وزیر امور خارجه:

چرا دستاوردها را زیرپا می‌گذاریم/ با دستگیری ضراب و صدرهاشمی مجاری تنفسی ایران را شناسایی کردند/ رویترز روزانه ۵۰ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران تولید می‌کند/ خیال نکنید اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۱۱:۱۰:۳۲
کد خبر: ۷۲۱۵۳۶
چرا دستاوردها را زیرپا می‌گذاریم/ با دستگیری ضراب و صدرهاشمی مجاری تنفسی ایران را شناسایی کردند/ رویترز روزانه ۵۰ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران تولید می‌کند/ خیال نکنید اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اطلاع دارم که رویترز روزانه 50 خبر دروغ درباره اقتصاد ایران تولید می کند و یا گروه مشخصی که توسط یکی از کشورهای همسایه تامین مالی می شوند، مرتب این خبر را پخش می کند که همه از ایران خارج می شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، صبح امروز در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بخش خصوصی موتور محرکه اقتصاد کشور است و فعالان بخش خصوصی سربازان اقتصادی کشور هستند. اگرچه وزارت امور خارجه در حوزه روابط خارجی اقتصادی محدود است، اما همواره تلاش کردیم از بخش خصوصی به عنوان کارفرما، همفکر و مشاور استفاده کنیم.

وی گفت: نگرانی‌های بجایی را امروز دوستان در حوزه اقتصادی مطرح کردند که می توانم منتقل کننده نظرات شما به همکارانم باشم. در حوزه روابط خارجی چند نکته را یاد آور میشوم.

ظریف ادامه داد: خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند. اکنون ایران یعنی این جغرافیا و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم و توانمندی‌ها و امکانات مورد هدف است و ان‌شاءالله ما این هدف را ناکام می‌کنیم.

ظریف تصریح کرد: مقدمه اول این که دوستانی که امروز صحبت کردند، به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی اشاره کردند که بنده هم تایید میکنم چرا که دیگر مولفه های قدرت مانند سابق نیست و از ابتدای قرن بیستم قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی موجبات پیشرفت یا عقب ماندگی کشورها می‌شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عاملی بنام دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: دولتها دیگر صرف قدرت نظامی نیست که قدرتشان مطرح شود بلکه بُرد کلام آنها است که تاثیر گذار می شود. در دوران مذاکرات عاملی داشتیم تحت عنوان هزینه بدنامی که امروز دولت آقای ترامپ درگیر این مساله است و در دراز مدت بدنامی ترامپ به نفع ما می شود.

وزیر امور خارجه گفت: در دوران تحریم گذشته عاملی که باعث عدم کار با ایران می شد، به آن «عامل بدنامی» می گفتند و بیان می کردند هزینه بدنامی کار با ایران باعث می شود با ایران کار نکنیم و این خود یک هزینه بود اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ پرداخت می کند.

ظریف ادامه داد: اعتقاد دارم گرچه در کوتاه مدت هارت و پورت آمریکا موثر می شود و این را هم قبول داریم که آمریکا مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده و اگر هم به اندازه کافی شناسایی نکرده بود، با دستگیری ضراب و صدرهاشمی این ها را شناسایی کردند، من این مسائل را دنبال می کنم و دشواری شما را می فهمم اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ می دهد.

ظریف با انتقاد از اینکه چرا دستاوردها را زیرپا می گذاریم، گفت: ادعا می شود چرا آمریکا از برجام خارج شده است و حتما برجام ایراد داشته است، آمریکا از نفتا هم خارج شده است، از پیمان پاریس هم خارج شده است، از توافق همکاری اقتصادی اقیانوس آرام هم خارج شده است، ایا آن ها هم ایراد داشتند؟

وی اضافه کرد:  آمریکا مقررات بین المللی را هم زیرپا گذشته است، چرا دستاوردها زیر پا می گذاریم و پیش بینی می کنیم و در بازار تاثیر می گذاریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دو سال از برجام گذشته است، دوستانی می گفتند برجام هیچ نداشته است، در حال حاضر می گویند چرا شرکت خارج می شوند. ما «پیش بینی خود محقق ساز» نداشته باشیم. زمانی که برجام تصویب شد فردی گفت کدام آدم عاقلی در ایران سرمایه گذاری می‌کند، دنیا این ها را می بیند، امروز هم ما نیاز به خیالبافی نداریم بلکه نیاز داریم به آینده امیدوار باشیم.

ظریف بیان کرد: اگر خودمان بر اساس رفتار، گفتار و عملکرد خود به دنیا ناامیدی از اقتصاد ایران را تزریق کنیم، نباید توقع داشته باشیم دنیا به اقتصاد ایران امیدوار باشد، ما باید اعتقاد و باورمان این باشد که امکانات فراوانی داریم. ما وارد حوزه دشواری می شویم اما به دشواری ها عادت داریم و این طور نیست که برای ما ناشناخته باشد، ما جنگ را با نفت هشت دلاری اداره کردیم، آیا امروز و در شرایطی که قیمت نفت 75 دلار است،نمی توانیم وضعیت را کنترل کنیم؟

وی گفت: امروز اروپایی می گویند که تضمین می کنند نفت ایران را خریداری کنند، البته یقین داریم که آمریکایی ها دوران پرفشاری را برای ما دنبال می کنند اما ببینیم در گذشته آمریکایی چه کار می کردند. آن ها در کاخ سفید نشسته بودند و پیاده نظام آن ها در اروپا و یا جاهای دیگر ایران را تحریم می کردند.

ظریف ادامه داد: علاوه بر تحریم آمریکا، اتحادیه اروپا هم همان تحریم ها را داشت و در بعضی موارد بانکی تحریم اروپا بیش از آمریکا بود. برای مثال تحریم بانک سپه که بعد از مذاکرات از تحریم درآوردیم، اروپا همکاری نمی کرد و ما با آمریکا این کار را کردیم و یا در تحریم بانک صادرات موضع اروپایی ها سخت تر بود. آن دوران تکرار نخواهد شد. بعضی از دوستان دلواپس ما در سخنرانی که دو سه هفته بعد از برجام کردند، یک تکه را آمدنیوز و یک تکه را هم دلواپسان منتشر کردند. آن موقع من هیچوقت نگفتم کسی از برجام خارج نمی شود، گفتم اگر آمریکا هم از برجام خارج شود، بقیه دنیا با آن همراهی نمی کنند.

وی در پایان گفت: اطلاع دارم که رویترز روزانه 50 خبر دروغ درباره اقتصاد ایران تولید می کند و یا گروه مشخصی که توسط یکی از کشورهای همسایه تامین مالی می شوند، مرتب این خبر را پخش می کند که همه از ایران خارج می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز