سیف:

بازار ثانویه ارز شکل می گیرد

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۱۰:۴۳:۰۵
کد خبر: ۷۲۲۰۰۷
بازار ثانویه ارز شکل می گیرد
رئیس کل بانک مرکزی از ایجاد بازار ثانویه ارز در کشور خبر داد و گفت: در این بازار صادرکنندگان خُرد غیرنفتی می توانند برای تامین ارز کالاهای گروه سوم، ارز خود را عرضه کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «ولی اله سیف» روز دوشنبه در حاشیه جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تقسیم بندی کالاهای وارداتی به سه گروه اظهار داشت: گروه اول کالاهای اساسی و حیاتی برای کشور که با ارزاق عمومی مردم و دارو در ارتباط است که ارز مورد نیاز آنها از محل فروش نفت با ارز رسمی تومان توسط بانک مرکزی تامین می شود.

وی افزود: گروه دوم کالاهای ضروری هستند که قرار است ارز مورد نیاز برای آنها از محل 80 درصد صادرات غیرنفتی - شرکت های پتروشیمی فولاد و معدنی - و از محل سامانه نیما تامین خواهد شد.

سیف، نرخ مبنا برای واردات کالاهای گروه دوم را همان نرخ ارز رسمی دانست و گفت: یکی از مباحث جدی این روزها در بازار، تبدیل نرخ کالاهایی است که با بهای4200 تومان وارد کشور می شوند اما با قیمت های بالاتر نرخ گذاری می شوند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها و شفاف سازی در بازار، قرار است ارزهایی که با مبنای 4200 تومان به واردکنندگان تخصیص داده را در سامانه ای به اطلاع عموم برساند تا هر کسی کالایی وارد می کند که قیمت آن منطقی نیست و با این رقم مغایرت دارد، بتواند اعتراض کند و نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات نظارت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در اولویت سوم، کالاهایی هستند که از محل 20 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی - عمدتا شامل صادرکنندگان خُرد و بخش خصوصی - انجام می شود و قرار است این کار با نرخ توافقی باشد.

سیف اظهار داشت: در حقیقت بازار ثانویه ای در کنار بازار اصلی شکل می گیرد.

به گفته سیف، گروه چهارم، کالاهای ممنوع الورود هستند.

وی ابراز امیدواری کرد با این اقدام ها و با وجود تلاش های دشمنان بویژه آمریکا برای ایجاد التهاب در بازار، آرامش در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

 

نظر شما