رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

پذیرش شکوائیه ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری برای برداشت غیرقانونی ۲ میلیارد دلار/ به محاکمه ترامپ در دیوان کیفری بین‌المللی امیدواریم

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۵:۲۸:۱۸
کد خبر: ۷۳۴۰۴۴
پذیرش شکوائیه ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری برای برداشت غیرقانونی ۲ میلیارد دلار/ به محاکمه ترامپ در دیوان کیفری بین‌المللی امیدواریم
رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به پرونده ایران در دیوان در خصوص برداشت غیرقانونی دو میلیارد دلار از پول‌های بانک مرکزی ایران توسط آمریکا، گفت: شکوائیه این موضوع در دیوان بین المللی پذیرفته شده است.

«الهیار ملکشاهی»، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا با اشاره به پرونده های مربوط به اختلافات بین ایران و آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری گفت: شکوائیه ایران علیه آمریکا در خصوص حمله به سکوهای نفتی یکی از پرونده های موجود در دیوان است که حکم آن به نفع ایران صادر شد.

وی با اشاره به پرونده دیگر ایران در دیوان در خصوص برداشت غیرقانونی دو میلیارد دلار از پول‌های بانک مرکزی ایران توسط آمریکا، افزود: شکوائیه این موضوع در دیوان بین المللی پذیرفته شده است. البته باید دانست که روند طرح شکایت، روند طولانی است. پذیرش شکایت به عنوان یکی از مراحل مهم، اولین مرحله تلقی می شود.

ملکشاهی با بیان اینکه استماع مرحله دوم بررسی پرونده است، تصریح کرد: در این مرحله جلسه ای برگزار شده و هر دو طرف به دفاع از خود می پردازند و در پایان در صورت پذیرش صلاحیت بررسی این پرونده توسط دیوان، وارد ماهیت شده و حکم صادر می کند که آن نیز لازم الاجرا است.

وی با بیان اینکه با صحبت هایی که در لاهه با مسئولان دیوان داشتیم احتمالا صلاحیت خود در بررسی پرونده را اعلام می کند، افزود: در این پرونده احتمالا دیوان به نفع ایران رای داده و آمریکا محکوم میشود.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه تحریم هایی که آمریکا ایران را با آن تهدید کرده است، قابل پیگیری و شکایت در دیوان است، توضیح داد: برجام توافق‌نامه‌ای میان چند کشور است که براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و این سند نزد رئیس سازمان ملل متحد سپرده شد.

وی با بیان اینکه از آنجا که ترامپ به صورت یک جانبه، غیرقانونی و غیرمتعارف از این قرارداد خارج شده است، این موضوع به صورت حقوقی قابل پیگیری است، ادامه داد: تذکر رئیس دیوان بین المللی دادگستری به وزیرامور خارجه‌ امریکا دور از ذهن نیست چون شان این دیوان این است که چنین کاری انجام دهد.

ملکشاهی با بیان اینکه اقدامات ترامپ همچون خروج از برجام، شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد و یونسکو قابل پیگیری است، گفت: گویا قرار است آمریکا از سازمان ملل هم خارج شود و ترامپ می‌خواهد در دنیا یک یاغی باشد

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه شکایت از آمریکا و ترامپ به دیوان بین المللی دادگستری ضمانت اجرایی دارد، توضیح داد: احکام و دیدگاه‌های دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن مهم قضایی سازمان ملل لازم‌الاجراست و پیش‌تر هم احکام آن اجرا شده است. امیدواریم ترامپ هم نه در دیوان بین‌المللی دادگستری در دیوان کیفری بین‌المللی که به جرایم رسیدگی می‌کند، محاکمه شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز