سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

تکذیب میزبانی روسیه برای مذاکره ایران و اسرائیل/ پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم/ در وزارت خارجه کمترین موازی کاری را داریم

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۱۰:۲۶:۲۵
کد خبر: ۷۲۹۶۸۳
تکذیب میزبانی روسیه برای مذاکره ایران و اسرائیل/ پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم/ در وزارت خارجه کمترین موازی کاری را داریم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران درباره ارسال پیام ایران از طریق پوتین به ترامپ گفت: پیغامی از طریق اقای پوتین برای ترامپ نداریم و اگر در محفلی سخنی گفته شده گمانه زنی رسانه ای است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران درباره ارسال پیام ایران از طریق پوتین به ترامپ گفت: پیغامی از طریق اقای پوتین برای ترامپ نداریم  و اگر در محفلی سخنی گفته شده گمانه زنی رسانه ای است. دیدار انها از پیش تعیین شده است و مسائل خودشان را دارند.

قاسمی درباره انتخاب ولایتی برای سفر به مسکو  و اینکه ایا این کار موازی کاری نیست، گفت: یکی از مطالبات وزارت خارجه جلوگیری از موازی کاری است. در حوزه سیاست خارجی و وزارت امور خارجه به عنوان نهاد حکومتی کمترین موازی کاری را داریم. باتوجه به شرایط،  این امد و شد  می تواند وجود داشته باشد. هماهنگی در همه سطوح انجام می شود.

وی درباره توافق با روسیه درباره نفت در برابر غذا گفت: این موضوع را یک مقام روس مطرح کرد و از سوی طرف ایرانی چنین نقل قولی نداریم. در مورد صحت و سقم سخن این مقام روسی نمی توانم قضاوت کنم. برای رسیدم به هر گروه همکاری نیازمند حضور هیات های و رایزنی هیات های کارشناسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگرداندن٣٠٠ میلیون پول نقد از المان گفت: این موضوع در حوزه بانک مرکزی است و انها باید پاسخگو باشند.

قاسمی  در خصوص ادعای برخی رسانه ها درباره میزبانی روسیه برای مذاکره ایران و اسرائیل بیان داشت: برای هرکسی که با سیاست ایران کمی آشنایی داشته باشد بیشتر شبیه طنا و شوخی است. این خبر به هیچ وجه درست نیست و من آن را تکذیب می کنم. برخی رسانه ها مانند همین روزنامه کویتی دروغ پردازی می کنند.

قاسمی درباره دلیل سفر عراقچی به هند و همزمانی آن با کاهش خرید نفت دهلی از ایران گفت: سفر آقای عراقچی در چارچوب دیدارهای منظم دوره ای و سیاست میان دو کشور است. ما این دیدارها را به طور منظم با طرف هندی داریم. هرچند در این سفر موضوعات متعدد مطرح خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازدید مخفیانه آژانس از دانشگاه علم و صنعت گفت: این موضوع را از سازمان انرژی اتمی سوال کنید و در حیطه کاری من نیست.

قاسمی در خصوص درخواست قاضی آرژانتینی مبنی بر بازداشت دکتر ولایتی اظهار داشت: این اقدام بی جا و غلط است. این اقدامات و درخواست ها بیشتر جنبه روانی دارد و اصلا موضوع قابل اهمیتی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و افغانستان درباره سند همکاری‌های جامع دو کشور گفت: بعد از تفاهم اساسی و اولیه‌ای که صورت گرفت، پنج کمیته بین دو کشور پیش بینی شد. سه کمیته کار خود را تمام کردند، دو کمیته باقی مانده بود. که کمیته سیاسی اخیرا با حضور هیئت افغانستان در تهران، گامهای اساسی را برداشت. فکر می کنم که یک یا دو مورد ماند که قرار شد دوستان افغانستانی به کابل مراجعه کنند و با مقامات ارشد افغانستان مشورت کنند و نتیجه آن را به ما اعلام کنند، فکر می کنم که کار زیادی نیست. یک کمیته دیگر هم باقی است که فکر می کنم در یک هفته آینده برگزار شود. تصور می کنم که مشکل خاصی برای تفاهم نخواهد بود. این موضوع می تواند پس از برگزاری نشست های مربوطه به امضا مقامات ارشد دو کشور برسد.‎

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بیان کرد: ترامپ ارزوی زیادی دارد و خواب زیاد می بیند. اما این ادعا و تلاش گزافه گویی  بوده و شدنی نیست. تجربه این موضوع را در گذشته هم نشان داده است.

قاسمی درباره ارسال ١٠ هزار شتر از قطر به فارس گفت: من در جریان موضوع شترها نیستم و تجربه ای هم درباره این موضوع ندارم. هرچند ممکن این در تعاملات سیاسی اتفاقات زیادی بیافتد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص واکنش روس‌ها به اظهارات ولایتی گفت: من فکر نمی‌کنم محتوای مذاکرات منتشر شده باشد. محتوای مذاکرات مربوط به گفتگوی دو ساعته با آقای پوتین و دیگر مقامات روس بوده، فکر نمی‌کنم، محتوای آن منتشر شده باشد. آنچه در رسانه‌ها مطرح شد فکر نمی‌کنم که صورت و محتوای مذاکرات بوده باشد. در این جلسه طیف گسترده‌ای از [مسائل] مطرح شد. آنچه در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری در بخش نفتی ایران بود و طرفین تعابیر خود را منطبق بر سیاست خارجی خود مطرح کردند.‎

قاسمی درباره تشکیل دولت جدید عراق گفت: دولت عراق در اختیار مردم عراق است و عراق کشور مستقلی است. ما دخالتی در عراق و انتخابات آن نداریم و سرنوشت این کشور باید توسط مردم این کشور تعیین شود. درباره دیدار هیئت‌های دو کشور، این دیدارها در سطوح مختلف وجود داشته و در حوزه انرژی ما دیداری داشتیم و انجام شده و ربطی به سایر مسائل ندارد. دولت عراق در خصوص روادید مقرارات خود را تا حدی تغییر داده، اما شنیده من در این خصوص این است که این تغییرات درباره ایران فعلا اجرایی نخواهد شد.

وی در خصوص FATF و تصویب آن در مجلس گفت: بحث پیچیده و حساسی است و در مجلس مباحثی مطرح بوده و این مباحث ادامه دارد. بخشی از موضوع تکلیفش مشخص است و بخش‌ها و بحث‌های دیگر هم در مجلس مطرح خواهند شد و زمان هم وجود دارد. و نهایتا امیدواریم آنچه که منطبق بر منافع ملی کشور هست، محقق شود.

قاسمی در خصوص سفر ظریف به عمان گفت: روابط ایران و عمان از دیرباز روشن، شفاف و خوب بوده است و این سفرها و تعاملات را به طور مرتب و در سطوح مختلف داریم. قبل از آقای ظریف هیئت‌هایی از ایران به آنجا رفتند و از عمان به تهران سفر کردند. رایزنی های دوجانبه پیرامون پیشبرد امور اقتصادی و سیاسی و مسائل مختلف را داشته ایم و خواهیم داشت. از این سفرها به دلیل وجود موارد خاص در گذشته نمی شود، استنباط خاصی کرد و آنها بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. خبر آن در رسانه مخابره شد و فکر نمی کنم چیز پنهانی وجود داشته باشد.‎

قاسمی در ادامه در خصوص ارائه پیام‌های رئیس جمهوری به سران دیگر کشورها گفت:‌ فکر می‌کنم اولین سفر را آقای کمال خرازی پیام رئیس جمهور را به ایتالیا، واتیکان و اسپانیا بردند، خانم ابتکار به اندونزی و مالزی رفتند. رئیس دفتر رئیس جمهوری به ترکیه رفتند. آخرین مورد تا الان سفر آقای ولایتی به روسیه بود که اخیرا مطرح شد و مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. این سفر پیامی هم از سمت مقام معظم رهبری برای‌آقای پوتین داشت که در این دیدار به ایشان ارائه شد.

قاسمی در خصوص ترور والی گنجه گفت: هرگونه اقدام خشونت‌آمیز، ترور و به هر شکل از نگاه ایران همواره محکوم بوده است و این اقدام را هم من محکوم می کنم و امیدوارم که ایشان بهبود پیدا کند و ما شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. این را می توانم بیان کنم که با شواهد بسیاری که در هفته‌های اخیر شاهد هستیم یک جنگ روانی شدیدی از طرف کانون های مشخص علیه ایران فعال شده است و عمدتا در کار ارائه اخبار غلط و خبرسازی و ایراد اتهامات علیه ایران کار می‌کنند و لزوم هشیاری دوستان و جامعه ایران را می‌طلبد. و باید به اقدامات این کانون‌های شناخته شده توجه لازم را داشت.‎

وی در خصوص سفر جابری انصاری به سوریه گفت: اگر روند سفرهای آقای جابری انصاری را دنبال کنید، می بینید که به طور مستمر سفرهایی را به کشورهای منطقه دارند و در خصوص سوریه بحث مستمری را درباره بحث آستانه داشته‌اند. این سفر در چارچوب موضوع سوریه و منطقه ارزیابی می‌شود و موضوع جدیدی وجود ندارد و فکر می‌کنم ادامه گفتگوهای قبلی و ارزیابی تحولات است.‎

قاسمی درباره اجلای 5 کشور ساحلی دریای خزر است که قرار است در قزاقستان برگزار شود و موضوع تعیین حدود و موضوع حضور نظامی، گفت: این را الان پاسخ نمی دهم، به علت ضیق وقت و حساس بودن موضوع. کنوانسیون تا حد زیادی تفاهم شده و هیئت‌های مقدماتی و کارشناسی کار خود را انجام داده اند. جزئیات بیشتری دارد که در فرصت دیگری توضیح می دهم. ‎

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز