رییس فراکسیون امید در نشست صمیمی با اصحاب رسانه:

پخش صحنه بازجویی از دختران نوجوان نهایت بی‌تدبیری بود/طرح استیضاح رییس جمهور نظر فراکسیونی نیست/در حال پیگیری ایجاد پارلمان اصلاحات هستیم

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۱۲:۴۴:۲۷
کد خبر: ۷۲۷۹۵۰
پخش صحنه بازجویی از دختران نوجوان نهایت بی‌تدبیری بود/طرح استیضاح رییس جمهور نظر فراکسیونی نیست/در حال پیگیری ایجاد پارلمان اصلاحات هستیم
رییس فراکسیون امید گفت: شورای سیاست گذاری که تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته نیاز به یک شورای بالا دستی با ثبات و در برگیرنده همه طیف‌های اصلاح طلبی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا،«محمدرضا عارف»، رییس فراکسیون امید، ظهر امروز در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه با اشاره به فرارسیدن روز گفتگو گفت: فراکسیون امید در ماه های ابتدایی مجلس دهم بحث گفتگوی ملی را مطرح کرد که متأسفانه ابتدا روند آن کند بود اما در مجموع از پروسه ایجاد شده راضی هستیم. در هر صورت جریانات سیاسی و اجتماعی باید به این نتیجه برسند که منافع شان در گفتگوست.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص پخش بازجویی از دختران نوجوان در صداوسیما افزود: پخش این بازجویی چه ضرورتی داشت؟ در ابتدا باید بررسی کرد که آیا طرح این موضوع از نظر اجتماعی و فرهنگی ضروری است یا خیر؟ آیا اعلام این خبر به مسایل فرهنگی کمک می کند یا به مشکلات می افزاید؟ در هر صورت این اقدام صداوسیما بی نهایت بی تدبیری بود.

عارف با اشاره به تذکر جمعی از نمایندگان درباره محدودیت‌های سفر مولوی عبدالحمید، گفت: روال ما این است که نمایندگان یک موضوع را در فراکسیون مطرح و آن را پیگیری می‌کنند. این موضوع هم از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری می‌شود.

رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، توضیح داد: از دی ماه این موضوع را از طریق دانشگاه تهران و معاون فرهنگی پیگیری می‌کردیم،‌ جلساتی هم تشکیل دادیم که این مساله به عنوان یک مساله درون دانشگاهی تلقی شود و با برخورد قضایی مواجه نشویم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا دانشجویان دستگیر شده، آزاد شوند.

وی با بیان اینکه در فاز بعد با محکومیت چند نفر کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد، توضیح داد: البته ابتدا گفته شد این افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، یکی از آنها هم فارغ‌التحصیل شد. آقای کاظمی نماینده ملایر به عنوان رابط ما با قوه قضاییه عضو این کارگروه شد و چند نفر از جوانان بیرون را در این کارگروه قرار دادیم،‌ جلساتی هم با وزیر علوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم که وظیفه دارد موضوع را جدی‌تر پیگیری کند. همچنین در کمیسیون وزیر را خواستیم چرا که معتقدیم سال تحصیلی باید با آرامش شروع شود، وزیر علوم هم به صورت جدی درگیر این مساله است. ما این موضوع را برای ۵، ۶ دانشجو به این شکل پیگیری کردیم. حالا می‌توانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاه‌ها وارد می‌شوم یا نه.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح رییس جمهور از طرف برخی از اعضای این فراکسیون توضیح داد: این موضوع به قدری واضح بود که نیاز به موضع گیری نداشت. موضع فراکسیون امید نسبت به دولت کاملا روشن است بدین صورت که روند ما و سایر فراکسیون ها حمایت از دولت بوده و هست.

وی با بیان اینکه نماینده طرح کننده استیضاح رییس جمهور با فراکسیون امید ارتباط دارد اما حتی اگر عضو فعال فراکسیون هم باشد باید نظر شخصی یا فراکسیونی نمایندگان از هم تفکیک کنیم تصریح کرد: در آیین نامه فراکسیون امید دو نوع استیضاح در نظر گرفته شده است، یک استیضاح فراکسیونی و دیگری استیضاح فردی.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: در استیضاح فراکسیونی از کل اعضای فراکسیون در مورد استیضاح به جمع بندی می رسند اما در استیضاح فردی در صورت جدی شدن موضوع خواسته عضو در فراکسیون مطرح و پس از بررسی مشخص می کنیم که آیا از آن استیضاح حمایت کنیم یا فرد به صورت آتش به اختیار عمل کند.

وی با اشاره به نامه ۱۰۰ جوان اصلاح‌طلب درباره ضرورت اعمال اصلاحاتی در جریان اصلاح‌طلب، گفت: ما از این نامه استقبال می‌کنیم. ۶۰ نفر از افراد صاحب نظر و نخبه عملکرد شورای سیاستگذاری را نفی کردند که پرسشنامه‌ای با امضای من برای همه آنها فرستاده شد،‌ ما این موضوع را در پروسه اصلاحی جلو می‌بریم و این ۱۰۰ نفر هم کار خوبی کردند البته دیگرانی هستند که نظرشان متفاوت است.

عارف ادامه داد: برای ما وحدت اصل است و هر کس در این مقطع به وحدت آسیب بزند به رفتار و حرکت ما کمک نمی‌کند. در جلسات ما دو طرف بحث می‌کنند و به جمع‌بندی می‌رسیم.

رئیس فراکسیون امید درباره ادعاهای مطرح شده از سوی صادقی نماینده تهران مبنی بر گرفتن رشوه و پول از سوی نمایندگان در جریان بررسی استیضاح وزرا و موارد دیگر، گفت: بنده از آنچه که آقای صادقی گفتم مطلع نیستم اما به طور کلی در فراکسیون امید همواره این موضوع را مطرح کردم که اعضای فراکسیون مراقب باشند که در دام نیفتند چون اگر در دام بیفتند ناچارند که همان وضعیت را ادامه دهند. اگر احساس کنند بده و بستانی وجود دارد مثل اینکه نماینده‌ای در دستگاهی برای حل مشکل رفته و وعده‌هایی را گرفته به او حضورا موضوع را گوشزد می‌کنند.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده او، علیجانی و حضرتی در انتخاب شهردار تهران تاثیرگذار بودند، گفت: بنده در مورد آقای حضرتی اطلاعی ندارم اما در مورد آقای علیجانی و خودم با قاطعیت می‌گویم که چنین چیزی درست نیست و آن را تایید نمی‌کنم.

عارف درباره طرح مباحثی مبنی بر تعیین گزینه‌ای برای جایگزینی او در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفت: سازوکار شورای عالی به گونه‌ای است که آن را می‌توان دموکراتیک‌ترین شورا نامید، این شورا دارای ۲۸ عضو حقوقی و ۱۵ عضو حقیقی است که در نهایت آنها برای تعیین رییس رای‌گیری می‌کنند. نمی‌توان به اصلاح‌طلبان گزینه‌ای را تحمیل کرد و از بیرون به آنها گفت که چه فردی رییس شورا شود، خود آنها تعیین‌کننده هستند.

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه گفته شده او برخی از اعضای شورای عالی را کنار گذاشته است، گفت: سازوکار ورود افراد حقیقی به شورای عالی به گونه‌ای است که افراد آنها را معرفی کرده و در نهایت با رای اعضا آنها به ترکیب نهایی اضافه می‌شوند پس ممکن است یکسری از افراد اضافه شده و یکسری کم شوند، اینطور نیست که کسی بگوید باید فلان فرد از شورا رفته و فلان فرد اضافه شود، باید اجماع در مورد افراد بین اعضای شورا حاصل شود.

عارف در واکنش به سوال انتقادی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شیوه فراکسیون امید تنها حمایت بی‌چون و چرا از دولت بوده و انتقادی مطرح نمی‌کند، گفت:‌ ما از آقای روحانی حمایت کردیم اما در عین حال معتقدیم که دولت باید پاسخگو باشد. حمایت ما از دولت برای پاسخگویی است و نه رودررویی با مردم است، ما در انتخابات برنامه داشتیم، دولت هم برنامه داشت، ما از دولتی حمایت کردیم که اصلاح‌طلب نیست ولی معتقدیم که باید برای انجام کار حمایت صورت گیرد تا ان‌شاءالله کارآمدی افزایش پیدا کند.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در زمان احمدی‌نژاد هم برخی اصلاح‌طلبان می‌خواستند که نسبت به یکسری نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی اصولگرایان پاسخگو باشند حال با وجود نارضایتی‌ها و وجود جنگ اقتصادی موجود در کشور آیا اصلاح‌طلبانی که از دولت حمایت می‌کردند نباید پاسخگو باشند، گفت: حمایت از دولت و پاسخگویی به مردم دو موضوع جداگانه نیستند. ما از دولت حمایت می‌کنیم که پاسخگوی مطالبات و برنامه‌های خود باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه برجا که در انتخابات داشتیم که بر این اساس باید در سال آینده به مردم پاسخ دهیم، افزود: حال ما چون از دولت حمایت کردیم به این معنا نیست که دولت اصلاح‌طلبان است. در واقع این دولت، دولتی است که مورد تأیید اصلاح‌طلبان است و ما هم باید پاسخگو باشیم این یک اصل است.

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه همانگونه از اصولگرایان خواستیم که پاسخگو باشند ما هم پاسخگو خواهیم بود ما مثل اصولگرایان نیستیم که وابستگی‌شان به احمدی‌نژاد را انکار کردند، تصریح کرد: ما از آقای روحانی حمایت کردیم و اکنون هم حمایت می‌کنیم اما باید پاسخگو هم باشد به همین دلیل هم کارایی و کارآمدی دولت بالا برود و پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه هر چند ما مخالف سوال از رئیس‌جمهور نیستیم اما گاهی احساس می‌کنیم پشت سوال از رئیس‌جمهور انگیزه‌های سیاسی است، ادامه داد: اگر انگیزه سوال از رئیس‌جمهور اقتصادی و انگیزه‌های پاسخگویی باشد و یا انگیزه‌های مطالبات مردم در میان باشد، ما هم از سوال رئیس‌جمهور این خصوص استقبال می‌کنیم. بنابراین برای عدم سوال از رئیس‌جمهور قداست نمی‌گذاریم.

عارف با بیان اینکه  این حق مجلس است و اگر به این نتیجه برسیم که آقای رئیس‌جمهور باید در مجلس حضور یابد و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد از آن حمایت می‌کنیم، افزود: در واقع معتقدیم باید برای پاسخگویی درباره مطالبات اقتصادی مردم و دغدغه‌های روز جامعه رئیس‌جمهور در مجلس حضور یافته و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

وی با اشاره به ترمیم تیم اقتصادی دولت توضیح داد: به طور قطع نیازمند یک تحرک جدی در بخش اقتصادی دولت هستیم که در این زمینه 200 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه ای خواستار اصلاح کابینه شدند.

رییس فراکسیون امید با بیان اینکه ترمیم تیم اقتصادی دولت نظر اکثریت فراکسیون امید است که در صورت اصلاح موجب ارتقای کیفیت عملکرد تیم اقتصادی دولت می شود، گفت: ترمیم کابینه به نفع دولت است و اگر به هر علتی از انجام آن سر باز بزنند مجلس وظیفه خود را انجام خواهد داد.

رییس فراکسیون امید با اشاره به طرح پارلمان اصلاحات گفت: شورای سیاست گذاری که تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته نیاز به یک شورای بالا دستی با ثبات و در برگیرنده همه طیف های اصلاح طلبی دارد.

وی با بیان اینکه این مرجع بالادستی می تواند به عنوان نماینده اصلاحات در کل کشور نقش ایفا کند، توضیح داد: همه گروه های اصلاح طلب موافق تشکیل این پارلمان هستند و تنها نحوه شکل گیری آن مورد بحث است.

نظر شما