دادستان کل کشور:

دستگاه قضا آماده مبارزه با مفاسد اقتصادی است

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۹:۱۰:۳۲
کد خبر: ۷۳۶۲۲۵
دستگاه قضا آماده مبارزه با مفاسد اقتصادی است
دادستان کل کشور گفت: مجموعه دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد و عناصر مفسد و تاثیرگذار و کسانی که در مسیر کمک به دشمن زمینه فشار اقتصادی را بر مردم فراهم می کنند چه در مسئله ارز،‌ طلا ، کالاها، واردات و صادرات قطعا و مسلما متناسب با این شرایط خود را آماده کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام منتظری در مراسم معارفه دادستان ایلام، با بیان اینکه امر قضاوت یک مسئولیت فوق‌العاده سنگین و خطیر است، گفت: پذیرفتن مسئولیت لوازمی دارد وقتی انسان مسئولیتی را عهده‌دار شد باید ملتزم به لوازم آن باشد و چنانچه ملتزم نباشد هم به خود، هم به آن کار و هم به دیگران خیانت کرده است.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) در رابطه با عدالت گفت: اجرای عدالت در نظام جمهوری اسلامی تنها به عهده دستگاه قضایی نیست و همه مدیران باید در مسیر تحقق این مهم گام بردارند.

دادستان کل کشور اضافه کرد: تمام مسئولین از رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران، مدیران میانی تا کارمندان عادی در جهت اجرای عدالت وظیفه دارند، منتها هرچه کار گسترده‌تر باشد قطعا آن مدیر باید نسبت به این لوازم توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به حدیث «سِیاسَةُ العَدلِ ثَلاثٌ» ملزومات کار قضات را در سه محور مقتدر و استوار بودن، به کار بردن تمام توان برای تحقق عدل و اجرای عدالت و میانه روی در نیکویی کردن دانست.

منتظری با تاکید بر گستردگی وظایف و اختیارات دادستان‌ها، خاطرنشان کرد: دادستان علاوه بر همه وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد، به موجب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، نظارت بر مجموعه دادسراهای استان ر ا نیز عهده‌دار است که متاسفانه این مسئله مورد توجه قرار نمی‌گرفت که بنده در پانزدهمین همایش روسای کل دادگستری و دادستان‌ها، به روسای کل دادگستری در این زمینه تاکید کردم.

دادستان کل کشور از دادستان‌ها خواست که با تعیین معاون ویژه در این زمینه نظارت بر مجموعه دادستان‌های استان را افزایش دهند و با سرکشی از این مجموعه‌ها، اقدامات دادستان‌ها را رصد نمایند.

وی با اشاره به نقش دادستان در احیای حقوق عامه تصریح کرد: حدود دو سال است که این قضیه را جدی دنبال کرده و به نتایج خوبی رسیده‌ایم، البته هنوز در ابتدای راه هستیم.

منتظری با اشاره به تهیه دستور العملی احیای حقوق عامه در دادستانی کل کشور، از احتمال تقدیم آن به ریاست قوه قضاییه برای تایید طی هفته آینده خبر داد و پس از تایید ایشان و امضا و ابلاغ این دستورالعمل، به مجموعه دادسرای های کشور ارسال خواهد شد تا در چارچوب و با ترتیبی که در قانون و آیین دادرسی و دستورالعمل آمده است بحث احیای حقوق عمومی و رصد کردن حقوق عامه را بیشتر و بهتر از گذشته باید در دستور کار قرار دهند.

وی خطاب به استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ایلام با اشاره به فراقوه‌ای بودن احیای حقوق عامه و دفاع از حقوق عمومی، تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند و تعامل داشته باشند، البته دادستان یک وظیفه خاص و فراخطیرتری دارد و باید در دل کار رود و با متخلفان برخورد کند و اجازه ندهد حقوق مردم ضایع شود.

دادستان کل کشور افزود: بخش عمده فعالیت دادستان بحث دفاع و صیانت از حقوق عامه است اگر اداره‌ای و مدیرکلی به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند و و عمل نکردن باعث تضییع حقوق مردم شود، به طور حتم دادستان باید موضوع را دنبال کند.

وی از مردم عزیز کشورمان خواست که با تعدی به حقوق عامه را به دادستان‌ها گزارش دهند به تشریح روند نظارتی در دادستانی کل پرداخت و بیان داشت: دو نوع نظارت را در دادستانی کل کشور فعال کرده‌ایم، یکی نظارت میدانی است که گروه‌هایی برای انجام وظایف نظارتی و بررسی دادسراها اعزام می‌شوند و دیگری نظارت الکترونیک و سایت دادستانی است، دادستانی کل درگاهی دارد که هر شهروند ایرانی عزیز در هر کجای کشور می‌تواند ورود کند و اگر از عملکرد دادستان ،بازپرس  و دادیار شاکی است از طریق این درگاه شکایات خود را به دادستانی کل منتقل کن،  البته این شکایات باید مستند و قابل پیگیری باشد، وظیفه ما است که به شکایت رسیدگی کنیم و ما همیشه  نظارت و رصدمان را دردرون دادسراها داریم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری‌های دشمن و اتاق فکر آنان، نظارت بر فضای مجازی را امری مهم تلقی و اظهار کرد: متاسفانه تاکنون مدیریت درستی بر فضای مجازی نشده است، به هر حال دشمن در این فضا از طرق مختلف و با روش‌های جذاب و هنرمندانه کار می‌کند تا این هدف را محقق بسازد.

دادستان کل کشور با یادآوری در مورد استان ایلام و مقاومت‌های مردم این استان در زمان جنگ تحمیلی، تاکید کرد: این منطقه یک بخشی از منطقه جنگی کشور بود و مردم اینجا مخصوصا کسانی که سن و سال آنها اقتضا می کند به خوبی می‌دانند که دوران جنگ چه دورانی بود و چه بر این سرزمین گذشت.

حجت الاسلام منتظری اظهار کرد: متناسب با جنگ باید برنامه ریزی کرد، چه مدیران باید مدیران توانمندی باشند که در سنگر جنگ اقتصادی بنشینند و لباس رزم جنگ اقتصادی بپوشند و چه برنامه ریزی‌ها باید برنامه ریزی‌های متناسبی با شرایط جنگ اقتصادی باشد.

دادستان کل کشور بیان کرد: ما در هر زمانی شرایطی داریم، امکان دارد گاهی در شرایط عادی قرار داشته باشیم، برنامه ریزی‌ها نیز باید بر اساس موازین عادی باشد اما گاهی شرایط اضطراری و خاص است که متناسب با آن باید برنامه ریزی کنیم و این امر طبیعی، معقول و منطقی است.

وی تاکید کرد: وضعیت امروز اقتصادی کشور ما زمینه‌ای است و زمینه را به گونه‌ای فراهم کرده که باید حتما برنامه ریزی‌ها مناسب باشد، البته این بهترین تدبیر به کار برده شده توسط مقام معظم رهبری بود که شورای هماهنگی اقتصادی را به وجود آوردند و امیدواریم که این شورا که با ریاست رئیس جمهور محترم تشکیل می‌شود هر چه زودتر بتواند به نقاط مطلوبی برسند وبرنامه ریزی‌های خوبی داشته باشند.

دادستان کل کشور ادامه داد: البته دستگاه قضا هم در خصوص مبارزه با این ترفندها و جنگ اقتصادی دشمن قطعا خود را مجهز می‌کند.

وی گفت: در همین جا عرض می ‌کنم دادستان‌ها، روسای دادگستری‌ها، قضات و مجموعه دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد و عناصر مفسد و تاثیرگذار و کسانی که در مسیر کمک به دشمن زمینه فشار اقتصادی را بر مردم فراهم می کنند چه در مسئله ارز،‌ طلا ، کالاها، واردات و صادرات قطعا و مسلما متناسب با این شرایط خود را آماده کرده است.

حجت الاسلام منتظری افزود: حتی به دنبال این است که اگر لازم شد بتواند از اختیارات ویژه هم استفاده کرده و قاطعانه با همه عوامل فساد، مفسدین و کسانی که برای مردم ایجاد مزاحمت اقتصادی می‌کنند، برخورد قاطع کند.

دادستان کل کشور عنوان کرد: امیدواریم کسانی که این کارها را انجام می‌دهند قبل از اینکه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به سراغ آنها بروند و قبل از اینکه در چنگال عدالت  قرار بگیرند خودشان متنبه شوند و برگردند به مردم خیانت نکنند و مردم را تحت فشار ، سودجویانه خود و منافع طبانه خود قرار ندهند.

منتظری گفت: آمریکا سیاست‌های جنگ طلبانه اقتصادی خود را رسما اعلام کرده و هر ایرانی و هرکسی که در مسیر حرکت دشمن گام بردارد قطعا و مسلما خیانتی به مردم کرده و مرتکب جرمی شده است که با جرایم زمان عادی تفاوت فراوان خواهد داشت.

دادستان کل کشور تاکید کرد: انتظار و نصیحت و تذکر ما این است آنهایی که فریب خوردند و فکر کرده‌اند می‌توانند از این نمد برای خود کلاهی درست کنند و از شرایط خاص به منافع خاص برسند، بدانند که این کار خیانت به مردم و آب به آسیاب ریختن دشمن است و دستگاه قضایی با چنین افرادی قطعا به صورت قاطع و ویژه برخورد می‌کند، لذا انتظارمان این است آنها خود از نیمه راه برگردند که به چنگال عدالت گرفتار نشوند.

در پایان این مراسم از زحمات شریفی که بیش از ۱۳ سال دادستانی مرکز استان ایلام را به عهده داشته قدردانی و خسروی زاد که پیش از این معاون رییس کل دادگستری ایلام بود به عنوان دادستان جدید مرکز این استان معرفی شد.

 

نظر شما