سخنگوی وزارت خارجه:

ترامپ و سیاست های آمریکا در بستر بیماری است/ در برجام نگاه خودم را دارم/ نشست مشترک ایران، روسیه و ترکیه در هفته آینده/ آقای ظریف نگاه جناحی ندارد

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۱۰:۵۷:۱۲
کد خبر: ۷۲۲۰۱۹
ترامپ و سیاست های آمریکا در بستر بیماری است/ در برجام نگاه خودم را دارم/ نشست مشترک ایران، روسیه و ترکیه در هفته آینده/ آقای ظریف نگاه جناحی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که اقای عراقچی گفتند که برجام در ای سی یو است و وزیر اطلاعات اعلام کرد برجام به مویی بند است، گفت: همه تعابیر می تواند درست باشد و غلط نیست ولی من نگاه خودم را دارم، برجام را مستحکم می دانم ، چیزی که حال خوش ندارد و در بستر بیماری است شخص ترامپ و سیاست های امریکا است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود در پاسخ به این سوال که اقای عراقچی گفتند که برجام در ای سی یو است و وزیر اطلاعات اعلام کرد برجام به مویی بند است، بیان کرد: همه تعابیر می تواند درست باشد و غلط نیست ولی من نگاه خودم را دارم. من برجام را مستحکم می دانم. برجام باتوجه به مکانیزمی که در ان طراحی شده انچنان پایدار است که علیرغم خروج امریکا هنوز پابرجاست. به نظرمن چیزی که حال خوش ندارد و در بستر بیماری است شخص ترامپ و سیاست های امریکا است. امریکا نتوانست استحکام برجام را تحمل کند و نهایتا از ان خارج شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شکایت ایران به خاطر توقیف أموال و دادگاه لاهه گفت: براساس شکایت ایران به دلیل توقیف غیرقانونی ٢ میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی توسط ایالات متحده شکایتی در دیوان بین المللی دادگستری لاهه مطرح شد. تصور می کنم٨-١٢ اکتبر برای استماع این دادگاه برگزار می شود. باید دید این روند به کجا خواهد رسید. این موضوع تا احقاق جدی حقوق دنبال خواهد شد.

قاسمی در پیامی به تیم ملی ایران گفت: سلام و درود از سوی وزیر امور خارجه، وزارت امور خارجه ، مردم به تیم ملی ایران در مقابل تیم پرتغال می فرستم. تیم ملی فوتبال برای شادی و سربلندی ملت بازی شرافتمندانه  در مقابل دو تیم مراکش و اسپانیا انجام داد.

قاسمی درباره اخراج دو دیپلمات ایرانی از سوی دولت هلند گفت: الان اطلاع دقیقی ندارم. این خبر را نه تایید و نه تکذیب می کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موفقیت اردوغان در انتخابات ترکیه گفت: خبر بسیار خوشایندی است. به اقای اردوغان تبریک و مردم ترکیه که در این انتخابات پرشکوه شرکت کردند، تبریک می گویم. قبلا درباره این حضور پرشور پیش بینی نشده بود. قطعا این وضعیت برای ایران مطلوب است. باید برای دولت منتخب مردم ارزوی موفقیت کرد. وضعیت موجود می تواند نوید بهبود وضعیت بیش از گذشته باشد تا در همه سطوح مختلف در همه زمینه ها همکاری بیشتری داشتیم. این وضعیت می تواند کمک بسزایی در تثبیت صلح و امنیت داشته باشد. امیدواریم بیش از گذشته در سوریه با روسیه و ترکیه داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست مشترک در آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه برای هفته اینده خبر داد.

وی درباره بسته پیشنهادی اروپا به ایران و اینکه چین و روسیه چه نقشی در تهیه آن دارند گفت: ما نباید صرفا در وضعیت جدید از سه کشور اروپایی نام ببریم و چین و روسیه را نادیده بگیریم. هر 5 کشور متعهد هستند و وظیفه دارند که این بسته را نهایتا به ایران ارایه کنند تا ما بتوانیم تصمیمات قطعی خود را اتخاذ کنیم. این بسته پیشنهادی باید مورد قبول سه کشور اروپایی و چین و روسیه باشد. به این پکیج باید به صورت مجموعه نگاه کرد.

قاسمی درباره اقدامات معاونت اقتصادی بعد از خروج از برجام گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی های لازم را داشتیم و سفارت خانه های ما دستورالعمل های لازم را برای پیگیری امور دریافت کردند. همچنین هیأت های اعزام و تماس ها از تهران با کشورهای طرف مقابل همچنان وجود دارد. بخشی از کارها انجام و بخش دیگر هم در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره همکاری روسیه و عربستان در اجلاس اوپک بر ضد ایران و اینکه آیا معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه رایزنی با مقامات روس داشته است گفت: راجع به این رایزنی اطلاعی ندارم و اوپک و نفت جزو مسئولیت های وزارت نفت است. 

وی درباره تأکید بروجردی و ولایتی بر نگاه شرق و اینکه روسیه در جهت مخالف سیاست های ایران حرکت می کند گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر تعامل با کشورهای جهان است. هیچ دو کشوری در دنیا همسان و همگام فکر نمی کند. نباید تصور کرد وقتی صحبت از منطقه و غیرمنطقه می شود ما در همه مسایل اشتراک نظر کامل داریم. هر رابطه ای می تواند در بخش های مختلف گهگاهی با موانع روبرو شود. نباید پیش داوری کرده و ایران را متهم کنیم که چشم بسته با کشورهای دیگر تعامل دارند زیرا ما برای استقلال خود هزینه های زیادی پرداخت کرده ایم.

وی درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای همکاری های اقتصادی اظهار کرد: از جزییات نمی توانم سخن بگویم اما روزانه و مرتب در تماس با مجموعه این کشورها هستیم و کارگروه ها در اتحادیه  اروپا کار می کنند. خوش بین هستیم تا در نهایت اتحادیه اروپا و دو کشور به خواسته های به حق مردم ایران توجه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش آمریکا و معاندین درباره بد جلوه دادن ایران تحت عنوان سورپرایز تیرماه گفت: آمریکا و معاندین تلاش می کنند در افکار عمومی مردم شک  ایجاد کنند. موضوعاتی نظیر دروغ تیرماه، سورپرایز ایران و صحبت هایی که درباره فرزندان مقامات شد دروغ است و با واقعیت سازگاری ندارد. آقای ظریف درست اشاره کرد، ما شاهد خبرسازی های زیادی طی روزهای اخیر هستیم و تعداد خبرهایی که توسط برخی آژانس های خبری مطرح می شود، دروغ است. برای مثال از خروج شرکت هایی نام می برند که اصلا در ایران حضور نداشتند. افکار عمومی با توجه به آزموده های قبلی این ها را نخواهد پذیرفت. گاهی اگر این اتهامات را از یک کودک هم سوال کنید تشخیص می دهد که جنگ روانی است. 

طرفی وجود دارد که همواره علاقمند به گرفتن امتیاز و تحت فشار قرار دادن ایران است. دستگاه ها و آحاد مردم باید با تلاش خود پاسخگوی این اتهامات باشند. آزموده را آزمودن خطاست.

قاسمی درباره آخرین وضعیت برجام اظهار کرد: ما همچنان بدبین نیستیم و کار می کنیم. توقع داریم طرف های دیگر نیز با سرعت و دقت بیشتری هر آنچه را که ما خواسته ایم در پکیج منظم و قابل قبول طرف ایرانی ارایه دهند. ما فشرده کار می کنیم و امیدواریم اروپا با پیشنهاد خود بتواند رضایت  ایران را جلب کند. 

وی با اشاره به نامه نگاری رییس جمهور به سران اتحادیه اروپا درباره برجام گفت: یکسری اقدامات دیپلماتیک پس از خروج آمریکا از برجام قطعی شد. بخشی انجام و بخشی در حال انجام شدن است. این تلاش ها اشکال مختلف دارد و به تناسب نوع رابطه ما و خواسته های ایران و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام مطرح می شود.

در همین راستا نامه و پیام هایی از سوی ریاست محترم جمهور برای روسای جمهور برخی کشورها و مقامات عالی رتبه آنها ارسال شده است و این تلاش ها ادامه خواهد داشت.

وی درباره تفاهم آمریکا و روسیه در جنوب سوریه و اینکه در این توافق جایی برای نیروهای مقاومت درنظر گرفته نشده است، اظهار کرد: این گفته هایی که در رسانه ها مطرح می شود دلیلی برای صحت آن وجود ندارد. ما ارتباط تنگاتنگ با دولت روسیه و سوریه داریم و این تماس ها ادامه دارد. در این راستا جنگ روانی بیشتر مطرح است و در آینده باید شرایط منطقه را ببینیم و تحلیل کنیم.

وی با اشاره به کنایه ظریف به دلواپسان و اینکه این دیدگاه در تضاد با وحدت ملی نیست گفت: من چنین تصوری ندارم. دکتر ظریف فردی متخصص، کارشناس و وزیر خارجه ورزیده است، وزارت امور خارجه مجموعه ای فراجناحی است و صرفا برای پیشبرد منافع ملی تلاش می کند و صحبت های ایشان در این راستا است. مصالح ملی، نظام و منویات مقام معظم رهبری برای ایشان و دستگاه دیپلماسی بسیار اهمیت دارد. وزارت امور خارجه تلاش می کند تا از ورود به مسایل جناحی جلوگیری کند. وزارت امور خارجه پاسخگوی سیاست ها، اهداف و عملکرد خودش است. شخصیت آقای دکتر ظریف با این تعاریف منطبق است و اصلا نمی تواند مورد سرزنش  قرار گیرد. من در جلسه روز گذشته حضور نداشتم و بخشی از نطق ایشان را خواندم اما تأکید می کنم ایشان سمت و سوی جناحی ندارند.

وی در خصوص سالگرد ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در لبنان و پیگیری‌های حقوقی دولت و  مسئولیت حقوقی رژیم صهوینیستی گفت: این پرونده مفتوح هست و توسط وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها و برخی از سفارتخانه‌های ما دنبال می‌شوند. این دستگاهها اعتقاد دارند که آنها (دیپلمات‌ها) زنده هستند. باید نتایج قطعی تلاش‌ها مشخص شود و بتوانیم آنها را ارائه کنیم. درباره روند الان نمی‌شود صحبت کرد، اما از مسائلی است که پرونده آن نزد جمهوری اسلامی مفتوح است و امیدواریم که بتوانیم به نتایج لازم برسیم. اقدامات حقوقی و غیرحقوقی صورت گرفته و انشالله ادامه پیدا می‌کند تا به نتیجه قطعی و مشخصی برسیم. ‎

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا، پیرامون ضرب و شتم برخی از ایرانیان در گرجستان گفت: ما گزارشی از سفارت خودمان دریافت کردیم البته نه با این غلظت. برای سرنشینان یک خودرو در نقطه مرزی مشکلی پیش آمده بود و سفارت ما این موضوع را دنبال کرد. این موضوع مربوط به ورود افرادی بود که مدارک لازم و اولیه برای ورود به یک کشور خارجی را نداشتند و همچنین از داشتن نقدینگی محروم بودند بنابراین تنش ایجاد شده بود. با پیگیری سفارت این موضوع حل و فصل شد درباره جزییات سوال شما پس از پیگیری اطلاع خواهم داد.

قاسمی درباره تعلیق خدمات کنسولی سفارت استرالیا در ایران بیان کرد: وزارت امور خارجه یادداشتی را از سفارت استرالیا مبنی بر بهینه کردن کار و خدمات و کاهش نیروی  انسانی در بخش کنسولی دریافت کرد. سفارت استرالیا به طور کامل سعی کرده به صورت اینترنتی و آنلاین پاسخگوی طرف های ایرانی باشد. چیزی که از یادداشت سفارت این کشور استنباط شد که ارایه ویزا توسط این سفارتخانه در تهران تغییر کرده و شکل جدید به خود گرفته است. اخیرا شکایاتی از برخی کارکنان شرکت ها دریافت کرده بودیم که با این اقدام شاهد تحول خواهیم بود.

قاسمی در ادامه درباره کشته شدن محمدرضا کلاهی در هلند اظهار کرد: در مورد کشته شدن این شخص اطلاعی ندارم. اگر این اتفاق می افتاد باید از بخش کنسولی این خبر را دریافت می کردم که نکردم. راجع به این فرد و ارتباطش با دولت هلند اطلاعات باید با دقت ارایه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمایت ایران از مردم مظلوم یمن، با محکوم کردن تجاوز ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان به این کشور گفت‎: یمن وارد یک بحران و فاجعه بشری شده‎ است. امیدواریم جامعه جهانی شرایط خطیر مردم یمن را بیش از گذشته درک کنند. به ویژه کشورهای اروپایی و مجامع بین المللی تلاش کافی و وافی را داشته باشند‎. ایران تلاش کرده در تماس با کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی صدای مظلومیت مردم یمن را منتقل کند و به دنبال راهکاری است که تجاوز توقف پیدا کند و کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن برسد‎.

بهرام قاسمی، درباره توییت مایک پامپئو درباره اینکه ایران خشم جهان را برخواهد انگیخت و اظهارات نتانیاهو و اینکه افکار عمومی چگونه آگاه شوند، گفت:‎ اینکه چطور می‌شود مردم را قانع کرد، نیاز به زمان مبسوط دارد، اما نکته این است که آمریکا با توجه به سیاست‌های خصمانه خودش که دیرپا هم هست در دوران ترامپ با شدت بیشتری علیه منافع ایران و مردم ایران به ابزارهای مختلفی روی آورده است. و از جمله آنها جنگ روانی و فشار اقتصادی است. به هر حال این اقدامات با خروج آنها از برجام با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند و سعی می‌کنند با اطلاعات غلط و دروغ در فضای جامعه ایران ایجاد تشتت و سوال کنند. با توجه به سیاست‌های آمریکا در دهه‌های گذشته آمریکا، فکر می‌کنم سیاست‌های آمریکا و آقای پامپئو برای آنها حاصلی نخواهد داشت و باید برگردند و روش‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهند. توییت‌کردن کار ساده‌ای است و می‌توان آن را انجام داد ولی مهم محتوای آن هست. اینکه محفل خاصی در درون آمریکا این اطلاعات غلط را در اختیار مقامات این کشور قرار می‌دهند و با هدف تشدید جنگ روانی شکل می‌گیرد. ‎

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به یک رسانه افغانستانی در خصوص تمدید آتش بس و صلح در افغانستان و اینکه آیا ایران تماس‌هایی با طرفها دارد یا نه، گفت:‎ علاقمندی و آروزی ما ثبات و امنیت در افغانستان است. دیر زمانی است که مردم افغانستان از ناامنی رنج می‌برند. امیداریم که آلام مردم افغانستان کاسته شود. ما علاقمند بودیم که آتش‌بس ادامه پیدا کند که متاسفانه ادامه پیدا نکرد. ما به عنوان همسایه دلسوز آماده هستیم هر آنچه که بتوانیم و مورد نظر دولت افغانستان باشد، ما برای مردم و دولت افغانستان انجام دهیم. من سطح تماس‌ها را نمی‌دانم، می‌توانم این را بیان کنم که با توجه به وضعیت افغانستان و دیرینه بودن مشکلات افغانستان چه در دوران اشغال شوروی یا مراحل بعدی، ما با بسیاری گروه‌ها و مردم افغانستان کمک‌هایی و ارتباطاتی داشتیم و یک ارتباطات معنوی بین ما و مردم افغانستان وجود داشته داشته است.‎

وی درباره جنگ تجاری آمریکا و اروپا و اینکه این مسئله ایران را به اروپا نزدیک کند، گفت:‎ کشورها تعامل خود را با کشورهای دیگر بر اساس منافع خود دنبال می‌کنند. ما امروز شاهد پیچیدگی‌هایی در روابط آمریکا با دیگر کشورها هستیم. نباید موضوعات را به هم گره زد و یک پیوستگی ذهنی ایجاد کرد. ولی به هر حال وضعیت جدید بین اروپا و آمریکا واقعی است که وجود دارد. من الان نمی‌توانم الان اظهار نظری درباره اینکه این موضوع چه تاثیری بر روابط دیگر کشورها خواهد داشت، داشته باشم.‎

قاسمی در پایان درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار کرد: در مورد این سفر پاسخی ندارم. هنوز هیچ منبع رسمی چیزی در این خصوص مطرح نکرده است. اما در آینده ای نه چندان دور تبادل هیأت خواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز