نماینده سابق ایران در اوپک:

نتیجه توافق اوپک برد-برد بود/ کسب اجماع جهانی برای تحریم نفتی ایران ساده نخواهد بود

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۵:۳۰:۰۵
کد خبر: ۷۲۱۳۷۷
نتیجه توافق اوپک برد-برد بود/ کسب اجماع جهانی برای تحریم نفتی ایران ساده نخواهد بود
محمد علی خطیبی گفت: اروپایی ها در هفته های اخیر نشان دادند که در زمینه تحریم های نفتی همراه آمریکا نخواهند بود و از طرفی کشورهای آسیای شرقی همچنان پاسخی به خواسته های دولت ترامپ نداده اند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در سال 2016 کشورهای عضو اوپک در پی کاهش شدید قیمت نفت، توافق کردند میزان تولید روزانه خود را تا سقف یک میلیون 800هزار بشکه در روز کاهش دهند. پس از مسائل مختلفی که در سال 2017 و اوایل 2018 بوجود آمد، تعدادی از اعضای اوپک، بیشتر از توافق سال 2016 تولید خود را کاهش دادند تا سرانجام حدود 2میلیون 800هزار بشکه در روز، تولید اعضای اوپک کاهش پیدا کند.

بالا رفتن قیمت نفت در چند ماه اخیر، کشورهای صادر کننده نفت را وسوسه کرد تا میزان تولید خود را افزایش دهند. سرانجام روز جمعه بود که اعضای اوپک توافق کردند سهم خود از بازار را ارتقا دهند و کاهش میزان تولید خود را در حدود یک میلیون 800هزار بشکه نگه دارند.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص بند آخر توافق اعضای اوپک مبنی بر جبران کاهش تولید برخی کشورها توسط کشورهایی همچون عربستان و امارات گفت: با توجه به شرایطی که برخی کشورهای تولید کننده نفت همچون، ونزوئلا، آنگولا، لیبی و ... دارند، این احتمال وجود دارد که اوپک نتواند سطح تولید خود را به توافق سال 2016 برساند فلذا کشورهایی که توان تولید بالایی دارند، می توانند با افزایش سطح تولید خود، کاستی سایر اعضا را جبران کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تحریم نفتی ایران مطرح شده است و ممکن است این بند ایران را نیز در آینده شامل شود.

نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص برنده نهایی توافق روز جمعه، تصریح کرد: عربستان و امارات پیش از توافق سعی داشتند تا سطح تولید اوپک را یک میلیون بشکه نسبت به سال 2016 افزایش دهند که با مقاومت برخی اعضا همچون ایران نتوانستند به خواسته خود برسند. از طرفی، به نظر می رسد عربستان و متحدانش بیشترین سهم را از افزایش تولید 50درصدی آینده داشته باشند. به هر حال قرار است کاهش تولید اوپک از 150 درصد به 100درصد برسد و آن گونه که معلوم است تمامی اعضا توان افزایش تولید را ندارند بنابراین عربستان و امارات در این بین بیشترین سهم از افزایش تولید اوپک خواهند داشت.

خطیبی ادامه داد: از طرفی ثابت ماندن سطح تولید ایران از دست ندادن بازار صادراتی نشان می دهد که این توافق برای تمامی طرفین برد-برد بوده است و هیچ یک از طرفین به صد درصد خواسته هایشان نرسیدند.

وی در پایان با اشاره به احتمال تحریم نفتی از جانب آمریکا خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی کاملا با سال های 90 و 91 متفاوت است. اروپایی ها در هفته های اخیر نشان دادند که در زمینه تحریم های نفتی همراه آمریکا نخواهند بود و از طرفی کشورهای آسیای شرقی همچنان پاسخی به خواسته های دولت ترامپ نداده اند. بنابراین با وضعیت کنونی بازار نفت به نظر نمی رسد مشتریان اصلی نفت ایران حاضر به تحریم خریدن نفت از ایران شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز