یادداشت؛

عقل خدادادی روحانی و مردم به شفافیت امر می کند

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۱۳:۱۰:۵۲
کد خبر: ۷۲۴۲۵۹
عقل خدادادی روحانی و مردم به شفافیت امر می کند
یادداشت میهمان - زهره آشتیانی

فکر نمی کنم فراموش کرده باشیم که درست یکسال قبل با رای قاطع مردم دولت دوازدهم به حسن روحانی سپرده شد ، که پشت آن رای ، خواسته ها و انتظاراتی نهفته است . در همان زمان تغییر ترکیب دولت بیانگر شنیدن صدای مردم برای پاسخ به آن انتظارات بود . حسن روحانی به گفت و گوی صریح با مردم نشست و درست در عرصه های مورد مطالبه مردم دست به تغییر زد و اعضای دولت را به تلاش برای حل مشکلات مردم فراخواند ، ولی ایا اخباری که این روزها به گوش می رسد انتظار رییس جمهور از کابینه اش را براورده می سازد؟

کمترین انتظار مردم شفافیت و پاسخگویی نسبت به عملکردی است که با منافع ملت گره خورده است ، ولی جای تامل است که گاهی بخش هایی از دولت صدای مردم را بدرستی نمی شوند و با خودداری از شفافیت ، مردم به حاشیه  می کنند فارغ از باور بدان که در عصر ارتباطات و اطلاعات و نهادینه شدن حکومت مردم سالاری مردم همواره در متن حضور دارند ؛ و شاید با ارزیابی اقدام تیم اقتصادی دولت و بالاخص تصمیمی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای تعلل در شفافیت عملکردی می گیرد این پرسش جدی مطرح می شود که آیا ان عقل خدادای صرفا منفعت عده ای قلیل را در مقابل منفعت ملی ترجیح نمی دهد ؟ این در حالی است که شخص رییس جمهور بر سر عهد خودش با مردم ایستاده است و با قاطعیت به تمام مدیران دولت اعلام می کند باید صرفه جویی و البته مبارزه با فساد را از خودشان شروع کنند . 

نباید فراموش کنیم که هر دولتی تکلیف قانونی اش تسهیل زندگی روزمره و سرمایه ای مردم است و بی شک صدای مردم صرفا همین فریاد بلند معترضان نیست بلکه باید صدای اکثریت ضعیف جامعه را شنید که همان رانت بگیران نجومی هر روز آنها را ضعیف تر می کنند و فریاد معترضان را بلند تر می سازد ، و در چنین شرایطی است که عدم پاسخگویی دستگاههای اجرایی که تصمیم گیران ساخت زندگی روزمره مردم هستند به منزله همراهی با منفعت عده قلیلی است که در طول مدت به  تصمیم سازان اقتصاد کشور تبدیل می شوند .   

آقای شریعتمداری وزیر محترم صمت شما هم فردی از اعضای کابینه رییس جمهوری هستید که بی پرده به میان مردم می رود و با آنها سخن می گوید و لذا باید همسو با روش و منش ایشان عملکرد شفافی داشته باشید و بی تردید عقل خدادادی مان حکم می کند که جلوی رانت و فساد را بگیریم و به خوبی می دانید هنگامی که دولت فسادستیزی را از خودش آغاز کند می تواند به مردم اطمینان دهد که در مبارزه با رانت و فساد مماشاتی وجود ندارد . هر چند پس از بحثهای فراوان و با کلی تاخیر لیستی که با ارز دولتی کالای غیر ضروری را وارد کرده اند منتشر می شود ولی هیچ منطقی نمی پذیرد همان نکته شما را که از منفعت واردگان بخش خصوصی به هر دلیلی دفاع کرده اید ! 

بی شک حساسیت مردم نسبت به عملکرد تیم اقتصادی دولت و انتظار پاسخگویی ، درخواست زیادی نیست و این بیانگر توفیق رویکرد رییس جمهور برای مشارکت مردم در اداره امور است ، و باید این حضور را قدر دانست و با برچیدن منفعت طلبی های عده ای قلیل به تقویت پیوند دولت و مردم پرداخت نه انکه با انتخاب روش نخ نما شده فرار از پاسخگویی به فاصله زایی دامن زد. بنظرم جالب توجه است روزه سکوتی که اعضای دولت گرفته اند و باعث شده اند رئیس جمهور در علن تذکر دهد، در صورت تداوم این سکوت گرایی هر روز به فاصله میان مردم و دولت افزوده می شود ، و آیا جز این است که وزرای محترم با رای مردم به دولت بر مسند نشسته اند و اکنون باید پاسخگویی و اطلاع رسانی نسبت به عملکردشان سرلوحه فعالیت هایشان باشد . 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز