معاون اول رییس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن:

کشوری که بخواهد جای ایران را در بازار نفت بگیرد، خیانت کرده است/ تعامل بخش خصوصی و دولت بی سابقه است

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۱۳:۳۷:۴۸
کد خبر: ۷۲۴۲۸۵
کشوری که بخواهد جای ایران را در بازار نفت بگیرد، خیانت کرده است/ تعامل بخش خصوصی و دولت بی سابقه است
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ادعای آمریکایی ها برای به صفر رساندن فروش نفت ایران تا آبان ماه گفت: آنها تلاش می کنند با کمک سعودی ها تولید نفت در سطح جهان را افزایش دهند تا اگر فروش نفت ایران متوقف شد اتفاقی در بازار جهانی نیفتد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صنعت و معدن با بیان اینکه صنعت و معدن و فعالان این بخش نقطه اتکای توسعه کشور و پیشرفت کشور هستند، اظهار داشت: اگر سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی بیشتر از سهم بخش صنعت است به دلیل ارتباط آن خدمات به حوزه صنعت و واحدهای تولیدی می باشد و با راه اندازی واحدهای صنعتی است که خدماتی نظیر خدمات پولی و بانکی، خدمات بیمه ای، استاندارد و خدمات پس از فروش ایجاد می شود. 

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در دولت یازدهم برای کمک به فعالان اقتصادی گفت: اصلی ترین اولویت کاری دولت تدبیر و امید، فراهم کردن فضای تعامل با دنیا بود تا شرایط بین المللی برای فعالان اقتصادی مناسب باشد. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت باید کاری کند که سیاست های پولی و بانکی و اقتصادی کشور ثبات زا و آرامش آفرین باشد و صدای واحدی در مدیریت کشور به گوش برسد، تصریح کرد: دولت یازدهم تلاش کرد ثبات را بر فضای اقتصادی و سیاسی کشور بازگرداند. زیرا آرامش و نبود اختلاف میان مسئولین و قوای سه گانه منجر به ایجاد آرامش برای فعالان اقتصادی خواهد شد. 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه با تلاش های دولت توفیقات و دستاوردهای خوبی در این زمینه ها حاصل شد، افزود: دولت توانست در فضای بین المللی در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا در مذاکره ای ۱۸ ماهه نفس گیر به توافق برجام دست یافته و با برقراری ثبات در اقتصاد کشور شاخص هایی نظیر تورم را کاهش و اشتغال را افزایش دهد به گونه ای که فعالان اقتصادی احساس می کردند که فضا برای فعالیت آنها مناسب است. 

وی با اشاره به اینکه شاید برخی از اقشار جامعه این دستاوردها را به وضوح در زندگی خود لمس نکرده باشند، تصریح کرد: وقتی شوک اقتصادی در کشور ایجاد می شود درآمد و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و دوره ای طولانی نیاز است تا شرایط به قبل از شوک اقتصادی بازگردد. 

جهانگیری با اشاره به مسائل اقتصادی و شوک های وارد شده به اقتصاد کشور از سال ۸۶ تا ۹۲، گفت: در این سالها به شدت قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و این باعث شد که در سالهای پس از شوک و در دولت تدبیر و امید اقشار ضعیف جامعه نتوانند رشد سرمایه گذاری،‌ رشد اقتصادی و کاهش تورم را در زندگی خود بخوبی لمس کنند. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تحولات ایجاد شده در فضای بین المللی پس از روی کار آمدن ترامپ، خاطر نشان کرد: بدعهدی آمریکا و زیرپا گذاشتن یک توافق بین المللی از سوی هیچ کشوری پذیرفته نیست و البته موجب نگرانی در سطح بین المللی می شود.

وی ادعای رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در برجام منافع آمریکا لحاظ نشده و همه امتیازات به ایران داده شده است را زیر سوال برد و با اشاره به جریانی که با همکاری آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی ها در صدد برهم زدن فضای آرامش، پیشرفت و همکاری های بین المللی ایران است،‌ اظهار داشت: تعامل بخش خصوصی و دولت در حال حاضر نسبت به دوره های گذشته بی سابقه است تا جایی که رییس اتاق بازرگانی کشور بعنوان رییس دفتر رییس جمهور منصوب شد و اکنون نیز معاون اقتصادی رییس جمهور است. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان اصرار داشتند این فضای مناسب را بر هم بزنند، خاطر نشان کرد: در همین راستا محدودیت هایی در کشورهای منطقه علیه فعالان اقتصادی ایران لحاظ شد که البته این موضوع برای آنها بعنوان یک روسیاهی تاریخی در منطقه خواهد ماند. 

وی با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا و هم پیمانانش برای تولید نفت و کنارزدن ایران از بازارهای جهانی کار ساده ای نیست و به شکست منجر خواهد شد، ادامه داد: آرامش و امنیت منطقه فقط به خاطر حضور جمهوری اسلامی ایران است وگرنه برخی از کشورهای منطقه عددی نیستند که بتوانند امنیت خلیج فارس را حفظ کنند. 

جهانگیری اظهار داشت: در مرحله نخست دشمنان تلاش کردند تا محدودیت هایی در تامین ارز بصورت اسکناس در ایران ایجاد کنند چرا که ایران از کارت های اعتباری بین المللی برخوردار نیست و ناچار است از ارز بصورت اسکناس استفاده کند و تقریباً هیچ کشوری مانند ایران نیست که به این میزان به اسکناس ارز نیاز داشته باشد. 

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: وقتی فضا را ملتهب و ناامن می کنند عده ای به بازار ارز مراجعه می کنند که ارز بخرند و نگه دارند و این تقاضایی تعریف نشده است و حجم آن نیز قابل اندازه گیری نیست و اگر فضا ناامن تر شود عده ای می خواهند که با اسکناس ارز در خارج از کشور برای خود ملک و خانه تهیه کنند . 

وی با اشاره به اینکه افزایش تقاضا به سمت بازار و اسکناس ارز باعث تغییرات قیمت ارز شد،‌ تصریح کرد: در ماه های مهر،‌آبان و آذر نفت به میزان خوبی فروش می رفت و ارز آن که حدود ۵۰ میلیارد دلار بود در اختیار دولت قرار می گرفت و حدود ۴۵ میلیارد دلار نیز حاصل از صادرات غیرنفتی بود و کل واردات کشور ۵۳ میلیارد دلار بود که در نتیجه عدم تعادل در عرضه و تقاضای ارز وجود نداشت اما تلاطم و جریانی را حس می کردیم که در کشور در حال وقوع است. 

جهانگیری اظهار داشت: البته همه مسائل را نباید به توطئه خارجی و تحریم ها مرتبط کرد. اقتصاد ایران از بیماری های مزمن رنج می برد. دولتی بودن اقتصاد و وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی از جمله بیماری های مزمن اقتصادی است ضمن آنکه بخش خصوصی حضور کمرنگی در اقتصاد دارد چرا که هم فرصت برای حضور نداشته و هم به دلایل فرهنگی بخش خصوصی ایران علیرغم اصلی ترین پیام سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی که می گوید هیچ سقفی برای رشد بخش خصوصی وجود ندارد،‌ سرمایه و دارایی خود را کتمان می کند که این فرهنگ مانع رشد بخش خصوصی است.

معاون اول رییس جمهور افزود: نتیجه این بیماری ها، تورم مزمن دو رقمی است که دهها سال در اقتصاد ایران جا خوش کرده است و نظام بانکی مشکل دار و نقدینگی بزرگ که در اقتصاد کشور شکل گرفته نیز ناشی از این بیماری های مزمن است که این مشکلات مانند اتاق باروت هستند که با اندک جرقه ای تبدیل به بحران می شوند. 

وی با تاکید بر اینکه ما بعنوان دولت و ملت ایران قادر هستیم مشکلاتی که برای اقتصاد ایران طراحی شده را از پیش رو برداریم و از مشکلات با سربلندی عبور کنیم، گفت: تحقق این امر چند شرط دارد که در وهله نخست فعالان اقتصادی باید با روحیه باشند چرا که آنها واحدهای اقتصادی خود را در دوران جنگ اداره کردند و در تحریم های گذشته نیز بر اقتصاد خود مدیریت داشته اند پس دلیلی ندارد حالا که تازه شیپور تحریم زده شده دستپاچه شویم که چه خواهد شد. اگر راهبرد مناسب انتخاب کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه در مقابل حرف زور و بی احترامی به ملت ایران و توهین به مقررات بین المللی باید اقداماتی را در پیش گیریم که شروع کننده این حرکت را پشیمان کنیم تا احساس نکنند که می توانند ما را پای میز مذاکره بیاورند و پس از اینکه توافق ایجاد شد با تغییر دولت توافق را بر هم بزنند و ما باید کاری کنیم که در دنیا آمریکاییها از این کار پشیمان شوند. 

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه نخستین راهبردی که باید در داخل کشور در پیش گیریم این است که انسجام و وحدت در قوای سه گانه و در میان همه جریانات سیاسی، احزاب و گروه هایی که به ایران علاقمند هستند، ایجاد شود. 

وی افزود: حتی اردشیر زاهدی در آمریکا مقاله ای علیه ترامپ نوشت که شما ایران را نشناختید. ما باید در این شرایط متحد و منسجم باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما همچون گذشته با همه کسانی که در جامعه بین الملل اهل گفتگو باشند گفتگو خواهیم کرد و تا جایی که حقوق ملت ایران ایجاب کند به مذاکره ادامه خواهیم داد، افزود: ایران هم می توانست پس از خروج آمریکا،‌از برجام خارج شود اما وقتی رییس جمهور فرانسه،‌سران کشورهای اروپایی و چین و روسیه گفتند شما به احترام بقیه از برجام خارج نشوید و فرصت مذاکره بدهید، ایران پذیرفت و در مذاکراتی که تا کنون انجام شده است همه اعضا به نفع ایران سخن گفتند و آمریکا در فضای بین المللی احساس بازندگی دارد و بجز سعودی و رژیم صهیونیستی هیچ کس از مواضع آمریکا دفاع نکرد. 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: حتی در مذاکره ای که در شورای امنیت بود وقتی راجع به ایران بحث شد،‌ آمریکا موضوع حوادث دی ماه سال گذشته را پیش کشید که ۱۴ عضو شورای امنیت علیه آمریکا موضع گرفتند که چرا موضوعی غیرمرتبط را مطرح کرده است و در جلسه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر اعضای این شورا به نفع ایران و ضرورت پایبندی همه بر اجرای کامل برجام تاکید کردند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در سیاست های اقتصادی باید متناسب با شرایط پیش رو تصمیم بگیریم و ممکن است شاهد تغییراتی باشیم، خاطر نشان کرد: دشمنان از تحریم هوشمند سخن می گویند و ما نیز مقابله هوشمند خواهیم کرد و به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که با کمک فعالان اقتصادی بتوانیم نمایشی از ثبات اقتصادی در ایران ارائه دهیم که البته ممکن است در ماههای نخست کمی تلاطم و دشواری باشد اما در ادامه موفق خواهیم شد. 

جهانگیری با بیان اینکه آمریکا در تحریم ها سه هدف را دنبال می کند که نخست می خواهد مانع از فروش نفت ایران شود .البته ایران با کشورهای دوست متعدد همکاری دارد و نفت را به آنان خواهیم فروخت و در این راستا گفتگو کرده و راهها را باز کرده ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی نیز عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می تواند بصورت شفاف نفت بخرد و صادر کند. 

وی گفت: تلاش و برنامه ما این است که در این شرایط به گونه ای برنامه ریزی کنیم که شعار و ادعای آمریکایی ها برای کاهش فروش نفت ایران با شکست مواجه شود که در این راستا برنامه ریزی شده است. 

جهانگیری اظهار داشت: آنها صادرات غیرنفتی ما را نیز هدف قرار داده اند و می خواهند مانع از صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات شوند که از صادر کنندگان انتظار داریم مانند سرباز خط مقدم اقتصاد تلاش کنند تا صادرات سال ۹۷ بیش از صادرات سال ۹۶ باشد. 

معاون اول رییس جمهور هدف دیگر آمریکا را ممانعت از جابجایی و انتقال پول برای ایران دانست و گفت: آنها می خواهند کاری کنند تا بانکهای بین المللی به ما خدمات ندهند اگرچه این محدودیت از سال ۹۰ نیز وجود داشته و تاکنون برطرف نشده است و مبادلات بانکی ما همواره با هزینه همراه بوده که برای حل این مسئله به دنبال راهکارهایی خواهیم بود. 

وی ادامه داد: هدف بعدی آنها ایجاد مانع در حمل و نقل ایران است اما ایران کشوری است که با ۱۵ کشور منطقه همسایه است و راه های خشکی و راه آهن با کشورهای چین و آسیای میانه و حتی اروپا دارد و در شمال و جنوب کشور نیز کشتیرانی ایران فعال است و شرکت های خارجی برای همکاری در حوزه حمل ونقل اعلام آمادگی کرده اند. 

جهانگیری با بیان اینکه در سیاست های جدید ارزی باید شفافیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: نمی شود که صادر کنندگان ارز حاصل از صادرات را در چرخه اقتصاد کشور وارد نکنند. اینکه ما ادعا کنیم که صادرات زیادی داریم اما ارز آن به اقتصاد کشور وارد نشود ارزشی ندارد. 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما بعنوان دولت معتقد نیستیم که چیزی بیش از فعالان اقتصادی می دانیم،‌گفت: هر کس تجربه ای دارد و ما بعنوان دولت به دانش و تجربه نخبگان و صاحب نظران احساس نیاز می کنیم و از آنها می خواهیم که نظرات مشورتی خود را به دولت ارائه کنند. 

وی یکی از سیاست های ارزی دولت را مربوط به واردات دانست و گفت: کسانی که ارز دریافت می کنند باید مابه ازای آن واردات داشته باشند به همین دلیل واردات باید از طریق ثبت سفارش و در سامانه مربوطه انجام شود. 

جهانگیری اظهار داشت: صادر کنندگان بخش خصوصی می توانند ارز حاصل از صادرات را به قیمت توافقی به وارد کنندگان بفروشند و اینکه ساز و کار و توافق بر سر این قیمت چگونه باید باشد در دست بررسی است و پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد. 

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گروه یک کالاهای وارداتی که کالاهای اساسی و ضروری هستند افزود: بانک مرکزی به وارد کنندگان گروه یک ارز پرداخت می کند و پیش بینی کرده ایم تحت هر شرایطی و در بدترین شرایط کالاهای گروه یک با قیمت های رسمی دولتی به کشور وارد خواهد شد و نخواهیم گذاشت به زندگی مردم آسیب برسد. 

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت های بخش صنعت گفت: خواسته اصلی صنعتگران و فعالان اقتصادی بر طرف کردن فشارهای داخلی است و اینک وقت آن رسیده که دستگاه ها مجوزها،‌محدودیت ها و مشکلات پیش روی فعلالان اقتصادی را برطرف کنند. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما بازار داخلی کشور را به راحتی در اختیار خارجی ها قرار نخواهیم داد، تصریح کرد: به میزان ۴.۷ میلیارد دلار کالاهایی که از خارج وارد می شد را ممنوع کردیم که این فرصتی بزرگ برای تولید کنندگان داخلی خواهد بود. 

معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از برنامه های دولت برای کمک به تولید داخلی را سپردن کارها و پروژه ها به فعالان اقتصادی داخلی دانست و گفت: مقرر شده است که در ۲۹ میدان نفتی کشور پروژه ها طی مناقصه های داخلی به پیمانکاران و شرکت های داخلی سپرده شود و بازار بزرگی در بخش طرح های نفتی ایجاد خواهد شد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دوران تحریم و محدودیت ها، بهار رانت خواران و مفسدان ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: همه باید کمک کنیم تا در این شرایط عده ای که به دنبال فساد هستند شناسایی و با آنها برخورد شود و در این دوره هر کس که بخواهد به ملت ایران خیانت کند نابخشودنی است و حتماً‌ با او برخورد خواهد شد. 

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه ما نفت کشور را به کشورهای محدودی می فروشیم از وارد کنندگان کالا خواست در مورد بازارهای هدف خود حتی الامکان تجدیدنظر کنند و کالاها را از کشورهایی وارد کنند که ما به آنها نفت می فروشیم و در آن کشورها از منابع ارزی برخوردار هستیم. 

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: دولت نگاه ویژه ای به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه دارد و از فعالان اقتصادی نیز می خواهد به عنوان انسان های خیر نسبت به اقشار ضعیف توجه کنند و اطمینان دارم با حمایت های مقام معظم رهبری و با مدیریت جدی رییس جمهور محترم از مشکلات عبور خواهیم کرد و هر مدیری که در این مسیر کوتاهی کند، برکنار خواهد شد. 

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گزارشی از دستاوردهای بخش صنعت پس از انقلاب اسلامی ارائه کرد و گفت: در زمان شروع انقلاب ۸۵۴ واحد صنعتی در کشور وجود داشت که امروز این تعداد به بیش از ۱۰۰ برابر رسیده است. 

همچنین رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق صنعت ایران به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از صنعتگران و فعالان اقتصادی برتر نیز تجلیل بعمل آمد.

نظر شما