وزیر کشور:

قاچاقچی، اشرار و تروریسم در عرصه مواد مخدر با هم پیوند خورده‌اند/ بیش از ۷۰۰ نوع مواد مخدر وجود دارد

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۲۰:۵۹:۲۹
کد خبر: ۷۲۵۳۶۵
قاچاقچی، اشرار و تروریسم در عرصه مواد مخدر با هم پیوند خورده‌اند/ بیش از ۷۰۰ نوع مواد مخدر وجود دارد
وزیر کشور از پیوند خوردن قاچاقچی، اشرار و تروریسم در عرصه مواد مخدر خبر داد و بر ضرورت همکاری های بین الملی در مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت کشور، «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور، امروز سه شنبه ۱۲ تیر ماه در همایش روز جهانی بزرگداشت مبارزه با مواد مخدر در سخنانی اظهار داشت، موضوع مواد مخدر یک موضوع بین المللی و جهانی است و انتظار است که نظام بین الملل در این رابطه کمک کند که این بلای خانمان سوز برچیده شود.

وی در ادامه افزود: اکنون در سطح جهانی بیش از ۷۰۰ نوع مواد مخدر وجود دارد و میزان کشت در افغانستان به ۱۰ هزار تن رسیده و میزان روند مصرف مواد مخدر به گونه ای است که اگر به آن توجه نشود، می تواند برای دنیا و جهان خطر آفرین باشد.

وی در ادامه افزود: بنده سه سال قبل در اجلاس UNDC اعلام کردم که موضوع تروریسم و مواد مخدر با هم ترکیب شده اند، اما کشورهای اروپایی و دیگر کشورها آن را باور نکردند و از ما مستندات خواستند که خوشبختانه در سال گذشته و در این نشست و در بیانیه آنها مسئله پیوند قاچاقچیان و تروریسم مطرح و بر آن تأکید شد.

وزیر کشور ادامه داد: در درگیری که اخیراً در یکی از پاسگاه های مرزی به وجود آمد بیش از ۳۰ گلوله آرپی‌جی ۷ به طرف ما شلیک کردند و از سلاح های پیشرفته برخوردار بودند و افراد کاملاً آموزش دیده بودند و این اتفاق در شرایطی رخ داد که هیچگاه شاهد چنین مسئله ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر از سوی قاچاقچیان نبودیم و این مسئله به این معناست که قاچاقچی و اشرار و تروریسم در عمل پیوند خورده اند و در پشت صحنه نیز پشتیبانی تجهیزاتی، مالی، اطلاعاتی و آموزشی  از آنها انجام می گیرد، آیا دنیا و کشورهای اروپایی باز می خواهند سه سال بعد متوجه این پیوند منحوس باشند؟

وزیر کشور با تأکید بر اینکه ایران بیشترین تقابل، درگیری و کشفیات را در عرصه مبارزه با مواد مخدر دارد، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶ بیش از هزار درگیری در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته ایم.

رحمانی فضلی ادامه داد: ما برای انسان جایگاه رفیعی قائل هستیم و برای ما انسان ایرانی، اروپایی و آمریکایی تفاوتی نمی کند، لذا باهمین نگاه با قاچاقچیان و تروریسم مبارزه می کنیم و بر مبنای همین نگاه هم حدود ۳ میلیون پناهنده را در کنار سفره خودمان و در مدارس و دانشگاه های کشورمان زیست و حیات می دهیم.

وزیر کشور خطلاب به مسئولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دبیرخانه این ستاد در اجلاس بعدی شرایطی فراهم کند که سه تن از سفرای کشورهای اروپایی که اکنون در این جلسه حضور دارند، گزارشی از عملکرد خود در عرصه مبارزه با مواد مخدر ارائه کنند، زیرا کسانی که همواره ادعای مبارزه با مواد مخدر داشته و دارند در دوران تحریم به ما دستگاه های ایکس ریل و سگ های مواد یاب نمی دادند و می گفتند شما تحریم هستید، آن هم کشوری که به نمایندگی و به نیابت از آنها با قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه می کند و حتی هیچ کمک مالی هم نکردند.

وی افزود: اگر ایران به عنوان کشوری که با آرمان های دینی به جایگاه رفیع انسان معتقد است اینچنین برخورد نمی کرد، معلوم نبود چه اتفاقی بر سر دیگر کشورها می آمد مگر ما راه به زانو درآوردن دیگران را بلد نیستیم؛ بنده به عنوان وزیر کشور کافی است فقط ۲۴ ساعت چشمان خود را روی هم بگذارم در این صورت حتماً ۵ هزار تن مواد مخدر از مجاری که ما کنترل می کنیم به سمت غرب خواهد رفت ولی هیچوقت این کار را نکردیم زیرا به آن اعتقاد نداریم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: ایران ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و چندین برابر مجروح در این عرصه داده است، لذا در قضیه سوریه جهان دید وقتی تعداد اندکی پناهنده از سوریه به طرف اروپا رفتند، غوغایی به پا شد و دنیا همه جمع شدند تا این مشکل را حل کنند.

وی یادآور شد: بنده به عنوان وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی کشور تأکید می کنم اگر ۲۴ ساعت چشمانمان را روی هم بگذاریم حدود یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی ما به سمت اروپا خواهند رفت و ما از نظر انسانی این کار را نمی کنیم بلکه ما برای آنها ارج و حرمت قائل هستیم و به صلح و قوانین بین المللی پایبندیم اما چرا دیگران نیستند؟

وزیر کشور ادامه داد: مگر شما معتقد نیستید که نظام ضد پولشویی می بایست در مسائل مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و جرائم سازمان یافته و تروریسم عمل کندو از طرفی دیگر بیش از ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر است که عمده آن در اروپا است شما چند شبکه را در این زمینه شناسایی کرده اید و به ما گفته اید؟ چرا اطلاعات نمی دهید؟ بارها در جلسات مطرح کرده ام که شما به ما اطلاعات در حوزه مواد مخدر، شبکه ها و غیره به ما بدهید و ما با آنها درگیر می شویم اما این کار هیچ موقع انجام نشد و یک بند اطلاعات مربوط به مواد مخدر، شبکه ها و غیره نداده اند.

رحمانی فضلی ادامه داد: اگر در کشور مبدا امنیت و توسعه و معیشت برقرار نشود نمی‌توانیم نه جلوی پناهندگان و تروریسم و نه جلوی شرارت و مواد مخدر را بگیریم خاستگاه همه اینها نا امنی و فقر و توسعه نیافتگی و جهل است و در این شرایط ناامنی و شرارت جایگزین آموزش‌های رسمی می‌شود.

وی با طرح این سوال که نقش جهان در برقراری امنیت در افغانستان چیست؟ گفت: هنوز هم به دنبال ناامن کردن منطقه هستند در سوریه و عراق چه کسانی دست داشتند؟ادامه ناامنی در افغانستان را چه کسانی برنامه دارند که دنبال کنند؟ در جاهای دیگر که الان اراده کرده و حرفش را میزنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اکنون همه مسائل به سرعت به واسطه ارتباطات و فضای مجازی بین المللی می شود بدانید هر نقطه نا امن یک امکان بالقوه ناامنی در همه جهان است.

وزیر کشور ادامه داد: برخی صحبت از رعایت حقوق بشر می کنند در حالیکه ایران اعتقاد عمیق به آن دارد اگر آنها اعتقاد به حقوق بشر داشتند و این همه بر مبنای آن دیگران را محکوم کرده‌اند چرا از شورای حقوق بشر سازمان ملل بیرون رفتند؟ چرا کسی چیزی نگفت؟ جز اینکه این یک ابزار بوده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: کسانی که از صلح حرف می‌زنند چرا بر طبل جنگ می کوبند افکار عمومی دنیا و مردمی که فطرت پاک دارند همه آنها که به دنبال صلح هستند نگران اینگونه بی عهدی ها و بی وفایی ها هستند مگر نیامدند به عنوان صلح جهانی و زمینه و بستر همکاری های بین المللی با ایران تعهد برجام را امضا کردند و بعد از آن مگر جشن نگرفتند و شادی نکردند و تعهد ندادند؟ مگر آن را در شورای امنیت نبردند و قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو کردند؟.

وی افزود: پس چطور می شود با بی عهدی و بدعهدی و بی وفایی و پشت کردن به قوانین بین‌المللی یک طرفه از برجام خارج می شوند و ادعا دارند بقیه هم خارج شوند، اساس زور و نا امنی را شما در نظام بین الملل گذاشتید، ملت ایران ملت صلح دوستی است و ایدئولوژی و تفکر اسلامی به ما می گوید ما از نظر شرعی به هیچ وجه مجاز به حمله به دیگران نیستیم و جنگ ما همیشه دفاعی است و این را در طول تاریخ اثبات کرده ایم،

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: همه بدانند که یک حلقه از حلقه های صلح و دوستی و توسعه و پیشرفت را شما باید کامل کنید و آن هم از طریق نجات انسان از دام مواد مخدر است.

 

نظر شما