کارشناس اقتصاد کلان:

صرافی‌ها نقش اصلی را در بالا رفتن قیمت دلار دارند/ جلسه رئیس دادگستری با کارشناسان اقتصادی درباره ارز

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۹:۳۰:۱۴
کد خبر: ۷۲۱۴۶۸
صرافی‌ها نقش اصلی را در بالا رفتن قیمت دلار دارند/ جلسه رئیس دادگستری با کارشناسان اقتصادی درباره ارز
کارشناس اقتصاد کلان نقش صرافی‌ها را در التهابات بازار ارز مشهود می‌داند و معتقد است طبق هیچ نظریه اقتصادی نباید قیمت دلار تا این حد بالا می‌رفت.

«مهدی نقوی»، کارشناس اقتصاد کلان، با اشاره به غیر منطقی بودن و بالا رفتن قیمت دلار از نظر اقتصادی به خبرنگار برنا گفت: در ماه‌های اخیر شوک عجیبی به بازار ارز و در کل اقتصاد کشور وارد شده است که برای همه جای تعجب دارد. اینکه چرا این اتفاق افتاد دلایل بسیاری دارد که در این مجال نمی‌توان به آن پرداخت و فقط باید بگویم قیمت دلار با هیچ نظریه اقتصادی نباید تا این حد بالا می‌رفت و در این میان بیش از همه صرافی‌ها نقش داشتند.

او در ادامه گفت: تعداد زیادی از صاحبان صرافی‌ها و فعالان بازار ارز، مدعی هستند که بانک مرکزی با عرضه کمتر دلار، چرخه‌ عرضه و تقاضا را ناقص کرده به همین دلیل، تقاضا برای دلار برطرف نگردیده که به سبب آن، ما شاهد افزایش قیمت دلار بوده‌ایم.

تقوی تمهید تک‌نرخی کردن ارز را ناموفق توصیف کرده و اظهار کرد: بانک مرکزی قیمت دلار را تک‌نرخی کرده و اعلام کرد قیمت هر دلار ۴۲۰۰تومان است و فقط از طریق بانک‌ها ارائه می‌شود. این موضوع بازار ارز را آرام نکرد و سودجوها پا به میدان گذاشتند.

تقوی بااشاره به اینکه دولت در تلاش است تا آرامش را به بازار ارز کشور بازگرداند، گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی مشاوران خبره‌ای دارند. من امیدوارم با تدبیر آقای سیف و مشاورانشان بازار ملتهب ارز که باعث نگرانی مردم شده تا حدی فروکش کرده و ثبات به اقتصاد بازگردد.

تقوی در پایان از الزام وحدت ملی برای باثبات کردن اوضاع اقتصادی گفت و افزود: رئیس دادگستری تهران از ما کارشناسان اقتصادی دعوت کرد تا در همین زمینه مشاوره دهیم. ما در آن جلسه عنوان کردیم که قیمت دلار با هیچ فرضیه اقتصادی نباید تا این حد بالا می‌رفت. قرار شد راه کارهای ارائه‌شده توسط کارشناسان اجرا شود.

نظر شما