سه درخواست رسانه‌ای کواکبیان از سه قوه

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۱۸:۱۰:۰۶
کد خبر: ۷۳۸۹۶۵
سه درخواست رسانه‌ای کواکبیان از سه قوه
نماینده مردم تهران از مسوولان خواست اجازه دهند قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار اسناد که در مجلس هشتم به تصویب نمایندگان وقت ملت رسیده اجرایی شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مصطفی کواکبیان در آیین تجلیل از خبرگاران استان سمنان که با حضور استاندار و شماری از مدیران استان برگزار شد، به طرح سه مطالبه خود از سه قوه پرداخت و اظهار کرد: از قوه مجریه می‌خواهم که با زمینه‌سازی برای اجرای این قانون مترقی به روند انتشار آزاد اطلاعات کمک کنند. خبرنگاران با اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار اسناد، می‌توانند طی درخواستی به هر اطلاعات و سندی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی است، دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان این‌که «در حال حاضر برخی مسوولان؛ خبرنگاران را پشت در نگه می‌دارند» بر لزوم اصلاح قانون مطبوعات تاکید کرد و افزود: آخرین اصلاحی که در قانون مطبوعات صورت گرفته مربوط به مجلس پنجم است این در حالی است که در این همه سال تحولات زیادی در مطبوعات و رسانه‌ها بوجود آمده و همین ایجاب می‌کند که این قانون را روزآمد کنیم.

وی با اشاره به این‌که «نیمی از عمر مجلس دهم گذشته» از همکاران خود در مجلس دهم خواست پیش از پایان عمر این مجلس در این خصوص اقدام عاجلی انجام دهند و با بیان این‌که «لایحه جامع اطلاع‌رسانی خاک می‌خورد» گفت: مجلس دهم باید زودتر دست به کار شود و متناسب با تغییراتی که در رسانه‌ها در این دو دهه به‌وجود آمد یک قانون بروز به تصویب برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به مطالبه خود از دستگاه قضایی گفت: خوشبختانه در این دولت فضا برای اطلاع‌رسانی در کشور آزادتر و دستگیری فعالان رسانه‌ای نیز کمتر شده است.

وی با بیان این‌که «دستگاه قضایی باید با دقت بیشتری به پرونده‌های مرتبط با رسانه بپردازد» مدعی شد: اخیرا تعدادی از ادمین‌های فضای مجازی دستگیر و زندانی شدند و بعدتر معلوم شد که بی‌گناه بودند؛ لذا توصیه من به مسوولان دستگاه قضایی این است که با سعه‌صدر بیشتری با رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای برخورد کنند.

رئیس خانه مطبوعات استان سمنان همچنین به سه خواسته خود از مسوولان استان اشاره و اضافه کرد: نخستین مطالبه ما کمک به ساختمان نیمه‌کاره خانه مطبوعات استان سمنان است که حدودا 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بر لزوم صمیمیت بیشتر در استان به عنوان دیگر خواسته خود تاکید و تصریح کرد: اگر این صمیمیت بیشتر شود بهتر می‌توانیم مطالبات مردم و استان را پیگیری کنیم.

کواکبیان با بیان این‌که «رسانه‌ها باید فریاد رسای مردم باشند» افزود: مسوولان با کمک رسانه‌ها می‌توانند دغدغه‌های مردم استان و از جمله مسئله آب و اولویت‌هایی همچون گردشگری و آموزش عالی را در استان پیگیری کنند.

وی با اشاره به تلاش خانه مطبوعات ایران برای احقاق حقوق صنفی فعالان رسانه‌ای گفت: قرار است در کنار کمیته‌های شش‌گانه خانه مطبوعات یک کمیته ویژه خبرنگاران نیز در این تشکل فراگیر بوجود آید.

رئیس خانه مطبوعات ایران با بیان این‌که «خانه مطبوعات یک تشکل غیردولتی است که با دولت همکاری می‌کند» اظهار کرد: قرار است که در آینده 15 مورد از وظایف وزارت ارشاد به خانه مطبوعات برون‌سپاری و واگذار شود؛ چراکه این تشکل جامع‌ترین و فراگیرترین تشکل در صنف مطبوعات و رسانه‌های کشور است.

 

نظر شما