیا نشان دهند که حرف های ترامپ در مورد جنگ طلبی ایران دروغ است و جمهوری اسلامی همواره به دنبال راه حل های منطقی برای مقابله با بحران ها است.

نظر شما