رئیس مجلس شورای اسلامی:

اتکا به توانمندی داخلی راه نجات اقتصاد کشور است/ مجلس از تغییراتی که در دولت انجام می شود استقبال می کند

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۲۰:۴۶:۳۴
کد خبر: ۷۳۳۵۵۴
اتکا به توانمندی داخلی راه نجات اقتصاد کشور است/  مجلس از تغییراتی که در دولت انجام می شود استقبال می کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بنیه ای که می تواند ایران را در مقابل رفتار سوء دشمنان و فشارهای اقتصادی صیانت کند، تکیه به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر چهارشنبه در آیین افتتاح بلوار آیت الله بروجردی در قم، گفت: به مسئولان توصیه می کنم در این شرایط که راهبرد، افزایش حضور مردم در سرمایه گذاری است، زمینه حضور سرمایه گذاران را آسان کنند.

وی اظهارداشت : با توجه به شرایط فعلی شیوه درآمد را تغییر دهید و به جای این که اول پول بگیرید، وقتی طرح ها به بهره برداری رسید این کار را انجام دهید تا سرمایه گذار علاقه مند شود؛ شاید در این وضع فعلی نیازمند این تحول در مقررات در مجلس و قوه مجریه باشیم.

وی ادامه داد: از موضوع های مهم جلساتی که رهبر معظم انقلاب برای همکاری قوای سه گانه در راستای حل مسائل کشور مطرح کردند، آسان کردن سرمایه گذاری در داخل و تشویق هایی برای صادرات است، چون در این شرایط صادرات رشد خواهد کرد.

لاریجانی تصریح کرد: اگر این دوره را به درستی و همدلی طی کنیم، شرایط ایران در فردای امروز متفاوت است؛ استعدادها و ظرفیت ها زنده شده و حرکت پیدا کرده و زبان آن ها با ایران متفاوت خواهد شد و دیگر نمی توانند بگویند تحریم می کنیم و در داخل نگرانی ایجاد می شود.

وی با بیان این که برخی از مدیران در بخش های اجرایی کشور باید تغییر می کردند، گفت: این تغییرات باید زودتر صورت می گرفت؛ نیروهای توانمند و باانگیزه باید کارها را انجام دهند.

وی افزود: از این تغییراتی که در دولت انجام می شود مجلس استقبال می کند به شرطی که افراد توانمند، با فکر و برنامه سر کار آیند؛ به خصوص در بخش هایی که می تواند برنامه ریزی و ساماندهی اقتصادی را شکل دهد.

لاریجانی تاکید کرد: برای این مرحله باید مردانی حضور داشته باشند تا بتوانند با همه وجود خواسته هایی که رهبری معظم و مسئولان کشور برای هدایت امور دارند به درستی انجام دهند.

وی افزود: اگر در داخل کشور همه یک هدف را دنبال کنیم و بخش های مختلف، شرکت ها و وزارتخانه هایی که خریدهای خارجی داشتند به دانشگاه ها و شرکت های دانش بینان رجوع کنند، ظرفیت های ایرانی بروز می کند و شرایط در کشور تغییر می کند و آینده خوبی برای ایران رقم خواهد خورد.

وی در ادامه با اشاره به این که در شرایط متفاوتی از گذشته قرار داریم، بیان کرد: اگر در گذشته توسعه ایران موضوع مهم کشور بود و دستکاری هایی شده بود برای این که امکان این توسعه با کندی پیش رود، تدابیری اندیشیده می شد تا زمینه برای فعالیت جوانان فراهم شود، ظاهرا دشمنان ایران این را برنتابیدند و شرایط دیگری را رقم می زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که دشمنان با این گرد و خاکی که می کنند قصدشان 2 چیز است، افزود: فشار اقتصادی به ایران که محورش مساله فروش نفت و ارتباطات بانکی است که اگر هم نفت فروش رفت زمینه های ارتباط بانکی برای انتقال بانکی فراهم نباشد و مشکلاتی برای صادرات به وجود بیاید و وضعیت اقتصادی ایران را از حالت طبیعی خود خارج کنند.

وی با اشاره به این که بخش دیگر نیز مربوط به ایجاد ناامیدی و مساله سازی در داخل ایران است، ادامه داد: هم اندیشکده های مختلف آمریکایی این را بیان می کنند و هم در زبان سیاستمداران پرروی آن ها هست که گاهی با صراحت زیادی حرف می زنند.

وی تصریح کرد: مکشوف است که این 2 مسیر را به عنوان هدف مهمشان در این دوره دنبال می کنند و یک مشت موجودات کم هویت را بسیج کرده اند تا مساله سازی کنند و در این راستا از نیروهای منطقه ای واپس گرا استفاده و فشارهای روانی را نیز زیاد می کنند.

لاریجانی با طرح این سوال که آیا در این زمینه جمهوری اسلامی و مسئولان آن می توانستند راه هایی را طی کنند که این موجودات موزی دست از این حرکات بردارند، گفت: من فکر می کنم نظام جمهوری اسلامی همه راه هایی را که می توانست جلوی این بازی ها و شگردها را بگیرد، طی و زمینه ها را برای این که فشار به مردم وارد نشود فراهم کرد تا جلوی این وسوسه ها گرفته شود.

وی با اشاره به این که به خاطر دارید جمهوری اسلامی در طول 40 سال هیچ وقت با آمریکایی ها مذاکره نمی کرد، تصریح کرد: ولی برای حل مساله هسته ای و برای این که فشار مجددی به کشور نیاورند، ایران پذیرفت مذاکره انجام شود، وزیر خارجه مستمرا مذاکره کرد، گفت و گو تقریبا 2 ساله طول کشید تا با پنج به علاوه یک به توافق برسیم.

لاریجانی با بیان این که این مسیر طی شد و ایران به تعهدات خود عمل کرد، گفت: پس از این که رئیس جمهور ایالت متحده با رفتار ناشیانه ای زیر میز توافقنامه زد و از آن خارج شد و کشورهای مهم و مستقل به جز یکی دو کشور همه این کار رئیس جمهور آمریکا را تقبیح کردند، رئیسان جمهور برخی کشورهای مهم اروپایی تماس گرفتند و گفتند که درست است شما هم حق دارید متناسب با توافقنامه مقابله به مثل کنید، ولی از ایران می خواهیم که کمی صبر کند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن ها گفتند می خواهیم با ایران کار کنیم، روش هایی هم گفتند که چگونه در زمینه خرید نفت و انتقال معاملات بانکی کارها انجام شود، باز هم جمهوری اسلامی این پیشنهاد را رد نکرد، زیرا نمی خواستیم فضا را تندتر کنیم و فشاری به مردم بیاوریم وگرنه دلیلی نداشت از حقمان در این مساله بگذریم.

وی گفت: می توانستیم این پیشنهاد را نپذیریم، ولی این تصمیم ما یک منطق بیشتر نداشت و این که مثل رفتار رئیس جمهور آمریکا عمل نکنیم و نگذاریم شرایط فشار اقتصادی به مردم وارد شود.

لاریجانی تاکید کرد: اما این که این مذاکرات با اروپا چقدر نتیجه بخش هست، معلوم نیست و به نظر من نمی شود روی آن حساب باز کرد، علت های مختلفی نیز دارد؛ بعضی وقت ها توانمندی های اقتصادی یا ساز و کارها برای این مساله وجود ندارد و در هر صورت ما نمی توانیم سرنوشت ایران را به این وعده و وعیدها گره بزنیم.

وی با تاکید بر این که ایران همه راه های ممکن را طی می کند تا این گرفتاری که افراد موزی برای ملت ایران تدارک دیده اند رخ ندهد، گفت: اما ما باید برای آینده ایران مسیر روشنی داشته باشیم، این مسیر روشن یک راه بیشتر ندارد، باید روی پای خودمان بایسیتیم و از ظرفیت و استعدادهای درونی خودمان استفاده کنیم و فشار را به مسیر بهبود و ترقی تبدیل کنیم.

وی با بیان این که در کشور از جمله استان قم ظرفیت های زیادی از نیروی انسانی متخصص و جوانان پرشور داریم، بیان کرد: اگر فضا را باز کنیم تا جوانان کار و سرمایه گذاری کنند، شرایط تغییر می کند.

لاریجانی اضافه کرد: همانطور که در زمان جنگ فشار و تحریم را افزایش دادند و ما در بنیه دفاعی به خودکفایی رسیدیم؛ امروز نیز ظرفیت بازدارندگی بزرگ برای ایران به وجود آمده و جوانان ما پای کار ایستاده اند.

وی با اشاره به این که امروز کسی به غرش دشمنان اعتنا نمی کند، افزود: رفتاری که این موجودات با ایران دارند را با کشورهای دیگر مقایسه کنید که چطور با یک تلفن خواسته آن ها را انجام می دهند؛ خجالت آور نبود برای کنفرانس ریاض که مسئولان بعضی کشورهای اسلامی را جمع کرده بودند دو دستی 250 میلیارد دلار برای بازسازی زیرساخت های آمریکا پول تقدیم کردند.

وی افزود: 110 میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا خریدند و آمریکا نیز شروط چهارگانه برایشان گذاشت، آن ها تسلیم شدند و همه را انجام دادند؛ دعوایی بین 2 کشور منطقه راه انداخت از هر 2 پول گرفت؛ با صراحت هم می گوید برای این که در منطقه باشم باید پول دهید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما در مورد ایران غرش می کنند حرف های گنده تر از دهانشان می زنند، ولی خودشان می دانند نمی توانند کاری کنند و این به دلیل سرمایه گذاری ایران در بنیه دفاعی است.

بلوار آیت الله بروجردی به طول بیش از 9 کیلومتر و عرض 70 متر با اعتباری بالغ بر یک هزار و 300 میلیارد ریال، امروز با حضور آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه و مسئولان استان قم افتتاح شد.

بلوار آیت الله بروجردی در قسمت غرب به بلوار جمهوری وصل و از طریق بلوار جمهوری به بلوار یادگار امام(ره) و کمربندی امام علی(ع) در قسمت غرب متصل می شود؛ در قسمت شرق نیز از طریق زیرگذر کریمه به بلوار شهید کریمی متصل و از طریق تقاطع میدان ولی عصر(عج) که روگذرش تا مهرماه آماده می شود، به کمربندی امام علی(ع) در قسمت شرق وصل خواهد شد.

نظر شما