وزیر نیرو:

سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر نکرده است

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۱۰:۲۶:۳۷
کد خبر: ۷۲۸۲۳۰
سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر نکرده است
وزیر نیرو گفت: سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر و یا کاهش نیافته و در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان‌های ذی‌نفع به نسبت مساوی کاهش خواهد داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، به همراه معاون آب و آبفای وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران امروز بیست و یکم تیرماه ۹۷ صبح امروز وارد استان اردبیل شد.

اردکانیان به منظور بازدید از پروژه‌های صنعت آب و برق استان اردبیل بازدید خود را از محل سیفون دره رود که ابتدای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین است، هم‌اکنون آغاز کرد.

وزیر نیرو در بدو بازدید خود از پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین گفت: درست است که در حال حاضر در اکثر مناطق کشور با کمبود آب مواجه هستیم، ولی منطقی نیست که در کنار رود ارس باشیم و حرف از بحران آب بزنیم.

اردکانیان رود ارس را نعمت بزرگی برای کشور عنوان کرد و گفت: وجود رود ارس هم برای استان‌های شمالی کشور و هم برای کل کشور یک نعمت بزرگ است و در کنار این رود بودن و حرف از بحران آب زدن قابل قبول نیست.

وی به تبادل انرژی با کشور مجاور آذربایجان اشاره نمود و تصریح کرد: ما با کشور همسایه خود یعنی آذربایجان در زمینه برق و انرژی همکاری‌های خوبی داریم و در زمان نیاز دو طرف سعی در رفع کمبودهای همدیگر دارند.

اردکانیان همچنین با اشاره به اجرای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، روند پیشرفت این پروژه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: سعی داریم این پروژه در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص کاهش حقابه استان اردبیل از رود ارس اظهار داشت: سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر و یا کاهش نیافته و در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان‌های ذی‌نفع به نسبت مساوی کاهش خواهد داشت.

وی همچنین کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم را از دلایل کمبود آب در کشور عنوان کرد و افزود: با همین دلایلی که ذکر شد روان‌آب ها کاهش یافته و باعث کمبود آب در بیشتر مناطق کشور هستیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز درباره شبکه خداآفرین گفت: طول این شبکه بالغ بر ۱۴۴ کیلومتر می باشد که ۵۲ کیلومتر آن در خاک استان آذربایجان شرقی قرار دارد و ۹۲ کیلومتر آن در خاک استان اردبیل قرار گرفته است و در حال حاضر بالغ بر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اصغر سلیمان زاده افزود: وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در استان اردبیل حدود ۶۲ هزار هکتار است و این طرح به ۴ ناحیه عمرانی تقسیم بندی شده و قرار است در اولویت اول ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

وی اظهار نمود: کل ۹۲ کیلومتر کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در محدوده استان اردبیل در حال اجرا بوده که با برنامه ریزی بعمل آمده عملیات اجرایی مربوط به خاکبرداری، خاکریزی و کانال کنی مسیر کانال اتمام یافته است و کانال اصلی با ۸۵ درصد پیشرفت در حال اجرا است، و تا بحال ۸۲ کیلومتر آن لاینینگ و آماده بهره‌برداری بوده و ۱۰ کیلومتر بعدی در حال اجراست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز