وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت:

خودرو طلا نیست/ هدف ما کاهش قیمت تمام شده کالاهاست

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۱۲:۵۸:۵۵
کد خبر: ۷۲۳۸۱۳
خودرو طلا نیست/ هدف ما کاهش قیمت تمام شده کالاهاست
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: در دو ماهه اول سال 97 تسهیلات بخش بانکی افزایش داشته و مهمترین هدف ما در این سال کاهش قیمت تمام شده کالاهاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، نشست خبری روز ملی صنعت و معدن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

در این نشست «محمد شریعتمداری»، وزیر صنعت، گفت: تصمیمات ارزی، اولین تصمیمی است که برای ایجاد مقابله با اخلالگران ارزی و اعلام نرخ ثابت صورت گرفت. همچنین با بررسی تورم داخل و خارج و کنترل منابع ارزی از محل صدور نفت خام و صادرات غیرنفتی، مدیریت بانکی در دستور کار قرار گرفت.

او در ادامه گفت:  با توجه به منابع محدود نفتی در کشور و نظام مدیریت صادرات و واردات در کنار سیاست های تجاری، اولویت بندی کالاهای وارداتی و تأمین مواد اولیه حساس و صنعتی را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر صنعت معدن عنوان کرد: دولت نمی تواند درباره ممنوعیت ورود کالا تصمیم اتخاذ کند اما از طریق نظام تعرفه ای این اقدام صورت گرفته و 135 واحد گروه کالا ممنوعیت شان اعلام شد.

او تاکید کرد: ظرفیت های خالی کارخانه های کشور با تأمین ارز مواد اولیه، باید به سمت تولید داخلی حرکت کند.

او تصریح کرد: با بالابردن بهره وری، توجه به خلاقیت و اعتماد به مهندسین پتانسیل کشور برای پیشبرد اهداف بالا خواهد رفت. ما نیز راهکارهای زیادی اتخاذ خواهیم کرد تا کشور را از بحران نجات دهیم.

او گفت: ما در دوره ای شاهد بودیم که ایران توسط کشورهای متعدد به انزوا رانده شده بود اما الان شاهد آن هستیم که کشورهای مختلف اعلام آمادگی کردند که کنار ایران خواهند ماند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد بانک توسعه اروپایی برای ادامه مسیر با ایران همراه است.

او با تاکید بر اینکه این ملت براساس توانایی های لازم می تواند کشور را اداره کند، افزود: انشاالله در این زمینه روند رو به رشدی را شاهد خواهیم بود و این وضعیت قابل کنترل است.

او از همه صنعتگران و معدن کاران، مهندسان و کارگران تشکر کرد و افزود: افسران حاضر در عرصه تولید که امروز پایداری نظام اقتصادی کشور به توانایی آنها وابسته است، قابل قدردانی هستند.

شریعتمداری گفت: حدود 20 درصد از منابع صادراتی یک کشور برای رفع نیازمندی ها است، پس به این دلیل به سمت بازار رقابتی بورس رفته تا این امکان را فراهم کنیم که واردات بهتری داشته باشیم.

او با بیان اینکه اسامی کسانی که از ارز 4200 تومان بهره مند هستند باید در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: ما نمی خواهیم اقتصاد کشور را از هم بپاشیم، پس با استفاده از نیروی عقل خدادادی تصمیم می گیریم که این تصمیمات به نفع نظام اقتصادی کشور خواهد بود.

او حضور نهادهای نظارتی را ضروری دانست و افزود: 6 هزار و 481 فقره خودرو در مجموعه نظام تجاری کشور وارد شده که در آن زمان سامانه ثبت سفارش باز نبوده است. همچنین حدود 1900 دستگاه براساس شناسه های اینترنتی ردیابی شدند.

او گفت: همه کسانی که تخلف کرده اند، باید شناسایی شوند و پای محاکمه بروند و خود دولت این تخلف را منعکس کرده است.

وزیر صنعت گفت: میزان تولید خودرو در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 24 درصد رشد داشته است.

او با بیان اینکه خودرو طلا نیست، افزود: در حوزه سیاست های کنترل بازار نظام سرکوب قیمت ها امری طبیعی است که موجب جلوگیری از رشد اقتصادی می شود. ما مکلف هستیم از مردم حمایت کنیم.

او عنوان کرد: در دو ماهه اول سال 97 تسهیلات بخش بانکی افزایش داشته و مهمترین هدف ما در این سال کاهش قیمت تمام شده کالاهاست.

شریعتمداری بیان کرد: باید به بازار آرامش دهیم و اجازه دهیم صادرکننده، صادرات انجام دهد.

او صادرات غیرنفتی کشور را طی 2 ماهه اول امسال 18.8 میلیون تن اعلام کرد و افزود: 22.2 درصد برای تخصیص واحدهای صنعتی تقاضا ارایه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : فهرستی از 71 قلم کالای اساسی مورد نیاز عموم مردم در نامه ای به بانک مرکزی داده شده تا اطلاعات واردکنندگان این کالاها به مردم اعلام شود.

محمد شریعتمداری با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای دستورات رئیس جمهور برای تنظیم بازار گفت:​ در خصوص نحوه استفاده از ارز حاصل از 20 درصد صادرات غیرنفتی، نامه ای را به معاون رئیس جمهور ارسال کرده ایم تا سیاست های هماهنگ برای فعالان اقتصادی اتخاذ شود.

وی گفت: برای تنظیم بازار نیز کمیته های ویژه ای تشکیل شده است تا زیرنظر استانداران جلسات هفتگی منظم با حضور بخش خصوصی و دستگاههای نظارتی تشکیل شود .

وی افزود: در این کمیته ها بویژه در خصوص نظارت بر عرضه کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده است در کل سطح کشور و استان های مختلف نظارت می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز