یک اندیشکده صهیونیستی عنوان کرد؛

هدف ترامپ وسعودی‌ها مذاکره با ایران نیست؛ تجزیه ایران است

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۸:۴۷:۱۲
کد خبر: ۷۳۸۰۱۹
هدف ترامپ وسعودی‌ها مذاکره با ایران نیست؛ تجزیه ایران است
«پیام به ابوظبی، ریاض و تل آویو: نگران نباشید. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایلی برای برگزاری نشست بدون پیش شرط با حسن روحانی همتای ایرانی خود ندارد و اعلام تعجب برانگیز تمایل به گفت‌‌وگو با حسن روحانی، بخشی از برنامه تنظیم شده حدود یک سال قبل جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا قبل از حضور مجدد در بدنه دولت این کشور بود.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، پایگاه اینترنتی اندیشکده اسرائیل بگین-سادات در یادداشتی به قلم یکی از نویسندگان خود نوشت: «اعلام دونالد ترامپ که حاضر است بدون شرط با رئیس جمهور ایران حسن روحانی ملاقات کند، تعجب  بسیاری را برانگیخت. این اعلام برداشت خیلی ها - حتی در میان نزدیکترین دوستان آمریکا در خاورمیانه-  را تقویت کرد که ترامپ از آنها حمایت می کند، ولی متحد قابل پیش بینی و قابل اتکایی نیست. 

پیشنهاد او به روحانی، پس از خروج آمریکا از توافق بین المللی هسته ای سال ۲۰۱۵ که برنامه هسته ای ایران را به شدت محدود کرد، و همچنین تحمیل تحریم های اقتصادی سخت که هدفش بی ثبات کردن، اگر نه سرنگونی نظام ایران، را مورد تردید قرار داد. 

ولی طرح جان بولتون چیز دیگری می گوید. جان بولتون و همکاران دیگر ترامپ به دنبال "تغییر بدون قید و شرط رژیم در تهران" هستند. آنها از خواست سرنگونی خشونت بار دولت ایران توسط یک گروه تبعیدی (منافقین) که با دولت های غربی و نخبگان سیاسی غرب ارتباطات قوی دارد، ولی دارای حمایت اندکی در ایران است، هستند. 

همین خواسته را شاهزاده ترکی الفیصل- مدیر سابق دستگاه اطلاعاتی و سفیر سابق عربستان در بریتانیا و آمریکا- هم دارد. این اعتقاد وجود دارد که ترکی الفیصل نظرات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را که خود مایل نیست ابراز کند، برای او بیان می کند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «طرح بولتون فقط برای بی ثبات کردن ایران از طریق فشار اقتصادی نیست، بلکه شامل تحریک اقلیت های قومی کشور هم می شود. این طرح حمایت رسمی آمریکا برای "نیروهای دموکراتیک اپوزیسیون" است.

این طرح همچنین شامل تحویل سریع بمب های بزرگ به متحدان آمریکا در منطقه است. ماه گذشته ، مصطفی هجری ، رهبر حزب دموکرات کردستان ایران، به دعوت دولت ترامپ از واشنگتن دیدن کرد و با استیو سیگن که در آن زمان رئیس بخش امور ایران در وزارت خارجه آمریکا بود- اینک کنسول آمریکا در اقلیم کردستان عراق است- ملاقات کرد. 

حزب دموکرات کردستان ایران اخیراً حملاتش را در کردستان افزایش داده و ۹ نفر را قبل از دیدار هجری با سیگن کشتند. گروه های دیگر کرد نیز حملات مشابهی داشته اند. چندین گروه کرد ایرانی مشغول بحث درباره چگونگی هماهنگ کردن تلاش های خود برای مقابله با نظام ایران هستند. 

یک اندیشکده عربستان که توسط  بن سلمان حمایت می شود، در گزارش یک مطالعه در سال قبل پیشنهاد کرد که عربستان از گروه های چریکی بلوچ در ایران حمایت کند. 

تندروهای پاکستان اخیراً ادعا کرده اند که عربستان سعودی حمایت مالی خود از مدارس مذهبی در بلوچستان پاکستان - که مرکزی برای چریک های ضد ایرانی است- افزایش داده است.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز