معاون اول رییس جمهور:

رفتار شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند در کارنامه آنها ثبت خواهد شد/به زودی شاهد تفاهم جریان‌های سیاسی مختلف خواهیم بود

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۸:۵۹:۳۵
کد خبر: ۷۳۰۰۲۶
رفتار شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند در کارنامه آنها ثبت خواهد شد/به زودی شاهد تفاهم جریان‌های سیاسی مختلف خواهیم بود
معاون اول رییس جمهور گفت: به زودی شاهد تفاهم گروه ها و جریان های سیاسی مختلف برای موفقیت ایران در شرایط تحریم خواهیم بود.

به گزارش گروه خبر خبرگزایر برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت های کسب و کار آتی ایران، با قدردانی از اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی تهران بخاطر برگزاری این نشست مهم در مقطع حساس کنونی، از حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی و فعالان اقتصادی و تجاری ایران نیز بدلیل حضور در این مراسم قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان و روسای نمایندگی های چین، اتریش و انگلیس در تهران در خصوص ادامه برجام و مسائل مرتبط با آن تصریح کرد: مبنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت دکتر روحانی،‌ تعامل سازنده با جهان و حل مسائل مختلف چه در منطقه حساس خاورمیانه و چه در سطح بین المللی از طریق گفتگو و راهکارهای سیاسی است.

وی افزود: بر مبنای همین خط مشی برای کاهش بسیاری از مسائل از جمله مسئله هسته ای وارد گفتگوی بسیار عمیق،‌پیچیده و طولانی با کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا شدیم و نهایتاً به برجام رسیدیم.

جهانگیری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داد در گفتگو صادق است و براساس اعلام سازمان های بین المللی و خصوصاً‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود که براساس توافقنامه بین المللی برجام عمل کرده است.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: ما براساس آموزه های دینی وقتی با کسی به توافق می رسیم و عهد و پیمانی را امضا می کنیم، تا زمانی که طرف مقابل نقض عهد نکرده باشد ما بر عهد خود پایبند هستیم.

وی یکی از مهمترین دستاوردهای بشریت برای کاهش تنش ها و ایجاد فضای امن و برقراری صلح در جهان را پیمان ها و توافقات بین المللی دانست و اظهار داشت: هر حرکتی در جهت برهم زدن و نقض پیمان ها و توافقات بین المللی قطعاً‌ اقدام علیه دستاوردهای انسانیت و بشریت برای کاستن از منازعه های بین المللی بوده و در جهت تهدید صلح و امنیت جهانی است.

جهانگیری اقدام رییس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام را هشداری جدی و خطرناک برای جامعه بین المللی توصیف کرد و با بیان اینکه جامعه بین المللی نباید به سادگی از کنار این موضوع عبور کند،‌ افزود: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعلام تحریم های گسترده علیه ملت ایران آن هم پس از آنکه ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است، همزمان با خروج آمریکا از پیمان های بین المللی مختلف دیگر می تواند آغازی خطرناک باشد.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: استراتژی آمریکایی ها آنطور که اعلام کرده اند جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است البته آنها جنگ های تجاری علیه برخی کشورهای دیگر را نیز شروع کرده اند و این اقدامات بیانگر آن است که اقتصاد جهانی می تواند با اقداماتی که از سوی آمریکایی ها آغاز شده به بی ثباتی کشیده شود و حداقل در بخشی از دنیا شاهد بی ثباتی اقتصادی باشیم.

وی با یادآوری اینکه آمریکا در شصت سال گذشته اشتباهات زیادی را درباره ایران مرتکب شده است، خاطر نشان کرد: از کودتا علیه دولت مردمی و قانونی دکتر مصدق گرفته تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و تحریم های گسترده ای که آمریکا در مقاطع مختلف علیه ملت ایران وضع کرد، ‌همه بیانگر دشمنی آمریکا با مردم ایران است. البته ملت ایران با سرافرازی از همه این مقاطع بیرون آمده است.

جهانگیری ادامه داد: ما می دانیم که شرایط خطیری پیش روی کشور ما قرار دارد و از این نکته نیز آگاه هستیم که این شرایط خطیر به معنای بن بست و وجود بحران نیست بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده که عبور از شرایط جدید و نیازمند بکارگیری راهکارها و ابتکارات جدیدی به کمک دوستان خود هستیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه نمی خواهیم از واقعیت ها فرار کنیم،‌ خاطر نشان کرد: واقعیت ها به ما می گویند که دشواری های زیادی پیش روی ماست اما همین واقعیت ها می گویند که فرصت های کم نظیری نیز در اختیار ما قرار دارد و ظرفیت های بزرگی در ایران و در سطح منطقه وجود دارد که ما می توانیم با اتکا به این ظرفیت ها و فرصت ها،‌ راهکارهای جدیدی طراحی کنیم و بتوانیم این ظرفیت ها را به فعلیت درآوریم.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ و بخصوص در دهه های اخیر با دشواری های بزرگ و کوچک روبرو بوده است، تصریح کرد: در جنگ هشت ساله ایران و عراق که همه قدرت ها از رژیم بعث عراق حمایت می کردند و حتی قطعات مورد نیاز تسلیحات دفاعی را در اختیار ایران قرار نمی دادند همه مشکلات را پشت سر گذاشتیم و ما می دانیم و می توانیم که از تنگناها و دشواری های پیش رو چگونه باید عبور کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ملت ایران نشان داده است در فشارها و تهدیدات خارجی منسجم و یکپارچه است، گفت: در آینده نزدیک شما شاهد مانورهای مختلف از تفاهم جریان ها و گروه های سیاسی با اختلاف نظرهای جدی در داخل ایران برای اینکه ایران بتواند در شرایط تحریم موفق شود، خواهید بود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی در این مقطع حساس هستیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را با روش صحیح مدیریت کنیم، افزود: همه باید تلاش کنیم به اقتصاد کشور و زندگی مردم آسیب نرسد و برای این منظور لازم است به صورت جدی در کنار هم باشیم و ملت ایران هم متحد در این صحنه حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: در برابر راهبرد آمریکا که هدف آن فروپاشی اقتصادی ایران است، ما راهبرد مقاومت هوشمند اقتصادی را انتخاب کرده ایم تا بتوانیم مسائل اقتصادی را حل و فصل کنیم.

جهانگیری گفت: ما نشان داده ایم که قادر هستیم در شرایط تحریم، اقتصاد کشور را به خوبی مدیریت کنیم و این دولت 2.5 سال از دوران فعالیت خود را در شرایطی سپری کرد که تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و کنگره و دولت آمریکا علیه ایران اجرا می شد اما در همین شرایط روند شاخص های اقتصادی کشور مثبت بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: در این دوران تورم به شدت روند کاهشی پیدا کرد و تا پیش از اجرای برجام رشد سرمایه گذاری در کشور مثبت بود و رشد اقتصادی از منفی 6.8 درصد به مثبت 3 درصد تغییر جهت داد و اشتغال زایی در کشور رونق گرفت و فعالان اقتصادی با انگیزه وارد میدان شدند.

وی ادامه داد: اگر طرف های برجام به همه تعهدات خود همانگونه که ملت ایران عمل کرده است عمل کرده بودند امروز شرایط اقتصادی در ایران شرایط بسیار مطلوبی بود و بسیاری از موانع را پشت سر گذاشته بودیم. البته ملت ایران به خوبی درک می کنند و آگاه است که از چه مرکز و محلی تلاش می شود که زندگی و کشور آنها عقب نگه داشته شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایران از ظرفیت های فراوانی در بخش های مختلف برخوردار است،‌تصریح کرد: ایران رتبه اول ذخایر نفت و گاز دنیا را دارد و پس از تصویب برجام اعلام کردیم که بیش از 200 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز و چند صد میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل،‌ صنایع معدنی و فلزی و بخش های مختلف صنعتی طرح آماده و قابل عرضه است.

معاون اول رییس جمهور افزود: شرایط اقتصادی ایران در دوران اجرای برجام آماده آن بود که حتی بتواند برای اقتصاد دنیا در مقطعی از زمان به کانون مهمی برای سرمایه گذاری تبدیل شود و ما به دنبال شرکای واقعی بودیم تا بتوانیم کارهای بزرگ با سرمایه گذاری صدها میلیارد دلار انجام دهیم.

وی وجود ذخایر معدنی ممتاز و مواد معدنی فلزی را از دیگر ظرفیت های ایران برشمرد و با بیان اینکه از نظر جغرافیایی در جنوب ایران، خلیج فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان بنادر و زیرساخت های مهم حمل و نقل وجود دارد که کشورهای آسیای میانه و همسایگان خدمات ترانزیت کالا می دهند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران از بنادر مختلفی در حاشیه دریای خزر برخوردار است،‌ خاطر نشان کرد: ایران دارای کریدورهای مختلف ریلی است که از ایران تا چین و نیز از غرب ایران تا اروپا اتصال دارد و چندین کریدور ریلی و جاده ای نیز میان ایران و 15 کشور همسایه وجود دارد و با این فرصت ها و ظرفیت ها نمی توان کشوری مانند ایران را در محاصره و حبس قرار داد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی جزو چهار کشور نخست دنیا است،‌ وجود نیروی جوان و تحصیلکرده را از جمله ظرفیت های کشور برشمرد و گفت: اراده ای که از نظر سیاسی برای عبور از شرایط فعلی وجود دارد و نیز سابقه صنعتی ایران که در میان کشورهای منطقه زبانزد است و وجود زیرساخت های صنعتی، بنادر،‌ فرودگاه ها و راه آهن و دیگر ظرفیت های کم نظیر ایران، شرایط را برای کارهای جدی اقتصادی در کشور ما مهیا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا اعلام کرده که از ماه نوامبر صادرات نفت ایران قطع خواهد شد که این یک خیال واهی است. آنها تصور می کنند که قادر هستند فروش نفت ایران را متوقف کنند اما هم دنیا به نفت ایران نیازمند است و هم ایران قادر است روش هایی را در پیش بگیرد که نفت خود را صادر کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت سازوکارهای لازم را ایجاد کرده و با در نظر گرفتن بدترین شرایط،‌ سناریوهای مختلف را پیش بینی کرده است، افزود: ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت ملت و کشورمان بی تفاوت و بدون برنامه باشیم و براساس سناریوهای مختلف برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ایران کشوری است که میزان صادرات نفتی و غیرنفتی آن در سال گذشته بیش از 90 میلیارد دلار بوده و ما دست کشورهایی که آماده همکاری با ایران باشند را به گرمی می فشاریم.

وی تصریح کرد: شرکت هایی که ایران را ترک می کنند و ایران را تنها می گذارند باید بدانند که این رفتار در کارنامه آنها ثبت خواهد شد و ایران نمی تواند نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه ما برای بخش خصوصی فرصت های خوبی پیش بینی کرده ایم و تلاش کرده ایم قیمت ارز را مدیریت کنیم، تصریح کرد: البته ممکن است در اثر اقدام تند و غیرعقلانی آمریکا در خروج از برجام تلاطم کوتاه مدتی در بخش های اقتصادی رخ داده باشد اما حتماً مانع تلاطم های بعدی خواهیم شد و امیدوارم بتوانیم مناسبات مان را با کشورهای دوست که حجم مبادلات اقتصادی ایران و برخی از آنها به 40 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است، گسترش دهیم.

معاون اول رییس جمهور از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران خواست در دوره پیش رو بصورت جدی به صحنه بیایند و با دولت یکپارچه و یگانه باشند تا بتوانیم قدم هایی در جهت حل مسائل برداریم و کشور را به نحو مطلوب اداره کنیم.

در این مراسم وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دوران های پر فراز و نشیبی را سپری کرده و از ابتدای انقلاب اسلامی فشارهای زیادی را پشت سر گذاشته است، گفت: از آنجا که مشروعیت،‌ قدرت و پیشرفت ایران نه از منابع خارجی بلکه از سوی ملت ایران نشأت می گیرد، توانسته ایم همه دشواری ها را پشت سر بگذاریم و ایران امروز علی رغم 4 دهه فشارهای خارجی، قدرتمند ترین وامن ترین کشور منطقه است.

ظریف افزود: بازاری مطمئن تر و سالم تر از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و اگرچه ممکن است براثر فشارهای خارجی تحولاتی منفی در بازار رخ دهد اما این تحولات همواره ناپایدار بوده است.

در این مراسم رییس اتاق بازرگانی تهران نیز بر آمادگی بخش خصوصی برای کمک به دولت در شرایط تحریم تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی ایران آماده است تا با همکاری بخش خصوصی سایر کشورها در جهت تامین منافع کشورمان حرکت کند و به دولت در این شرایط سخت کمک کند.

سفیر اتریش در ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه اروپا آماده است شریک ایران باشد، گفت: ایران در حال پیمودن مسیر صنعتی شدن است و باید ایران را تشویق کنیم که استاندارد های بین المللی و بانکی را رعایت کند.

در این مراسم سفیر جمهوری خلق چین هم با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام این توافق بین المللی را به خطر انداخته است، گفت: سایر امضا کنندگان برجام نشان داده اند که آماده پشتیبانی از برجام هستند و ایران نیز به صورت کامل به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است.

در این مراسم سفیر انگلیس نیز با تاکید بر اینکه تا زمانی که ایران برجام را ادامه دهد و به تعهدات خود پایبند باشد ما نیز پشتیبان ایران خواهیم بود، گفت: اعلام حمایت از برجام در سخن کاری ساده است اما باید بتوانیم در عمل به این موضوع پایبند باشیم و من با همکارانم سخت تلاش می کنیم تا راهکارهای لازم را برای مقابله با تحریم های آمریکا پیدا کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز