خبرهای خوب نوبخت برای مردم؛

نوسازی بافت و خودرو فرسوده در دستورکار/ ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در شهرها و روستاها/بدهکاران بانکی با نامه دولت خلاص می‌شوند/تلاش کردم به رییس جمهور وفادار بمانم/ کاهش بدهی دولت به بانک‌مرکزی

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۱۰:۲۰:۳۹
کد خبر: ۷۳۰۰۸۹
نوسازی بافت و خودرو فرسوده در دستورکار/ ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در شهرها و روستاها/بدهکاران بانکی با نامه دولت خلاص می‌شوند/تلاش کردم به رییس جمهور وفادار بمانم/ کاهش بدهی دولت به بانک‌مرکزی
سخنگوی دولت گفت: قرار شد ۵۰ هزار واحد مسکونی حمایت در داخل شهر و ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستا ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به آخرین جلسه هیات وزیران در تاریخ ۲۴تیرماه گفت: در آن‌ جلسه دو  مصوبه درخصوص آیین‌ نامه اجرایی تبصره ۵ و ۱۸ داشتیم. این دو تبصره به دلیل تاثیر در اقتصاد ملی مورد اهمیت است.

وی در خصوص تبصره ۵ گفت: در بند (و) تبصره ۵ آمده، ۱۰۰هزار میلیارد از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک ها که از دولت طلب داشته باشند توسط دولت تسویه می شود و آنها از زیر بار بدهی به بانک خلاص می شوند که این آیین نامه اجرایی  یک شنبه تصویب شد. افرادی که از دولت طلبکار و به بانک بدهکار می توانند اسناد تسویه از دولت بگیرند و به بانک ارائه دهند. با این کار اشخاص حقیقی و حقوقی بار بزرگ از دوش‌شان برداشته می شود.

وی گفت: در تراز نامه بانک مرکزی که گزارش شده مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی تقلیل پیدا کرده، همچنین بدهی شرکت و موسسات دولتی نیز به بانک‌مرکزی تقلیل پیدا کرد.

نوبخت در ادامه افزود: اقدام‌ دیگر تصویب آیین نامه اجرایی تبصره ۱۸ است، این آیین نامه برای جوانان و زنان خبر خوبی است. در این تبصره مقرر شد برای ایجاد حدود ۱میلیون و ۳۳هزار فرصت شغلی از طریق اجرای ۱۴ برنامه حدود ۶۵هزار و ۴۰۰میلیارد تومان‌ سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: قرار شده ۳۰۰هزار مسکن در بافت فرسوده شهرها بویژه در شهرهای بزرگ نوسازی شود و مسکن‌جدید در اختیار مردم قرار داده شود. استانداران الان در جلسه با رییس جمهور اند. روش جدید دولت برای بافت فرسوده این است، محله را کلا بازسازی می کنیم و همه خانه ها تخریب می شود و بر اساس نقشه شهری نوسازی صورت می گیرد. مخروبه نشینان ساختمان جدید می گیرند و نصف ساختمان ها به خود افراد تعلق می گیرد و نصف دیگر به توسعه گر اختصاص داده می‌شود.

نوبخت افزود: خوشبختانه مصالح ساختمانی و همه اقلام برای این اقدام ایرانی بوده و ارزان و با کیفیت است. یک روش حمایت از کالای ایرانی همین استفاده در ساخت و ساز و بحث نوسازی است که ده ها صنعت مرتبط هستند.

نوبخت افزود: قرار شد ۵۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در داخل شهر و ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستا ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در تبصره ۱۸ یکی از ۱۴ برنامه، مختص مسکن‌ بود. اقدام دیگر در این‌ ایین‌نامه اجرایی این است که ناوگان درون شهری و برون شهری را نوسازی کنیم. از ۹۰ هزار تاکسی فرسوده ۶۱ هزار و ۴۴۸ را از دور خارج‌کردیم اما مشکل ما اتوبوس و کامیون هاست.

وی گفت: شرکت ها 10 ‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار قطعه از خارج‌ وارد می کنند. دولت اصل و سود مرتبط اینها را از طریق سازمان برنامه بودجه تضمین‌ می کند. همچنین افراد کامیون های فرسوده را تحویل داده و با نصف قیمت کامیون جدید می گیرند.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: با این روش قطعات در داخل به دست کارگر ایرانی ساخته و اشتغال ایجاد می شود و ناوگان فرسوده و پر مصرف از دور خارج می شود. همچنین هوا الوده نشده و سوخت کمتر مصرف می شود.  

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص گزارش خزانه تا ۱۴ تیر ماه گفت: تا ۱۴ تیرماه‌ مجموعه دریافت های  کل منابع بالغ بر ۸۲ هزار و ۶۰‌میلیارد تومن بوده و نسبت به سال قبل ۶۱ درصد بیشتر داشته است و مالیات و گمرک فقط ۵ درصد اضافه شد. در سه ماهه اول حدود ۲میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت بیش از 71 دلار فروخته شد که وضعیت نسبت به پارسال بهتر است.

وی در خصوص هجمه های پیش آمده علیه خودش گفت: طبیعی است که‌ می توانید من‌ را رصد کنید. ببینید برنامه برای هر شرایط پیش آمده دارم یا خیر. تلاش کردم به رییس جمهور وفادار بمانم و امیدواریم‌، جامعه خدمات و آثار آن را ببیند. تمام تلاشم‌ این است با احساس مسئولیت کارها را انجام دهم. رییس جمهور تا به حال از من کلمه نداریم یا نمی توانیم را نشنیده است. همه کارها را با لبخند انجام‌ می دهم و ممکن است برخی دستگاه ها از من‌ ناراضی باشند. می خواهم کلید دستگاه باشم‌ نه قفل؛ البته این کلید شاید نتواند همه قفل ها را حل کند.

نوبخت با انتقاد از عدم پوشش اقدامات دولت و تشریح وضعیت موجود بیان‌کرد: در یک گوشه بازار وقتی یک اتفاق کوچک رخ می‌‌دهد، ارز بالا می‌رود و همه خبردار و شاقول‌‌ها با آن تنظیم و همه مطلع می‌‌شوند. اما وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود. نمی‌‌‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولو سریال گالیور می‌‌شویم و می‌‌گویم نمی‌‌توانیم.

معاون‌رییس جمهور درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص دستگیری برخی افراد در بحث ارز و بیان‌ این‌ موضوع که بانک مرکزی از آنها خواسته سکه بخرند، اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعی از این موضوع ندارم و از بانک مرکزی می‌‌خواهم درباره این موضوع خاص اطلاعات منتشر کند.

نوبخت درباره ممنوع‌الخروجی برخی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت، گفت: بعد از توقف ثبت سفارش خودرو، متاسفانه در زمان کوتاه سایت ثبت سفارش هک و تخلف صورت گرفت. این اقدام غیرقانونی است و رئیس‌جمهوری درخواست برخورد بدون اغماض را داشتند تا اینکه مشخص شود چه کسانی و از چه دستگاه‌هایی در این جریان نقش داشتند.

 رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بعد از آغاز تحقیقات مشخص شد چند نفر از دولت در این جریان نقش‌آفرینی کردند. رئیس‌جمهور از قوه قضائیه درخواست کرد که به این موضوع رسیدگی کند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون قطع صادرات برق از ایران به عراق، عنوان کرد: صادرات برق به عراق داشتیم اما در شرایط فعلی که ما خودمان کمبود برق داریم،  چنین کاری انجام نمی شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون گزارش اخیر رسانه های آمریکایی در خصوص سرقت اسناد هسته ای از ایران، گفت: اینها حرف های سوخته شده چند ماه پیش است که آنها را تکرار می کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اظهاراتی مبنی بر نرخ ارز ٣٥٠٠ تومان و اصلاح نظام کوپنی، تصریح کرد: این اعداد و ارقام همگی مبانی نظری دارد و بر پایه تئوری اقتصادی نسبت به متغیرها است. تئوری ما مکتب اقتصادی دولت-بازار است و برای ارز هم سیاستمان شناور و مدیریت شده است. وی افزود: در هر شرایطی کالاهای اساسی مردم را امکان ندارد با قیمتی بیشتر از ٤٢٠٠ یا ٤٣٠٠ وارد کنیم. رئیس جمهور هم اعلام کردند که همه کالاهایی که با ارز درلتی وارد می شود اعلام شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سرانجام نرخ بنزین و نان، گفت: بازگشت کارت های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می کند، اما لزوما معنای دونرخی شدن بنزین و سهمیه بندی را ندارد.

نوبخت ادامه داد: برای نان یارانه سنگینی پرداخت می کنیم. ما باید با تسهیلات و امتیازاتی ارائه می دهیم که به آنها کمک شود. دولت تحت فشار است و تمایل دارد به آنها کمک کند اما به دلیل کمبود منابع امکان برخی از آنها وجود ندارد.

نوبخت در مورد پرداخت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: جز امسال در سنوات گذشته قیمت خرید گندم هر ساله در حال افزایش بوده است، ما می توانیم گندم رابا نرخ ۸۰۰ تومان وارد کنیم اما بنایمان این نیست. تلاش می کنیم تا آبان ماه همه مبالغ باقی مانده خرید تضمینی را پرداخت کنیم. وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم نرخ خرید تضمینی گندم افزایش سه برابری داشته است گفت: بنابراین به دنبال افزایش توان کشاورزان هستیم.

 نوبخت در ادامه این نشست افزود: مذاکرات آقای ولایتی پیرو سفرهای آقای روحانی و ظریف بود و در همه توافقات کشور روسیه بر تعهداتش باقی مانده بود آنها آماده هستند سرمایه گذاری وسیعی در راه آهن، نفت و گاز داشته باشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون ایراد شورای نگهبان به لوایح چهارگانه، خاطرنشان کرد: دولت به دنبال تصویب لوایح چهارگانه است و تاکید می کند که این لوایح باید در چارچوب قانون اساسی به تصویب برسد. این لوایح برای مبارزه با پولشویی است  و تمامی راه های سوء استفاده از آن را بسته ایم. آمریکا و اسرائیل از خدا می خواهند تا این لوایح تصویب نشود؛ چرا که مانع جدیدی برای برقراری ارتباط با بانک های ایرانی فراهم می شود. نگاه دولت این است که اگر شورای نگهبان نکاتی دارد مجلس آن را برطرف کند و هر کاری که از سوی قوه قضائیه باید انجام شود صورت گیرد تا مصوبه هایش را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درمورد دلایل هجمه ها به دولت دوازهم و این که آیا هجمه ها برای این است که خواسته های برخی افراد تامین نمی شود؟، بیان کرد: انتقادات از دولت طبیعی است و رسانه ها به عنوان چشمان بیدار جامعه ما را رصد کنند، آیا ما برای شرایط تحریم برنامه ندادیم؟ آیا پیش بینی های ما درست بوده است یا خیر؟ آیا بودجه را به وقت مقرر به مجلس ارائه دادیم یا خیر؟ آیا مواردی را که مرتبط با جایگاه سازمانی ما بوده انجام داده ایم؟

وی همچنین در پاسخ سوالی درمورد تغییر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و جایگزینی نوبخت به جای وی گفت: همه این موضوعات دروغ است. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که گفته می شود دولت تغییر کابینه را به دست مجلس سپرده است، اظهارداشت: چنین موردی صحت ندارد.

یکی دیگر از خبرنگاران سوال کرد: پس از دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب که ایشان در ارتباط هر چه بیشتر با بدنه مردم تاکید داشتند، معاون اول رییس جمهوری خبر از تشکیل ستاد اطلاع رسانی را دادند، دولت در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟

نوبخت نیز گفت: اگر قرار است شرایط متفاوتی به وجود آید، باید برای شرایط جدید نهاد سازی کنیم. بنابراین تصمیم گیری های صورت گرفته در ذیل شورای هماهنگی سه قوه تشکیل نهاد اطلاع رسانی است که بتواند متناسب با شرایط اطلاع رسانی و هماهنگی داشته باشد.

نوبخت به سفر اخیر ترامپ به انگلیس اشاره کرد و گفت: رسانه ها و صدا و سیما چقدر باید تبلیغ می کردند تا چهره واقعی آمریکا را به این کشور نشان دهند. ترامپ با حضورش در انگلیس نشان داد که کشورها با این طرز فکر روبرو هستند و قبل از حضور وی نیز مردم برای اعتراض به خیابان ها آمده بودند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که یکی خطیبان نماز جمعه تهران خواستار استقلال بانک مرکزی شده است، گفت: استقلال بانک مرکزی خواسته و شعار مطلوبی است و تمام تلاش دولت این است که این استقلال حفظ شود.

وی با بیان اینکه دولت در شورای پول و اعتبار هم حضور دارد، افزود: این شورا دولتی نیست ولی دولتی ها هم در آن حضور دارند. طبعا هر چه مداخلات دولت کمتر باشد بانک مرکزی مستقل تر عمل می کند. البته شرایطی هم وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر خطیب محترم چنین سخنی گفته اند، خطیب دیگری، حرف متفاوتی می زند. برای مثال درباره موسسات غیرمجاز شما بانک مرکزی را مجبور کردید - تریبون نماز جمعه هم البته در جهت خواست مردم در این زمینه نقش داشت که باهم هماهنگی بکنند- که بانک مرکزی حدود ۲۳ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان پول پرفشار پرداخت کند.این موسسات فرض کنیم ساختمان هایی داشتند ولی تا این ساختمان ها را بفروشند زمانبر است نوبخت اضافه کرد: از همین تریبون های نمازجمعه و نطق های مجلس چنین حرف هایی مطرح شد اما در حال حاضر می گوییم که نقدینگی بالا است. وی به تاثیرات ضریب فزآینده این میزان نقدینگی که حدود ۶ تا هفت است در پایه پولی است ، اشاره کرد و اظهار داشت: این حرف، حرف لوکسی است اما اگر می گوییم بانک مرکزی مستقل شود بایدبه شیوه لیبرال و آزاد عمل کند.

نظر شما