با موافقت نمایندگان؛

طرح استفساریه کاهش قیمت قیر با اولویت بررسی می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۱:۳۲:۳۹
کد خبر: ۷۳۸۱۳۵
طرح استفساریه کاهش قیمت قیر با اولویت بررسی می‌شود
نمایندگان مردم در خانه ملت با فوریت بررسی طرح مربوط به استفساریه قانون بودجه سال ۹۷ مبنی بر عدم افزایش قیمت قیر توسط شرکت ملی نفت ایران موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 مردادماه) مجلس شورای اسلامی  با 180 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن با دوفوریت طرح استفساریه بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 موافقت کردند.

عنوان طرح استفساریه بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97؛

سوال: آیا شرکت ملی نفت ایران می تواند بر خلاف بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 به هر دلیلی از جمله افزایش قیمت نفت خام مبادرت به افزایش قیمت مواد اولیه قیر یا کاهش حجم آن از 4 میلیون تن یا تغییر در نسبت های مقرر نماید؟

پاسخ: خیر، شرکت ملی نفت ایران نمی تواند به هیچ وجه قیمت مواد اولیه قیر موضوع بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 را افزایش یا حجم آن را از 4 میلیون تن کاهش یا در نسبت های مقرر تغییری دهد، بلکه موظف است این حجم از مواد اولیه قیر را با همان قیمت زمان تصویب قانون 30 هزار میلیارد ریال و همان نسبت ها تحویل دهد.

براساس بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97؛

- شرکت ملی نفت ایران موظف است از محل منابع در اختیار خود معادل ریالی چهارمیلیون تن مواد اولیه قیر(VB) رایگان تا سقف مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نسبت سیزده‌درصد(۱۳%) در اختیار وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، جهت خاک‌پوش(مالچ)، پنجاه و چهاردرصد(۵۴%) در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت روکش آسفالت و آسفالت راههای روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، هفده درصد(۱۷%) در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح(پروژه)‌های مشارکتی با دهیاری‌ها، سیزده درصد(۱۳%) در اختیار وزارت کشور(سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر و سه درصد(۳%) جهت نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت تأدیه بدهی دستگاههای مذکور به شرکتهای تولید قیر قرار دهد و در حسابهای فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن از محل خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاهها تسویه نماید.

شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به تحویل کامل مواد اولیه قیر(VB) به دستگاههای اجرائی ذی‌ربط اقدام نماید. این دستگاهها مکلفند با رعایت شاخصهای مربوطه نسبت به ابلاغ سهم هر یک از استان‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون اقدام نمایند.

گزارش عملکرد این بند به‌صورت سه‌ماهه توسط دستگاههای اجرائی ذی‌ربط به کمیسیون‌های عمران، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه می‌گردد.

چنانچه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بودجه‌ای برای راههای روستایی پیش‌بینی نکرد، قیر رایگان آن شهرستان در اختیار شهرداری‌های زیر بیست هزار نفر جمعیت و دهیاری‌های شهرستان قرار می‌گیرد تا در عمران معابر داخل روستا مصرف شود.

کاظم دلخوش اباتری در توضیح یک فوریت طرح استفساریه بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه 97 گفت: مجلس در قانون بودجه سال جاری شرکت ملی نفت ایران را موظف کرد از محل منابع در اختیار 4 میلیون تن قیر برای بخش های مختلف مالچ پاشی در مناطق کویری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، وزارت کشور و... با 3 هزار میلیارد تومان هزینه کند. همچنین ظرف مدت 2 ماه قیر باید با همان قیمت تحویل داده می شد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون بعد از گذشت 5 ماه شرکت های قیرساز، قیمت قیر از 900 هزار تومان زمان بودجه را به دو میلیون و 300 هزار تومان رسانده اند، در صورتی که قیر به افزایش قیمت دلار و سکه ارتباطی ندارد و کاملا موضوعی داخلی است.

وی با انتقاد از عدم ورود دستگاه ها و سازمان های بازرسی افزود: تحریم ها نیز از روز گذشته آغاز شده و این افزایش قیمت نابجا و نادرست صورت گرفته است، بنابراین شرکت ملی نفت ایران باید پاسخگو باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز